Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Doka versus scannen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dirkf
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 14
Woonplaats: Franeker

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2006 18:19    Onderwerp: Doka versus scannen Reageer met quote

Ik zit momenteel met een groot probleem. Ik ben net verhuisd ,maar heb mijn goed ingerichte doka nog in mijn nog niet verkochte huis. Op het ogenblik heb ik de luxe om naar mijn oude huis te gaan om te vergroten, maar daar komt ook een eind aan. De vraag aan jullie is nu: moet ik nu weer een doka bouwen,mijn zesde zal dat dan worden. of moet ik op een scanner overstappen.
Ik verwerk zowel k.b. als 6x6 negatieven en groter dan 20x30 kom ik zelden. Ik vergroot uitsluitend zwart/wit.Verder ben ik geen perfectionist en maak mijn foto's uitsluitend voor eigen plezier. Mijn motto is een beetje; een ander zit niet op mijn producten te wachten.
De kosten voor een goede scanner is geen punt, want die wordt toch pas gekocht als mijn huis verkocht is.
Ik duik momenteel 1x per maand een paar uur de doka in. Het is wel leuk werk, maar ik hang er niet aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2006 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk, dat ik ongeveer hetzelfde heb meegemaakt. Fotograferen doe ik omdat ik het leuk vind. De doka was ook wel leuk, maar toch ook een beetje een noodzakelijk kwaad. Na mijn vijfde doka besloot ik na mijn laatste verhuizing geen zesde meer in te richten en wat de afwerking betreft volledig digitaal te gaan. Fotograferen op film bevalt me nog steeds het beste. Ik heb onlangs een 8mp spiegelreflex voor weinig op de kop getikt, maar ik kan er niet van onder de indruk raken. Het afwerken vind ik een heel ander verhaal. Scannen en op je scherm bekijken en zonodig bewerken bevalt me uitstekend. Zelf printen doe ik ook wel, maar besteed ik soms ook uit. Wat me vooral opvalt, dat ook negatieven, die niet zo super ontwikkeld zijn, kunnen, gewoon met de standaard instellingen, ineens prachtig op je scherm kunnen verschijnen, beetje bijwerken, wat stofjes wegwerken, hier en daar wat rechtzetten en je krijgt resultaten, die je, zeker als niet perfectionist, in de doka nooit haalde. Wat aan dat traject ook erg leuk is, is je oude negatieven scannen, zeker als je dat met 6 of meer achterelkaar kunt doen, kost het wel tijd, maar weinig moeite en als je dan zoals ik een archief van 40 jaar hebt, kom je echt juweeltjes tegen. Dat kan in de doka ook, maar je gaat niet zo gauw al je negatieven afdrukken op een flink formaat en op je scherm zie je ze levensgroot voor je. Anderen hebben wellicht een ander idee, maar ik zou zeggen: ga scannen. Er is een nieuwe wereld voor me opengegaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2006 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik sta aan het begin van mijn fotoamateur carrière en heb nog niet de luxe van een doka. Ik woon op een flat dus niet te veel ruimte. Er wordt wel doka-apparatuur gratis aangeboden.
Ik heb wel de luxe dat ik op de fotoclub wel gebruik kan maken van de doka.
(nadeel: iedere keer materiaal meenemen)
Dus ook ik sta te hinken op twee gedachten.
Ik ben wel van plan om een scanner aan te schaffen. b.v. een Epson 700.
Frank wat voor scanner gebruik jij?

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2006 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

@Theo:

Volgens mij gebruikt Frank juist de door jou genoemde Epson V700. Hij is tevreden over het resultaat. Hij had daarvoor ook een Epson 3200 voor Middenformaat, zoals ik, en was daar dus NIET tevreden over.

Ik werk eveneens "hybride": Ik schiet op film, ontwikkel dat zelf in mijn DoKa (=donkere Kast) en scan de boel vervolgens op een Minolta Dimage Multi Pro II.

Dat is een zeer prijzige scanner (> E2.000,-) die ook middenformaat "doet"en welke ik gelukkig voor een zacht prijsje tweedehands op de kop kon tikken. .
De afdrukken laat ik door Profotonet doen. Dat werkt uitstekend. Ik heb niet heel vaak opnames die van bijzondere klasse zijn. Ik ben ook maar een goedwillende foto-amateur. Maar ik heb toch soms het idee dat de afdrukken via deze werkwijze er wat plat uitzien. Weinig driedimensionaal bedoel ik. Dus wie weet ga ik ooit nogeens aan een natte doka beginnen.

@Dirk:

Wat let je om je DoKa mee te verhuizen, dan kun je i.i.g. je ontwikkelwerk zelf blijven doen. En koop een scanner en zie eens of die werkwijze en de beeldkwaliteit je goed bevallen. Mocht je het scannen toch vevelend werk vinden, of je bent niet tevreden met de kwaliteit, dan kun je altijd nog terug gaan naar het natte werk Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
dirkf
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 14
Woonplaats: Franeker

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2006 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Mensen bedankt voor jullie reacties.Het sterkt me toch wel in het idee een scanner aan te schaffen.Ik denk dat ik redelijk in de buurt van Frank zijn ervaringen en instelling zit. Mijn digitaal gebeuren is ook ingegeven omdat je er ook eens aan moet en dat er situaties zijn die het vereisen, maar de film heeft mijn voorkeur.
Ik sla mijn dokaspullen t.z.t. op, zodat ze altijd weer gebruikt kunnen worden. Overigens heb ik van een kennis ook goede berichten doorgekregen van de EpsonV700.
Verder spreekt het archiveren van mijn oude negatieven me ook wel aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2006 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

@Paul:

Bedankt voor het antwoorden van de vraag aan Frank. Wink
Is de Minolta zoveel beter dan de nieuwe Epson? Zoja, is het de moeite waard te proberen ook een 2e hands op de kop te tikken? (Of is het gewoon een MINOLTA tik Wink ) Of is de techniek dermate verbeterd dat de Epson de techniek van deze Minolta sterk benadert.
Ik begrijp uit jou woorden dat je digitaal laat afdrukken?
Is het opsturen van negatieven niet beter, of een vaklab in de buurt?
Al hoewel ik heb ook mooie afdrukken gezien van een Canon d20 door de HEMA.
Bestaat de mogelijkheid dat het "vlakke" door het scannen gebeurd.
Als ik de commentaren van "Hillie" belees kan de techniek van het scannen beter door gebruik te maken van goede scanprogramma's.
Dit is niet bedoeld als kritiek maar door vragen te stellen de dingen beter op een rijtje te krijgen.
Zeker door ons hybride gedrag; gebruik maken van de oude en nieuwe technieken. Wat toch weer vragen opwerpt.
Wat zijn jou ervaringen Frank.

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Okt 29, 2006 23:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik inderdaad voor middenformaat een Epson V700. Daarnaast heb ik voor kleinbeeld een Minolta 5400. Dat is een "echte" filmscanner.
De Epson levert bruikbare resultaten. Dwz, dat er van een bijv. op 2400dpi gescand mf negatief flinke afdrukken te maken zijn, die er voor mijn gevoel goed uitzien.
De Minolta kan doet datzelfde met kleinbeeld. Ik heb als test wel eens een 50x75cm print laten maken en dat ziet er gewoon goed uit.
Verschil tussen de 2 scanners is er wel degelijk, maar dan kom je volgens mij op een niveau, waarop het een beetje zeuren wordt, maar dat doe ik soms. Bij scans uit de Minolta zie je haarscherp de korrel en dat zie je bij de Epson dus niet. Nadeel daarvan is weer, dat je kunt zien, dat een negatief zelden 100% vlak ligt, doordat de korrel aan de randen iets kan vervagen, maar goed, een kniesoor, die daar op let. Omdat ik daarvoor de natte doka gewend was, waar je op de korrel scherpstelt, bevalt dat me een stuk beter, maar nogmaals: als ik heel eerlijk ben, is het een beetje gezeur.
Ik ben heel tevreden met de software van zowel Epson als van Minolta. Misschien iets meer met die van Epson. Ik heb nooit de behoefte gehad iets anders te gebruiken. Ik heb Silverfast en Scanvue wel eens gebruikt. Ik moet wel zeggen, dat ik bijna alleen zwartwit scan, misschien scheelt dat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2006 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben zelf ook nog aan het testen maar tot nog toe hebben mijn Z/W online afdrukken het nog niet mijn natte afdrukken in kwaliteit kunnen benaderen. Aan de andere kant hoor ik weer van meerdere kanten dat het digitaal afdrukken nu fenomenale resultaten valt te behalen.

Dus waarschijnlijk doe ik iets fout Rolling Eyes
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2006 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Theo,

Frank en ik hebben de scans van zijn V700 en mijn Minolta MultiPro nog niet naast elkaar gehouden. Of er veel verschil is weet ik dus niet.

Dat de techniek zover verbeterd is dat goedkopere scanners de duurdere inhalen denk ik niet. Aan de techniek is namelijk niet veel veranderd. Ik denk wel dat het een kwestie van aantallen is, " economics of scale": Mijn Minolta is vnml. zo duur omdat er zo weinig van verkocht worden. Je ziet dat een Minolta kleinbeeldscanner voor E 700,- al echt hele goede resultaten levert (of zo'n Canon 4000 van Soef, die in diezelfde prijsklasse zit). De Minolta Dimage van mij is alleen zoveel duurder omdat ie ook MF doet.

Ik ga er van uit dat de V700 gewoon goede resultaten levert, anders had Frank hem wel teruggebracht.

@Soef:

Op welke punten moeten jouw scans met digitale afdruk het dan afleggen tegen jouw natte doka werk ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2006 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

@ Soef: misschien doe je niks fout, maar kunnen foto's uit de natte doka nog net iets mooier zijn. Digitaal printen is nog volop in ontwikkeling. Een half jaar geleden was het haast ondoenlijk om een zwartwitafdruk zonder kleurzweem uit een inktjetprinter te halen en met de Epson R1800 en R2400 lijkt dat al een stuk makkelijker te gaan.

@ Paul: Misschien moeten we dat gewoon eens doen, 2 scans van hetzelfde negatief, op de best mogelijke manier uit onze scanners halen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2006 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat de vlakligging van de Minolta beter is. Ik heb dan ook een glashouder erin zitten.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2006 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Frank en Paul,

Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik nog bij mijn eerste gedachte, de Epson V700-750 blijf.
Nog even doorsparen. Crying or Very sad Alles opgeslokt door de caravan. Laughing

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2006 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ga je die caravan inrichten als doka dan Laughing


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2006 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Heel even vloeken in de kerk.
Er loopt een draadje bij FAP over een negatiefhouder voor de Epson.
http://www.fotoapparatuur.nl/forum/viewtopic.php?t=9243
Hillie heeft een speciale negatiefhouder besteld in Amerika. Dit om het negatief vlak te houden. Hillie zou hierover een verslag doen. Helaas nog niet verschenen.
Dit zou het verschijnsel waar Frank het over heeft betreffende de V700 kunnen verklaren.

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2006 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Een draadje op FAP aanhalen is niet vloeken in de kerk hoor Wink

Op FAP een draadje aanhalen van dit Forum daarentegen ...

zou weleens midner gewaardeerd kunnen worden.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group