Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
chrisg Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Wo Nov 17, 2010 18:47 Onderwerp: scannen van 4x4 negatieven |
|
|
Ik ben me aan het oriënteren in een goede scanner en het valt me op dat een negatief houder voor 4x4 niet bij negatief scanners zit. Wel dia, 35 mm en 6x6.
Hoe lossen jullie dit op?
Chris |
|
Naar boven |
|
 |
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Wo Nov 17, 2010 21:25 Onderwerp: |
|
|
Improviseren!
Een 4x4 houder zit er nooit bij dus moet je zelf iets maken al dan niet in combinatie met een andere houder.
Een optie is om de film te verbreden met door wat tape en papier aan de zijkanten te plakken; dan kan je de 6x6 houder gebruiken.
Vlak op de plaat (bij een flatbed) kan ook maar dan moet je er wat anti-newtonglas bovenop leggen.
Ook een optie; randen afknippen en dan in de kleinbeeld houder. Misschien een beetje zonde. Iets met de diahouder zou misschien ook kunnen maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.
Succes!
Jon |
|
Naar boven |
|
 |
Alien Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Do Nov 18, 2010 11:26 Onderwerp: |
|
|
Nat scannen op de glasplaat.
.tsooJ _________________ Take only photographs, leave only footsteps. |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Do Nov 18, 2010 15:01 Onderwerp: |
|
|
Ik heb negatiefhouder van de Epson V700 nog eens bekeken en daar moet met enige fantasie toch een 4x4 houder van te maken zijn lijkt me.
De bijbehorende software kan daar denk ik niet goed mee omgaan, dus batchscannen kun je wel vergeten.
De bijbehorende kleinbeeld diahouder zou kunnen, maar dan moet je handig zijn met de figuurzaag (de opening bestaat uit kruislings op elkaar gelegde kleinbeelddia's) en je moet de negatieven er per stuk in gaan doen en vervolgens heb je weer hetzelfde probleem met de software. Niet handig dus. |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Do Nov 18, 2010 19:29 Onderwerp: |
|
|
In een echte 6x6 scanner is het geen probleem. Alles van postzegel tot 6x9 past tussen de glasplaatjes.
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |
Stephan Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 3-10-2009 Berichten: 203 Woonplaats: Brabants Centrum
|
Geplaatst: Vr Nov 19, 2010 6:24 Onderwerp: |
|
|
Deze 4x4 opname is gescand in de 6x6 filmhouder van mijn Canon 8800. De film krulde wel wat omdat de houder natuurlijk breder is dan de filmstrook, maar met het sluiten van de deksel was dat euvel deels verholpen. Het was een experiment, maar ik ben er niet ontevreden mee. |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Vr Nov 19, 2010 8:19 Onderwerp: |
|
|
Stephan schreef: | Deze 4x4 opname is gescand in de 6x6 filmhouder van mijn Canon 8800. De film krulde wel wat omdat de houder natuurlijk breder is dan de filmstrook, maar met het sluiten van de deksel was dat euvel deels verholpen. Het was een experiment, maar ik ben er niet ontevreden mee. |
welke opname? |
|
Naar boven |
|
 |
Stephan Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 3-10-2009 Berichten: 203 Woonplaats: Brabants Centrum
|
Geplaatst: Vr Nov 19, 2010 11:39 Onderwerp: |
|
|
Hmmm, hyperlinks worden kennelijk niet goed weergegeven hier. Deze dus :-) |
|
Naar boven |
|
 |
Theo Bartelings Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Nov 19, 2010 12:31 Onderwerp: |
|
|
Stephan schreef: | Hmmm, hyperlinks worden kennelijk niet goed weergegeven hier. Deze dus :-) |
Ik denk dat @chrisg nog niet bekend is met "bedekte" links. Het kleurverschil was wel weinig.
groet,
Theo _________________ Mister.....T |
|
Naar boven |
|
 |
frederix Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Nov 19, 2010 19:41 Onderwerp: |
|
|
Theo Bartelings schreef: | Stephan schreef: | Hmmm, hyperlinks worden kennelijk niet goed weergegeven hier. Deze dus :-) |
Ik denk dat @chrisg nog niet bekend is met "bedekte" links. Het kleurverschil was wel weinig.
groet,
Theo |
Die "bedekte" link valt niet echt op, Theo. Ik had hem ook niet gezien. _________________ met een vriendelijke groet
Frederix
www.fredoosterhuis.nl
Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Laatst aangepast door frederix op Vr Nov 19, 2010 19:52, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Vr Nov 19, 2010 19:49 Onderwerp: |
|
|
De voorbeeld scan ziet er erg mooi uit. Maandag nog maar eens de fotosok legen en een scanner halen. Aankomend weekend ga ik naar Ieper in België.
Met een groep fotografen gaan we een WW1 toer doen. Dan kan ik de rollei eens flink uitlaten en dan zondag gaan ontwikkelen. Scannen doe ik dan zoals voorgesteld in dit topic. Ik ben heel benieuwd.
Chris |
|
Naar boven |
|
 |
|