Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Goede 6x6 scanner?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:


Klein beetje slap om mijn scans eerst te beschrijven als "geen goede scans" en er dan vervolgens geen mening over te hebben. Het kan ook zijn dat je gewoon erg beleefd bent maar dat hoeft niet bij Nederlanders hoor.. Wink


Heu, laten we zeggen dat ik hier onhandig retorisch was. Ik heb helemaal geen kwaliteitsoordeel over je scans, alleen zou het me niet verwonderen als je niet de beste resultaten haalt als je van de knopjes af blijft.

Jonnie88 schreef:


In de digitale fotografie is het verkrijgen van een ongecorrigeerd (RAW) bestand voor velen de heilige graal. Er wordt hierbij verondersteld dat de software van de camera minder goed in staat is om een goed bestand te maken dan software op een werkstation. OK met een scan krijg ik geen RAW (alhoewel dat wel mogelijk schijnt te zijn) maar met een ongecorrigeerde TIFF kom ik daar enigzins in de buurt. Ik laat zo weinig mogelijk doen door de scanner/scanner software en doe de rest van de bewerking met Photoshop.



Ik denk, (ik denk schrijf ik), dat je hier een vergissing begaat. Je kan de software niet uitschakelen bij een scanner, die zit er gewoon tussen, want die moet je bestand schrijven. Ik denk ook dat je een vergissing maakt met een vergelijking te maken tussen een RAW bestand uit een digitale camera en een niet optimaal TIFF bestand.

Je scanner levert een stroom aan informatie aan je PC of Mac die de software moet verwerken tot een beeld. Je kan je software maar best vertellen hoe hij die stroom van informatie moet verwerken tot een fotografisch bestand.

Iedere tussenstap is verlies van kwaliteit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
In de digitale fotografie is het verkrijgen van een ongecorrigeerd (RAW) bestand voor velen de heilige graal.


Jon, dit moet je me eens uitleggen. Sinds wanneer is het bekomen van slechts een tussenstap in het process een heilige graal? De heilige graal is het bekomen van een afgewerkt beeld waar die RAW slechts een tussenstapje is. Zo ook die scanfile slechts een tussenstap is.

De reden waarom een RAW bestand dikwijls gewenst is is omdat er zoveel informatie in zit.

Ik ben van mening dat wanneer je een negatef niet optimaal scant je de toonwaarden, kleurschakeringen en zo voort, die er zo mooi in een fijn negatief kunnen in zitten, er niet uithaalt, je kan daarna in photosoep zoveel Wacommen als je wil, maar wat er niet in zit komt er niet vanzelf in te voorschijn.

Quote:
Er wordt hierbij verondersteld dat de software van de camera minder goed in staat is om een goed bestand te maken dan software op een werkstation.


De reden waarom ik een RAW bestand zelf zou wllen bepotelen is omdat ik dan zelf keuzes kan maken. Niet omdat ik denk dat ik het beter kan dan een leger Japanse ingenieurs. Laughing Wink

Over het algemeen, en er van uitgaande dat je een correct belicht bestand hebt, doet de doorsnee camera een redelijk goede RAW-jpeg conversie. Het is iets anders als je fout hebt belicht, ruis en verscherping een issue is of als je in bv te contrastrijke omstandigheden lastige belichtingskeuzes hebt moeten maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Die HJR weet waarschijnlijk niet wat hem overkomt, als kersvers lid zijnde. Een vraagje over scanners en meteen herrie in de Gamelan hoek van ons cluppie Smile

Lees je nog mee, HJR ?
Hou vol hoor, een goede ruzie is nooit weg. Ik vind eigenlijk dat de deelnemers totnutoe veels te beleefd zijn. Jullie zijn toch niet geciviliseerd aan het worden he ? Wink

Maar nu we toch bezig zijn:

Ik heb nog af-en-toe grote problemen om een goede zwart wit scan uit mijn Minolta te halen. Scherp zijn ze natuurlijk wel, maar de toonschaal met moeilijke negatieven soms te hard:

Of de hele donkere partijen of de hele lichte partijen lopen met die negatieven weleens dicht. Het is de een redden en de andere verliezen, of een beetje van allebei. Op de automatische piloot ziet het er nog het beste uit: Het gehele histogram keurig breed uitgesmeerd maar binnen de lijntjes.

Jonnie merkte zoiets ook al op en schreef het toe aan het beperktere dynamische bereik van zijn "echte" filmscanner, in vergelijking met zijn flatbed. Een verkeerde conclusie, als je het mij vraagt. Een "echte" filmscanner heeft juist een veel groter dynamische bereik dan een flatbed. Maar het probleem is juist dat een zwart wit negatief een heel erg beperkt dynamisch bereik heeft. Een echte filmscanner is daar eigenlijk niet voor gebouwd. Het beperkte dynamische bereik van een (Epson) flatbed past eigenlijk veel beter bij zwart wit negatieven en die leveren daardoor een prettiger toonschaal.

Maar alla Ivo,
jij gaat mij vast eens uitleggen, verluchtigd met plaatjes van histogrammen enzo, hoe jij aan de curves e.d. sleurt alvorens op "start scannen" te drukken ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1777
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
hoe jij aan de curves e.d. sleurt alvorens op "start scannen" te drukken ?


Volgens mij moet je niet zozeer sleuren als wel zorgen dat zwart en wit optimaal zijn ingesteld in de output, dus of met de schuifjes onder het histogram, of de pipetjes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Shocked

Een zwart wit negatief heeft een beperkt dynamisch bereik? Druk dat eens in stops uit?


Ik heb net wat Adox 100 (De enorm schone Efke 100) uit de pyro gehaald, ze hangen te drogen. De beste negatieven gaan in de vergroter (binnen twee weken, want mijn vergroter staat in de doka van de academie en het is vakantie, boehoe) de minder goede wil ik wel eens op de scanner gooien op gevaar van vuil, vingers en krassen, en wat printscreens maken van hoe ik de instelling in Vuescan doe.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Quote:
hoe jij aan de curves e.d. sleurt alvorens op "start scannen" te drukken ?


Volgens mij moet je niet zozeer sleuren als wel zorgen dat zwart en wit optimaal zijn ingesteld in de output, dus of met de schuifjes onder het histogram, of de pipetjes.


Ja, inderdaad, je moet zorgen dat al je bitjes in je bestand daadwerkelijk iets betekenen in termen van beeld. En dan liefst nog wat juist ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Shocked

Een zwart wit negatief heeft een beperkt dynamisch bereik? Druk dat eens in stops uit?

Een zwart wit negatief kan veel stops vastleggen, zeg twee meer dan een dia, echter het resulterende negatief zélf heeft een beperkt densiteitsbereik, in vergelijking met een dia. Een gering densiteitsbereik beschouw ik als een gering dynamisch bereik.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1507
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Shocked

Een zwart wit negatief heeft een beperkt dynamisch bereik? Druk dat eens in stops uit?


Ik ben toch eens benieuwd wat onder dynamisch bereik wordt verstaan.
Volgens de 'oude school' mag er maar 4 stops verschil zitten tussen de schaduwen en lichten bij z/w om een 'vak' druk te krijgen op gradatie 2.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Ivophoto schreef:
Shocked

Een zwart wit negatief heeft een beperkt dynamisch bereik? Druk dat eens in stops uit?


Ik ben toch eens benieuwd wat onder dynamisch bereik wordt verstaan.
Volgens de 'oude school' mag er maar 4 stops verschil zitten tussen de schaduwen en lichten bij z/w om een 'vak' druk te krijgen op gradatie 2.


Maak er 5 van, maar dat heeft niks met het dynamisch bereik van ZW film te maken, dat heeft te maken met de contrastomvang die je in je scene binnen de 5 stops houdt om het makkelijk af te drukken aangezien papier maar 5 stops aankan. Heb je meer stops in je negatief moet je naar de 5 stops op papier comprimeren en in het andere geval moet je spreiden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet de contrastomvang in je scene, die een negatief kan vastleggen, niet verwarren met het densiteitsbereik van een negatief.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Ivophoto schreef:
Shocked

Een zwart wit negatief heeft een beperkt dynamisch bereik? Druk dat eens in stops uit?

Een zwart wit negatief kan veel stops vastleggen, zeg twee meer dan een dia, echter het resulterende negatief zélf heeft een beperkt densiteitsbereik, in vergelijking met een dia. Een gering densiteitsbereik beschouw ik als een gering dynamisch bereik.


Paul.

Het densitieitsbereik waar je op doelt is voor mij fotografisch niet interessant. (technisch wel, maar eens de ontwikkling van mijn film afgestemd is op de afdruk boeit het me niet zoveel meer)Dat densiteitsbereik vertaalt zich op het papier waar je naar 5 stops comprimeert.
De gradaties die een film aankan tussen de max en min dekking en hoe dat verloop er uitziet (sensitometrische curve) zijn wel interessant.


Laatst aangepast door Ivophoto op Di Apr 12, 2011 22:10, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Je moet de contrastomvang in je scene, die een negatief kan vastleggen, niet verwarren met het densiteitsbereik van een negatief.


Je moet vooral het dynamisch bereik van je fotomateriaal niet verwarren met de densiteit van je negatief, gij!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

leg me dan de verschillen tussen die twee uit !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
leg me dan de verschillen tussen die twee uit !


Paul.




Je hebt de 'density' gaande van 0.0 tot 2.0 (vertikale as en dat is de zwarting van je negatief en daar heeft je scanner het zo moeilijk mee wegens te beperkte dMax en clip je als het ware een stuk van je beeld informatie en daardoor heb je de verkeerdelijke indruk dat de dMax van je scanner die inderdaad kampt met de densiteit van je negatief en alsdus iets te maken heeft met het dynamisch bereik of density range van je film) en de 'density range' (horizontale as) en dat laatste is in log exposure of stops en ook wel via een wigje of trapje te achterhalen.


Laatst aangepast door Ivophoto op Di Apr 12, 2011 22:35, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 12, 2011 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn scanner heeft een dMax van 2,5 dus dat is het probleem niet.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Pagina 4 van 9

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group