Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Goede 6x6 scanner?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1775
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2011 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, die Bomans heeft blijkbaar wat los gemaakt met z'n Gamelankenner.

Maar wat vergelijkende scans van eenzelfde negatief lijkt met een goed idee en ik doe graag mee. Ben tenslotte al jaren aan het prutsen om iets behoorlijks uit een scanner te krijgen. En die donkere kamer, ja dat was me wat. Totnutoe altijd mooier dan hybride of digitaal. Zijn we het toch nog ergens over eens Very Happy

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2011 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Jon,

Welke scansoftware gebruik je met je dual scan? Ik heb ook zo een handig scannertje (echt meer dan handig is het niet) maar met de meegeleverde software komt er prut uit, met vuescan en het juiste gepruts aan die onhandige schuifies komt er iets uit dat een pak (nou) beter is.


Zowel de meegeleverde software als Vuescan. Maakte geen bal uit; de II is nu kapot, de III is terug bij Theo. De FS4000 moet ik nog eens met z/w proberen; daar heb ik alleen nog maar kleur mee gedaan. Ik doe trouwens nooit wat me de schuifjes van de scansoftware, ook niet in Vuescan of met de Canon. Ik probeer daar een ongecorrigeerde TIFF uit te halen die ik in PS verder bewerk.

Een pleidooi voor de natte doka is mooi (ooit gehad) maar voor mij was de ratio moeite vs resultaat gewoon niet gunstig genoeg om het leuk te maken; hoe houd je alles in godsnaam stofvrij?? Heb je in 6 uren 6 prints gemaakt zit er stof op Twisted Evil .....probeer dat er maar eens af te klonen Shocked

Nee op mijn amateur niveau ben ik heel tevreden met hybride Cool

By the way snert eet je uit een gamel: http://www.horecawinkel.nl/gamel-rvs-35ltr-p-1000004719.html Wink

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2011 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Maar los daarvan wil ik een pleidooi houden voor de reanimatie van de donker kamer.

Dat geloof ik direct, ook zonder dat ik maar enige ervaring heb met natte afdrukken.

Maar zolang ik geen natte doka heb, is het toch fijn om een goede scanner te hebben ...

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2011 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Jonnie88"
Een pleidooi voor de natte doka is mooi (ooit gehad) maar voor mij was de ratio moeite vs resultaat gewoon niet gunstig genoeg om het leuk te maken; hoe houd je alles in godsnaam stofvrij?? Heb je in 6 uren 6 prints gemaakt zit er stof op Twisted Evil .....probeer dat er maar eens af te klonen Shocked

Nee op mijn amateur niveau ben ik heel tevreden met hybride Cool
Jon[/quote]

Dat hoort ook bij het ambachtelijke doka werk, leren stippen.
Bij Bariet zijn stofjes nog makkelijker weg te werken dan bij PE, een paar conté potloden doen wonderen. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Ma Apr 11, 2011 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Nou Han, als ik er ooit weer zin in heb kom ik wel bij jouw langs Wink hoef alleen de fietsbrug over geloof ik.

Maar het is wel jammer dat ik van Han, Ivo en Frank bijna nooit een foto op dit forum kan zien; die barietjes zijn wat moeilijk up te loaden. Misschien een keer een "live"gallery houden?

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Nou Han, als ik er ooit weer zin in heb kom ik wel bij jouw langs Wink hoef alleen de fietsbrug over geloof ik.

Maar het is wel jammer dat ik van Han, Ivo en Frank bijna nooit een foto op dit forum kan zien; die barietjes zijn wat moeilijk up te loaden. Misschien een keer een "live"gallery houden?

Jon


Ik heb wel degelijk foto's in de gallerie, Jon. Maar dit is een Rolleiflex forum en al wat niet 6x6 uit een Rollei komt plaats ik hier niet.

Mijn laatste project is op 8x10 direct positief papier. hier heb ik wat voorbeeldjes: www.ivophoto.net

Maar als je nooit aan de schuifjes van je scansoftware komt is het niet verwonderlijk dat je geen goede scans haalt! Je moet minstens je wit en zwartpunt correct in stellen.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

Als je maar zes prints op zes uur uit je doka haalt en dan nog niet tevreden met het eindresultaat, dan doe je iets fundamenteels verkeerd.
Je zal het misschien niet geloven, maar stof is bij mij geen thema. Ik hou mijn negatieven in perkamijnen hoesjes en gebruik enkel een antistatisch doekje als ze de vergroter ingaan.

Teleurstellingen in de doka hebben vaak te maken met een ongemakkelijk opgestelde doka, niet voldoende werk gestoken in de belichting/ontwikkeling van het negatief met als gevolg dat je negatief moeilijk afdrukbaar wordt.
Ik heb daar verleden jaar ook terug mee zitten kampen nadat ik de hybride oplossing opzij heb geschoven en terug in de doka ben gedoken. Maar gelukkig heb ik doorgebeten en heb ik goed advies gekregen waardoor ik nu met volle tevredenheid mooie barietafdrukken uit de doka krijg. Ik doe soms de twee, een print via scan en een print via doka. het verschil is immens, de inktjet afrduk is opzich mooi, opgeleukt door de kracht van de photoshop doka kan je truken uithalen die in de doka minder voor de hand liggen, dat compenseert, maar als je er een echte bariet naastlegt, Nou.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:

Ik heb wel degelijk foto's in de gallerie, Jon. Maar dit is een Rolleiflex forum en al wat niet 6x6 uit een Rollei komt plaats ik hier niet.


Inderdaad ik overdrijf een beetje maar echt veel plaats je niet.

Ivophoto schreef:

Maar als je nooit aan de schuifjes van je scansoftware komt is het niet verwonderlijk dat je geen goede scans haalt! Je moet minstens je wit en zwartpunt correct in stellen.....


Vind je mijn scans nou zo slecht?? Over het algemeen hoor ik niet veel mensen klagen over de scankwaliteit van mijn foto's; ze klagen hooguit over de inhoud van de foto Wink en zoals gezegd ik heb niks te klagen over mijn eigen scans.

En wat bedoel je precies met wit en zwart punt; is dit de witbalans? Of heeft dit betrekking op de "belichting" van de scan?

Over de doka verschillen we denk fundamenteel van mening dus die discussie laat ik maar even zitten.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2117
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hier hebben ze ook al wat testjes gedaan met scanners:
http://www.filmscanner.info/en/FilmscannerTestberichte.html

Er staat ook wat uitleg bij waarom een flatbed scanner een lagere resolutie en een kleinere densityrange heeft dan een film- en een drumscanner. En wat de software nog kan bijdragen aan het resultaat.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 15:23    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Ivophoto schreef:

Ik heb wel degelijk foto's in de gallerie, Jon. Maar dit is een Rolleiflex forum en al wat niet 6x6 uit een Rollei komt plaats ik hier niet.


Inderdaad ik overdrijf een beetje maar echt veel plaats je niet.

Ivophoto schreef:

Maar als je nooit aan de schuifjes van je scansoftware komt is het niet verwonderlijk dat je geen goede scans haalt! Je moet minstens je wit en zwartpunt correct in stellen.....


Vind je mijn scans nou zo slecht?? Over het algemeen hoor ik niet veel mensen klagen over de scankwaliteit van mijn foto's; ze klagen hooguit over de inhoud van de foto Wink en zoals gezegd ik heb niks te klagen over mijn eigen scans.

En wat bedoel je precies met wit en zwart punt; is dit de witbalans? Of heeft dit betrekking op de "belichting" van de scan?

Over de doka verschillen we denk fundamenteel van mening dus die discussie laat ik maar even zitten.

Jon


Ik heb geen mening over jouw scans. Laughing

Ik bedoel het juist zetten van de curve in de output van je scanner. Dat gaat over voet en schouder van de curve.

Het is mijn inziens niet de bedoeling om een 'ongecorrigeerde ' TIFF te bekomen maar wel om een optimaal bestand te verkrijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 15:32    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Nou, die Bomans heeft blijkbaar wat los gemaakt met z'n Gamelankenner.

Maar wat vergelijkende scans van eenzelfde negatief lijkt met een goed idee en ik doe graag mee. Ben tenslotte al jaren aan het prutsen om iets behoorlijks uit een scanner te krijgen.

Frank


Zeg Frank, dan is het eigenlijk toch wel wat aanmatigend van je om iemand van wijsneuzigheid te verdenken. Want eigenlijk is de kans redelijk groot dat er iemand iets meer van scannen weet dan jij, als je er tot hiertoe niet veel van bakt, of het moest zijn dat je de armzaligste vorm van hoogmoed bedrijft, namelijk de valse bescheidenheid. Maar daar zal je jezelf als Bomans kenner al wel voor behoed hebben
Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1775
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 16:16    Onderwerp: Reageer met quote

Het blijft je bezighouden hé?

Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Ik heb geen mening over jouw scans. Laughing


Klein beetje slap om mijn scans eerst te beschrijven als "geen goede scans" en er dan vervolgens geen mening over te hebben. Het kan ook zijn dat je gewoon erg beleefd bent maar dat hoeft niet bij Nederlanders hoor.. Wink

Ivophoto schreef:
Ik bedoel het juist zetten van de curve in de output van je scanner. Dat gaat over voet en schouder van de curve.


Belichting/contrast dus. Ik blijf daar altijd vanaf omdat dat met mijn Canon flatbed nooit een beter resultaat opleverde. Met de FS 4000 zou ik nog eens kunnen kijken of dat wat uitmaakt.

Ivophoto schreef:
Het is mijn inziens niet de bedoeling om een 'ongecorrigeerde ' TIFF te bekomen maar wel om een optimaal bestand te verkrijgen.


In de digitale fotografie is het verkrijgen van een ongecorrigeerd (RAW) bestand voor velen de heilige graal. Er wordt hierbij verondersteld dat de software van de camera minder goed in staat is om een goed bestand te maken dan software op een werkstation. OK met een scan krijg ik geen RAW (alhoewel dat wel mogelijk schijnt te zijn) maar met een ongecorrigeerde TIFF kom ik daar enigzins in de buurt. Ik laat zo weinig mogelijk doen door de scanner/scanner software en doe de rest van de bewerking met Photoshop.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1775
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

@Jon
Quote:
Belichting/contrast dus.

Zwart- en witpunt, bijvoorbeeld met de bekende pipetjes, van de belichting kun beter afblijven heb ik begrepen, tenzij het negatief heel extreem is.

@Ivo (mag ik Ivo zeggen?)

Quote:
Zeg Frank, dan is het eigenlijk toch wel wat aanmatigend van je om iemand van wijsneuzigheid te verdenken. Want eigenlijk is de kans redelijk groot dat er iemand iets meer van scannen weet dan jij, als je er tot hiertoe niet veel van bakt, of het moest zijn dat je de armzaligste vorm van hoogmoed bedrijft, namelijk de valse bescheidenheid. Maar daar zal je jezelf als Bomans kenner al wel voor behoed hebben


In mijn eerste reactie heb ik jou beslist niet van wijsneuzigheid beschuldigd. Ik zou niet durven. Die term heb je zelf als eerste in de mond genomen. Ook heb ik je kennis van het scannen niet in twijfel getrokken, dacht ik. Ik heb alleen maar gezegd, dat jouw 2e alinea me aan een verhaal van Bomans deed denken. Neem het niet zo serieus, bekijk het met een knipoog.

Voor degenen, die niet bekend zijn met het verhaal:
Een Gamelankenner wordt geinterviewd en doet alle voorbeelden van gamelan, die door de interviewer genoemd worden af als nep en rommel etc en komt aan het eind van het verhaal met de mededeling dat hij slechts eenmaal in zijn leven, onder uitzonderlijke omstandigheden, iets gehoord heeft, dat in de verte op echte gamelan lijkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Het blijft je bezighouden hé?

Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy


nou ja, omdat ik hier lees dat je bij Nederlanders niet beleefd hoeft te zijn: Ik vond het een soort van elegante onbeschoftheid. Wink

Je weet best wel de ondertoon en de achterliggende sneer die Bomans in dit verhaal steekt, .......

Maar geen nood, terug naar het topic: scannen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 3 van 9

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group