Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Scherpstellen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RealRedHair
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 31-3-2010
Berichten: 22
Woonplaats: Wageningen The Netherlands

BerichtGeplaatst: Do Jun 24, 2010 7:55    Onderwerp: Scherpstellen Reageer met quote

Hoi!

Sinds niet al te lang een Rolleiflex 2,8. Het accuraat scherpstellen bij kleine DOF ofwel groot diafragma/kleine afstand is erg lastig.

Als ik de film inscan merk ik dat ik er vaak net naast zat. Het scherpstellen via matglas en vergroter werkt niet snel en is niet accuraat genoeg. Zeker bij gezichten waar je weinig rechte lijnen hebt is dat lastig. Ogen daar kan je op scherpstellen. Verder bewegen mensen en jezelf bij doorspoelen ook.

Hoe doen jullie dit? Voor mij is dit niet bevredigend en zou een rede zijn om weer over te stappen op een andere camera.

mvg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Do Jun 24, 2010 13:59    Onderwerp: Re: Scherpstellen Reageer met quote



Laatst aangepast door tootles op Za Jun 26, 2010 8:42, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RealRedHair
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 31-3-2010
Berichten: 22
Woonplaats: Wageningen The Netherlands

BerichtGeplaatst: Vr Jun 25, 2010 7:32    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand ervaringen met Maxwell mat glas?

Quote:
... Both of my screens for the Rollei TLRs are excellent screens and have superior focusing ability compared to the original Rollei focusing screens and compared to other after market focusing screens.

Also, when you shoot wide open, the biggest cause of unsharp pictures is the actual unflatness of the roll film itself. The location of the surface of the film will vary slightly from frame to frame, so you should shoot extra pictures to insure that a particular subject will be in focus. There are some things that you can do to improve your chances with wide open shooting. Shoot the roll quickly without pausing long between frames. Avoid cold and hot temperatures. Also, the first two frames and last two frames of a 120 roll tend to be a little more out of focus compared to the central eight frames. In spite of this, many people are able to work around these difficulties and produce good shots wide open.

Bill Maxwell
1+770-939-6644
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Jun 25, 2010 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Een Rolleiflex vereist een geheel andere benadering dan moderne fotocamera's. Het 'traject' totdat je op de knop drukt duurt wat langer maar je maakt wel veel bewuster de opname.
Verder is het zo indien je bewegende onderwerpen fotografeert dat beter niet kunt doen met een groot diafragma. Beter is om een zgn. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperfocale_afstand in te stellen. Zodat je weet dat binnen een bepaalde afstand het onderwerp altijd scherp weergegeven wordt.
De gedachte dat je op een matglas beter kunt scherpstellen als de DOF groter is is een misvatting. Doordat het diafragma kleiner wordt valt er minder licht door het objectief en wordt het matglas donkerder. M.a.w. je kunt dan in het geheel niet meer de scherpte beoordelen. Vandaar dat meetzoekers geliefd zijn bij 'available light' fotografen.
In schemerige of donkere omgeving is de beoordeling van het onderwerp eveneens op het matglas ondoenlijk.

Misschien mijn tips ter harte nemen en veel droog oefenen. Very Happy
B.t.w. Bij de flexen kun je geen diafragma instellen, laat staan de scherptediepte controleren. Je kijkt immers door het bovenste objectief wat een vaste openingswaarde heeft. Je zult bij elke 6X6 camera, behalve bij de autofocus met dezelfde problemen geconfronteerd worden.
Zwaar draaiende scherpstelringen van het objectief, klapperende spiegels die trillings onscherpte veroorzaken bij langere sluitertijden uit de hand. Wat dat betreft is de Rolleiflex helemaal geen gekke camera. Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Jun 25, 2010 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Raoul.

Kun je een voorbeeld posten van een situatie waarin je de scherpte gemist hebt ? Ik krijg het idee dat je met semi-portretten bezig bent ?

Ikzelf heb met de Rollei juist minder last van verkeerd scherpstellen. Met een kleinbeeld reflex gebeurt me dat nog weleens. Met wat voor camera en scherpstelsysteem werkte je voordat je de Rollei kocht ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
RealRedHair
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 31-3-2010
Berichten: 22
Woonplaats: Wageningen The Netherlands

BerichtGeplaatst: Vr Jun 25, 2010 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Raoul.

Kun je een voorbeeld posten van een situatie waarin je de scherpte gemist hebt ? Ik krijg het idee dat je met semi-portretten bezig bent ?

Ikzelf heb met de Rollei juist minder last van verkeerd scherpstellen. Met een kleinbeeld reflex gebeurt me dat nog weleens. Met wat voor camera en scherpstelsysteem werkte je voordat je de Rollei kocht ?
Paul.


Het gaat inderdaad om portretten en dan met name binnen bij minder licht. Schiet op 800 ISO zonder flitser (eventueel scherm). Kleine DOF is daarbij ook erg mooi en een voordeel van MF. Het gaat er om dat als ik portretten schiet op 1-2 meter afstand bij 2,8 dat het scherpstellen cruciaal is. En dat gaat me lastig af; te vaak zit ik er net naast (dat kan je goed zien als je de film hebt ingescand). Haar scherp maar ogen niet bijvoorbeeld, of neus wel maar ogen niet.

Hiervoor werkte ik met Contax G2 en Canon Digitaal.

Dit is voor mij toch echt een breekpunt, als me dit niet lukt dan weet ik niet of ik verder ga met de RF.

Groet Raoul
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Jun 25, 2010 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan me haast niet voorstellen dat een autofocus camera dit wel goed doet, of wel ? Of lijkt het bij die camera's maar zo omdat de scherptediepte gewoon ruimer is ?

Ik kan natuurlijk een verhaal ophangen over enige gewenning die de overstap naar een ander systeem nu eenmaal met zich meebrengt, maar portretten -vermoedelijk niet officieel geposeerd- van 1 a 2 meter en dan met f/2.8 ..., dat is natuurlijk wel een moeilijke opgave hoor.

hoe schiet je die portretten met je andere camera's ?

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2010 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Op 2.8 een scherpe opname maken met de Flex is geen gemakkelijke opgave. Misschien kun je beter wat door diafragmeren.
Er zijn nog andere zaken waar je sterk rekening mee moet houden bij 6X6.
De film ligt nooit echt vlak op de achterwand. Hij 'krult' als het ware.
Bij grote diafragma's kan dat resulteren in onscherpte daar waar je het niet verwacht. Door diafragmeren bij 6X6 is welhaast noodzaak.

Bij kleinbeeld komt dit overigens ook voor maar niet zo sterk als bij 6X6.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RealRedHair
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 31-3-2010
Berichten: 22
Woonplaats: Wageningen The Netherlands

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2010 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

Echt scherp is lastig maar wel mooi. Zie ook Stephan Vanfleteren. Ga nu nieuw matglas Maxwell kopen en zie dan wel verder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2010 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan het pendel scherpstellen proberen. Dwz even over en weer langs het scherptepunt pendelen en je 'voelt' vanzelf waar de juiste scherpte zit. Makkelijk is het niet maar het kan wel. In ieder geval met de loupe scherpstellen. Als je een nieuw matglas steekt (degene die je voor ogen hebt zijn uitstekend) zou ik de camera even naar Will Van Manen sturen voor een nazicht en justering.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Jun 26, 2010 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Scherpstellen met de loupe zou ik juist niet adviseren wanneer je uit de hand fotografeert: Na het scherpstellen laat je de camera weer zakken, waardoor het scherptepunt weer anders komt te liggen.

Het beste, zoals met alle camera's, is de pendelbeweging. Een goed contrastrijk matglas daarbij is wel een must.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Jul 04, 2010 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil niet flauw doen maar weet je zeker dat je lensen goed afgesteld zijn? De scherpstellens kan tov de opname lens afwijken als gevolg van eigenlijk heel veel. Zelfs camera's die goed lijken kunnen toch niet goed zijn.

Misschien even (laten) nakijken?

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
RealRedHair
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 31-3-2010
Berichten: 22
Woonplaats: Wageningen The Netherlands

BerichtGeplaatst: Ma Jul 05, 2010 15:13    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Ik wil niet flauw doen maar weet je zeker dat je lensen goed afgesteld zijn? De scherpstellens kan tov de opname lens afwijken als gevolg van eigenlijk heel veel. Zelfs camera's die goed lijken kunnen toch niet goed zijn.

Misschien even (laten) nakijken?

Jon


Heeft CLA gehad en testfoto's zijn goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Jul 05, 2010 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

Raoul,

ik zou het bij bewegende mensen, die semi-poseren, houden op de pendelbeweging en een iets meer dichtgeknepen diafragma.

Ervaar je overigens, dat je met een ander soort camera bij dezelfde (bewegende) onderwerpen wel steeds raak schiet ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2010 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Scherpstellen met de loupe zou ik juist niet adviseren wanneer je uit de hand fotografeert: Na het scherpstellen laat je de camera weer zakken, waardoor het scherptepunt weer anders komt te liggen.

Het beste, zoals met alle camera's, is de pendelbeweging. Een goed contrastrijk matglas daarbij is wel een must.


Paul.


Dat volg ik niet, Paul.

Waarom breng je de camera naar je oog, en niet je oog naar de camera?

:-)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group