Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
standontwikkeling Acros in AM74
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Nov 27, 2010 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

Met alle respect Paul, maar het heeft weinig zin om te testen met verschillende objecten met verschillende onderwerp contrasten.
Daarbij speelt de spectrale lichtgevoeligheid van de film een grote rol en zelfs de kleurgevoeligheid van de lichtmeter.
Bijvoorbeeld: struiken (groen) worden over het algemeen te donker afgebeeld op de foto.
(Eigenschap van film mbt spectrale lichtgevoeligheid)
In jouw geval zouden de struiken best wel eens behoorlijk overbelicht kunnen zijn. Neem telkens hetzelfde onderwerp, een witte trui met goede doortekening en een zwarte spijkerbroek met duidelijke structuur. Hang deze over een houten stoel o.i.d met wat tinten er tussenin.
Meet op een grijskaart vlak voor het onderwerp.
Als je toch aan het testen bent doe het dan zo dat de resultaten nauwkeuriger vergelijkbaar zijn.

Groet, Smile

Han
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Nov 27, 2010 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

Binnenshuis testen met stilstaande voorwerpen zal natuurlijk nauwkeuriger zijn. Buitenshuis varieert het licht toch een beetje, zelfs op een egaalgrijze dag.

Verder is dit onderzoek naar semi-standontwikkeling uiteraard semi-wetenschappelijk. Wetenschappelijk doe je zoiets met een methode zoals jij beschrijft en dan aangevuld met een densitometer.

Blijft overeind, dat bijvoorbeeld de struiken tweemaal gefotografeerd zijn met dezelfde film op dezelfde belichtingsautomaat. Je ziet, dat je vergelijkenderwijze ook een heel eind komt ! Verder heeft een praktijkvoorbeeld het voordeel, dat je beter kunt inschatten of een bepaald karakter jou in real life gaat bevallen.

Dank voor jouw opmerking over de groengevoeligheid van film en meter. Dat wist ik niet. In de "struik-vergelijking" zie ik overigens geen andere verschillen tussen de beide frames optreden dan bij de overige frames. Jij wel ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Nov 27, 2010 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

De struiken die je normaal ontwikkeld hebt zijn er het meest 'natuurlijk' uit.
De tweede struik daarvan zijn de negatieven zwaarder gedekt, lichtelijk overbelicht, alsof je een groenfilter voor de lens hebt gehouden.

Uiteindelijk heb ik je een methode gegeven die praktisch zeer toepasbaar is en daardoor de uitslag nauwkeuriger te bepalen. Deze uitslag is beter toepasbaar in 'real-life'.
Simpelweg omdat je met deze methode uiteindelijke de goede dekking en doortekening van de schaduw en lichten bepaald.
Want vanuit een goed negatief is de uiteindelijke druk beter te manipuleren, bij de druk bepaald men de toonschaal en de 'real-life' indruk.

Verder is het verhaal van de spectrale lichtgevoeligheid van de lichtmeter niet zo interessant, het heeft wel invloed maar deze is niet zo groot als de spectrale lichtgevoeligheid van films. Deze spectrale lichtgevoeligheid is ook nog eens per film anders. Maar globaal genomen kun je stellen dat z/w films minder gevoelig zijn voor de kleuren groen en rood.
Vandaar ook dat je z/w films na het verstrijken van de halve ontwikkeltijd kunt bekijken in een geel/groene dokalamp.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Nov 27, 2010 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dan weet ik nu tenminste dat GGD eigenlijk staat voor geel groene dokalamp Wink

De eerstvolgende rol is j.l. donderdag al geschoten onder soortgelijke buitenshuis omstandigheden,
dus je zult me niet kwalijk nemen dat ik nog 1 x onwetenschappelijk voortbroddel ? Wink

Er zit een opname bij van mijn motorfiets. Veel chroom. Eens zien wat daar uit komt. Ik ben benieuwd !

Leuke theatervoorstelling dit, toch ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Nov 28, 2010 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:

Leuke theatervoorstelling dit, toch ?
Paul.


Snip en Snap? Laughing

Wie serveert er koffie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Nov 28, 2010 15:42    Onderwerp: Reageer met quote

Als jij dan Snap wilt zijn Laughing

Komende week weer verder.
Ik ga de ontwikkelingstijd voor 1+25 iets naar beneden bijstellen denk ik, omdat hier wat te ver ontwikkeld is (bijna 17 minuten). Ook is er teveel geagiteerd. Een van beide moet minder, of van allebei een beetje. Dan schrijf ik die nieuwe tijd in een grafiek, trek een verbeterde curve en probeer de tijd voor 1+50 af te leiden. Daar de resultaten van bezien en voor zover niet rampzalig, dan een plan trekken voor eventueel 1+100.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
SophiaK
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 1-2-2008
Berichten: 415
Woonplaats: Den Helder

BerichtGeplaatst: Wo Dec 01, 2010 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk onderzoekje Paul.
Als ik de resultaten bekijk vind ik bij de foto met de auto de rechter het mooiste doortekend. Bij de eerste foto loopt de achtergrond en de onderkant van de auto dicht. Bij de struiken en de boom vind ik de eerste foto telkens het beste.

Sophia
_________________
www.sophiakoopman.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Dec 01, 2010 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

Met een beetje geluk kan ik morgen een andere versie van standontwikkeling doen. Dan dus weer nieuwe plaatjes.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Dec 03, 2010 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Nieuwe poging:

Normaalontwikkeling (AM 74, 1+15, rotatie)
versus
standontwikkeling (1+50, 10 ml AM74 plus 500 ml water, 41 minuten, twee keer handmatig enkele voorzichtige rotaties, steeds na 15 minuten)

Aan de linkerzijde / bovenin steeds de normaalontwikkeling, daarnaast / onder de standontwikkeling.

xxxxx

xxxxx







[/img]
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Dec 03, 2010 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

De negatieven heb ik op de lichtbak nog niet vergeleken, maar dat lijkt me gezien de resultaten niet eens meer echt nodig. Mijn voorlopige conclusies n.a.v. de scans:

1)
Hier is sprake van forse onderontwikkeling. De hoge lichten zijn niet echt lekker uitontwikkeld (het minste probleem),
de schaduwen lopen dicht (grot probleem), het histogram is smal en uiteraard geheel ter linkerzijde,
de grijstinten hebben hier ernstig onder te lijden,

2)
Ik lijk meer last te hebben van witte puntjes / stofjes in de donkere partijen. Dat kan natuurlijk komen omdat ze vanwege de donkerder foto's gewoon beter te zien zijn.

3)
Er is volgens mij sprake van hele milde halo vorming. Ik zal daarvan een 100 % detail posten.
Halo vorming hoeft op zich niet heel vervelend te zijn, je kunt het beschouwen als een effect. Maar volgens mij geeft het wel aan dat er sprake is van te weinig verversing van de ontwikkelaar aan het filmoppervlak. Ik hoor jullie mening daar graag over.

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Vr Dec 03, 2010 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is er eigenlijk mis met de normale ontwikkeling? :-)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Dec 03, 2010 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Detail ter illustratie milde halo vorming:





Ongeveer in het midden van het knipperlicht, de horizontale lijn die door de bolling een overgang vormt tussen donkerder en lichter gedeelte, is bij de standwontwikkeling volgens mij een minimaal halo effect te zien. Zo ook in de linker bovenhoek de horizontale lijn in het chromen ornament (nog milder effect).


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Dec 03, 2010 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Wat is er eigenlijk mis met de normale ontwikkeling? :-)

- contrast bij 100 ASA film soms gewoon te hard om dat op papier / beeldscherm over te brengen;
- last van harder ontwikkelde strepen aan de boven en onderkant van de film, waar hij in de onwikkelspiraal zit. Dit is volgens mij al minder geworden sinds ik van 1+7 naar 1+15 als standaard ben gegaan;
- de jou bekende zwarte puntjes / stofjes in de donkere partijen.

Of dit allemaal met standontwikkeling op te lossen is weet ik niet. Ik probeer het gewoon.

Voorts is een mens natuurlijk altijd op zoek naar dingen als "The Glow" en dergelijke, nietwaar Smile


PAul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Za Dec 04, 2010 1:24    Onderwerp: Reageer met quote

Halo vorming heb ik ook al gezien op plekken met veel contrast. Komt denk ik door de beperkte agitatie.

Volgens mij blijkt uit je experiment dat AM 74 minder geschikt is voor standontwikkeling. Met Rodinal op 1+100 krijg ik eerder over- dan onderontwikkeling en jij gebruikt hier 1+50. Op zich hebben je hoge lichten wel veel meer doortekening maar de schaduwen zijn veel te donker. Misschien toch die 20 minuten erbij doen voor die schaduwen.

Zoals al eerder gezegd zijn de voordelen van standontwikkeling minder korrel en betere toonschaal. Maar het zijn geen grote verschillen en het werkt maar met een beperkt aantal ontwikkelaars. En je betaalt een prijs in de vorm van dingen als onregelmatige ontwikkeling (vlekken) en halo vorming.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Dec 09, 2010 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Tjonge,

standontwikkeling van een uur, dat duurt zeg !

Ik denk dat ik ondertussen de piepers maar ga jassen en de boontjes afhalen ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 2 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group