Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Pinhole 3.0 (vervolg)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Jun 30, 2011 16:36    Onderwerp: Pinhole 3.0 (vervolg) Reageer met quote

Nu ik weet dat mijn pinhole-camera v3.0 best goed werkt, ben ik wat serieuzer aan de slag gegaan. Het grappige is dat er enkele vezeltjes van mijn vilten afdichting van mijn houten sluiter een beetje los waren gekomen, deze zijn relatief scherp in beeld gekomen door de vrijwel oneindige scherptediepte. Bij de foto van de ijscokar en van het beeld van de Sassiaan kun je dat rechts boven in de hoek zien. dat heb ik inmiddels aangepast.

Hieronder een aantal foto's die ik in de loop van de vorige week heb gemaakt met met mijn pinhole-camera v3.0. Ik ben niet ontevreden. Met name de foto's van de "vuurtoren" en de Brouwerstunnel vind ik wel strak geworden. Ook het licht op de foto's van de Muurhuizen staat mij wel aan. Ik denk dat met een pinhole-camera fraaie beelden te maken zijn. Het beeld en de specifieke kwaliteiten van de camera moeten wel bij elkaar passen.




Foto 1




Foto 2




Foto 3




Foto 4




Foto 5




Foto 6




Foto 7




Foto 8




Foto 9
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Jun 30, 2011 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind ze allemaal wel wat hebben.
Vertel eens wat meer,
bijvoorbeeld over je standpunten,
de afstand tot je onderwerpen in de voorgrond (van bijvorbeeld de laatste foto),
en de sluitertijd (ik meen 4 minuten ?)


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
frederix
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2008
Berichten: 972
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Do Jun 30, 2011 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Ik vind ze allemaal wel wat hebben.
Vertel eens wat meer,
bijvoorbeeld over je standpunten,
de afstand tot je onderwerpen in de voorgrond (van bijvorbeeld de laatste foto),
en de sluitertijd (ik meen 4 minuten ?)


Paul.

Hoi Paul,

Bedankt voor jouw reactie. Ik zal proberen er wat meer van te vertellen.

Alle foto's zijn op een statief gemaakt, uiteraard. De sluitertijden variėren van 15-30 seconden op een 160 asa film. De afstanden moet ik inschatten, ik heb dit niet opgeschreven.

Bij foto 1 stond de camera ca 1 meter boven de grond op ik schat in een ½ meter verwijderd van het woord BUS.

Als je goed kijkt zie je op foto 4 een schim van mij op het bankje zitten. Ik heb gedurende de belichtingstijd van 20 seconden ruim 10 seconden op het bankje gezeten.

Op foto 5 zie je een lichtblauwe streep onder de poort doorkomen, dat was een rondvaartboot die gedurende de belichtingstijd van 15 seconden voorbij voer. Onderin beeld zie je nog een schoen van mij.

Op foto 6 staat een stuk tijdelijk ingeblokte bestrating, dat stuk is 2-2½ meter lang, het lijkt op de foto veel groter.

Op foto 8 zie je dat de flap van het luifeltje boven de ijscokar door de wind heen en weer is gewaaid, dat geldt ook voor de vlag die boven het dakje uitsteekt. Ook voor deze foto was de belichtingstijd 15 seconden.

Het beeld van de Sassiaan op foto 9 is manshoog, ik stond er nog geen meter vandaan, ik schat in een ½ meter. De camera stond hier ca 1 meter boven de grond.
_________________
met een vriendelijke groet

Frederix
www.fredoosterhuis.nl


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2011 5:15    Onderwerp: Reageer met quote

Nrs. 5 en 7 vind ik erg mooi geworden!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2011 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Als je wilt, heb ik nog wel wat Clacken enzo liggen, die je voor pinhole experimenten kunt mishandelen.

Maarja, verzendkosten E 7,- terwijl je ze wss in de plaatselijke kringloop voor een euro kunt ophalen ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Foto's maken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group