Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
standontwikkeling Acros in AM74
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Dec 23, 2010 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Een volgende testrol zal moeten wachten tot de sneeuw verdwenen is. De beoordeling van de doortekening in de donkere partijen wordt anders een beetje moeilijk.

Dan hou ik me graag aanbevolen voor een standaard methode die tot dezelfde doortekening komt. Dat spaart wel zoveel tijd.

Een experimentje wat ik al in gedachten heb is om te gaan naar een verdunning van 1+19. Die staat ook in de Amaloco handleiding omschreven en kan derhalve als standaard worden beschouwd. Dat zou een kleine verbetering kunnen geven, maar ik verwacht niet dat ik aan dezelfde resultaten zal komen als met standontwikkeling. Maar een paar weken geduld en we zullen zien ...

Hieronder alvast 2 x de motorfiets, maar dan gescand met "automatische belichting", de middeslider in het histogram naar 0.80 (want ik vond de scan wat flets), een milde eenzijdige S-curve voor de "normaal" versie, een milde tweezijdige s-curve voor de "stand" versie en allebei dezelfde subtiele verscherping:






Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Vr Dec 24, 2010 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hoezo, automatisch scannen????Rolling Eyes Rolling Eyes
Wanneer ik de 5400 gebruik met Vuescan of met de eigen Minolta scanproggie dan zie ik een verschil tussen deze beide die is te vergelijken als tussen een condenser en diffuser-vergroter.
Dit zelfde zie wanneer ik 6x6 met de 4180 scan.
Met Vuescan een grotere toonschaal.
Wie het weet mag het zeggen.Rolling Eyes Rolling Eyes

groet,

Theo
_________________
Mister.....T


Laatst aangepast door Theo Bartelings op Zo Dec 26, 2010 14:58, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Dec 26, 2010 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

Als de sneeuw verdwenen is (en de rook om mijn hoofd), moest ik maar eens verder experimenteren.

Ook interessant lijkt het mij om dit eens met kleur te doen, alhoewel het scannen daarvan een makkie is vergeleken met zwart wit.

Opmerkelijk trouwens dat ik bij al die standontwikkelaars nog niemand iets heb horen zeggen over standontwikkeling met kleurennegatief !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Dec 26, 2010 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Als de sneeuw verdwenen is (en de rook om mijn hoofd), moest ik maar eens verder experimenteren.

Ook interessant lijkt het mij om dit eens met kleur te doen, alhoewel het scannen daarvan een makkie is vergeleken met zwart wit.

Opmerkelijk trouwens dat ik bij al die standontwikkelaars nog niemand iets heb horen zeggen over standontwikkeling met kleurennegatief !


Paul.


Eerlijk gezegd valt er met kleurenfilms niet veel te winnen. Het is een vrij exact procedé wat wezenlijk geheel anders is dan z/w films.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Dec 26, 2010 14:09    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Korte update.

1)
De normaal-ontwikkelde negatieven kennen een betere doortekening in hoge lichten en schaduwen dan uit de scans blijkt (handmatige belichting van de scan);

2)
de verschillen qua doortekening in de schaduwen en hoge lichten tussen "stand" en "normaal" zijn in de negatieven op de lichtbak minder prominent aanwezig dan in de hier getoonde scans (handmatige belichting);

3)
De verschillen tussen normaal en stand zijn er wel,
in het voordeel van de stand-ontwikkeling:
in uitsluitend de extreme schaduwen een zichtbaar betere doortekening,
in uitsluitend de zeer hoge lichten een ternauwernood zichtbare verbeterde doortekening, danwel een vermindering van de omstraling;

4)
Ook op de lichtbak ogen de normaal-ontwikkelde negatieven harder, met een duidelijker contrast. De stand-ontwikkelde negatieven ogen milder en zelfs iets bruinig lijkt het wel;

5)
De negatieven kennen een betere driedimensionaliteit op de lichtbak dan in de scans. De normaal-ontwikkelde negatieven lijken hier nog iets beter te scoren (Dat weet ik nog niet zeker). Dat zou kunnen komen door het hardere contrast.

Contrast kan altijd later opgepiept worden door het kiezen van een hardere papiergradatie of het toepassen van een S-curve. De driedimensionaliteit zou daardoor kunnen verbeteren, ook bij het gebruiken van een scanner;

Paul.


Mijn conclusie hieruit is dat als je scant dan is standontwikkeling een goede en misschien zelfs betere optie. Uit mijn eigen (relatief beperkte) afdruk ervaring weet ik dat een negatief best wel hard moest zijn voordat ik mijn doortekening in hoge lichten verloor. Met een scan gaat dat veel sneller dus een milder/slapper negatief is dan beter.

Zwart-wit film ontwikkeling combineren met digitale verwerking ("hybride") is duidelijk een ander vakgebied dan het echte natte dokawerk.

Standontwikkeling in kleur Confused Question Volgens mij moet je met het kleurproces niet teveel knoeien en sowieso doet bijna niemand dat thuis.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Dec 26, 2010 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Paul Jenner"
Hieronder alvast 2 x de motorfiets, maar dan gescand met "automatische belichting", de middeslider in het histogram naar 0.80 (want ik vond de scan wat flets), een milde eenzijdige S-curve voor de "normaal" versie, een milde tweezijdige s-curve voor de "stand" versie en allebei dezelfde subtiele verscherping:
Paul.[/quote]

Paul,
Wat bedoel je met eenzijdige en tweezijdige S-curve?

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Dec 26, 2010 16:28    Onderwerp: Reageer met quote

Eenzijdig bij het normaal negatief: Alleen een bochtje in de lage lichtwaardes, maar geen bochtje in de hoge lw omdat daar al veel doortekening verloren ging ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Dec 26, 2010 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

duidelijk.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Dec 26, 2010 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Eerlijk gezegd valt er met kleurenfilms niet veel te winnen. Het is een vrij exact procedé wat wezenlijk geheel anders is dan z/w films.

Het zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt, maar ik denk dat ik het t.z.t. toch maar eens ga proberen ....


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Dec 27, 2010 10:28    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Hanfo schreef:
Eerlijk gezegd valt er met kleurenfilms niet veel te winnen. Het is een vrij exact procedé wat wezenlijk geheel anders is dan z/w films.

Het zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt, maar ik denk dat ik het t.z.t. toch maar eens ga proberen ....


Paul.


Voordat je begint zou ik je toch aanraden om eens wat te lezen over het C41 proces, wellicht dat je dat een hoop gefröbel voor niets bespaard.
Wellicht dat het E6 (dia) wel e.e.a. kan opleveren, bij dia heeft pushen wel zin, de eerste stap in het ontwikkel proces is immers een z/w ontwikkeling.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Dec 27, 2010 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Je zou wel gek zijn,als je dit gaat proberen Very Happy

Maar goed, als je dan toch zo eigenwijs bent, ik heb laatst ergens in een forum gelezen, dat iemand het geprobeerd heeft en dat was grandioos mislukt. Weet niet meer waar het was, maar misschien helpt een beetje googelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Dec 27, 2010 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Je zou wel gek zijn,als je dit gaat proberen Very Happy

Maar goed, als je dan toch zo eigenwijs bent, ik heb laatst ergens in een forum gelezen, dat iemand het geprobeerd heeft en dat was grandioos mislukt. Weet niet meer waar het was, maar misschien helpt een beetje googelen.


Wat had deze persoon dan precies geprobeerd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Ma Dec 27, 2010 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

Standontwikkeling bij kleurnegatief?

C41 is een gestandardiseerd proces.........

Laat je de resultaten alhier zien? Ik acht de kans groot dat je je zal moeten beperken tot het posten van een digikikeje van het verprutste rolletje.

Laughing

Maar goed, ik heb ondertussen het eerste rolletje uit de Finol ontwikkelaar. Dat moet je ook eens proberen, Paul, want ik denk dat wat je zoekt zomaar met Pyro een feit is.

Vergeet ook niet dat veel van de ontwikkeltechnieken het best werken op tradtionele ZW films, dus zilverrijke films. Alleen EFKE produceert nog zulke film.


En tip die je ook kan helpen om je doel te bereiken is het tonen van je film. DWZ na het fixen (met een fixer zonder harder) doe je een bad seleniumtoner en HCA (op 1:2 of zoiets) voor drie minuten. Daarna terug spoelen , fixen met een harder (want de emulsie wordt wel zacht heb ik ondervonden)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Dec 27, 2010 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Mijn conclusie hieruit is dat als je scant dan is standontwikkeling een goede en misschien zelfs betere optie. Uit mijn eigen (relatief beperkte) afdruk ervaring weet ik dat een negatief best wel hard moest zijn voordat ik mijn doortekening in hoge lichten verloor.

Hallo Jon.

Jouw conclusie is bijna goed. Zoals je hierboven kunt lezen heb ik ook de negatieven op de lichtbak met een loupe beoordeeld. Er is weldegelijk meer doortekening in schaduwen en hoge lichten bij het stand negatief. Ook met een natte afdruk zul je daarvan profiteren. Bij scannen is het voordeel gewoon nog wat groter ..


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Di Dec 28, 2010 10:00    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ook interessant lijkt het mij om dit eens met kleur te doen, alhoewel het scannen daarvan een makkie is vergeleken met zwart wit.

Opmerkelijk trouwens dat ik bij al die standontwikkelaars nog niemand iets heb horen zeggen over standontwikkeling met kleurennegatief !


Paul kijk hier maar eens:

http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=29414

Ik moet mijn laatste ervaringen er nog bij zetten.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 5 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group