Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Chantie Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 3-8-2011 Berichten: 12 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Di Aug 09, 2011 0:24 Onderwerp: Een echte beginner.... |
|
|
Hallo,
Zoals ik al bij het voorstellen vertelde ben ik een echte beginner met fotografie. Sluitertijden, ASA etc. ik weet wat het is, maar dat is ook nagenoeg alles.
Nu is mijn vraag hoe moeilijk is het voor een echte beginner om mooie foto's te maken met een Rolleicord vb?? En waar moet je echt op letten als je een Rolleicord vb aanschaft? Waar halen jullie je 120mm rolletjes?? En welke ASA en merk adviseren jullie mijn dan? Ilford, Kodak, Fuji?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie antwoorden.
Groetjes,
Chantal |
|
Naar boven |
|
|
Alien Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 15-4-2007 Berichten: 186 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di Aug 09, 2011 12:08 Onderwerp: Re: Een echte beginner.... |
|
|
Chantie schreef: | Nu is mijn vraag hoe moeilijk is het voor een echte beginner om mooie foto's te maken met een Rolleicord vb?? En waar moet je echt op letten als je een Rolleicord vb aanschaft? Waar halen jullie je 120mm rolletjes?? En welke ASA en merk adviseren jullie mijn dan? Ilford, Kodak, Fuji? | Moeilijk is het allemaal echt niet. Tenminste, dat hóeft het niet te zijn; het is zo moeilijk als je het jezelf wilt maken.
Ik weet zo één-twee-drie niet of the Vb een lichtmeter heeft, maar voor zwart-wit werk is dat ook om te beginnen helemaal niet nodig. Dan hou je de regel van zestien aan en werk je van daaruit op gevoel. Werkt prima, hoor (ik doe niet anders met m'n baby Rollei).
Filmpjes koop je bij de speciaal zaak, weet er sowieso een goeie in Amsterdam (Foto Den Boer in de Tweede Hugo de Grootstraat), of op internet, natuurlijk. Welk merk je koopt maakt allemaal niet heel veel uit, probeer er gewoone en paar uit en bekijk wat je het beste bevalt.
Ik wete niet of de Hema nog altijd 120 film accepteert voor ontwikkeling, ze stonden in ieder geval altijd als prima ontwikkeladres te boek. Zelf ontwikkelen (en eventueel afdrukken) is natuurlijk helemaal het einde, met schier oneindig veel variatiemogelijkheden. Moeilijk is ook dat niet, en je hebt er niet veel investering voor nodig, met een beetje neuzen op Marktplaats heb je binnen de kortste keren voor (bijna) nop een doka-uitrusting bij elkaar waar de meeste semiprofs een aantal jaren geleden nog een moord voor zouden doen.
Om kort te gaan: gewoon doen, en de rest wijst zich vanzelf.
.tsooJ _________________ Take only photographs, leave only footsteps. |
|
Naar boven |
|
|
Ferdi Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 25-8-2006 Berichten: 566 Woonplaats: Friesland
|
Geplaatst: Di Aug 09, 2011 12:46 Onderwerp: |
|
|
Hallo Chantal, welkom bij de club.
Let er op dat de lenzen onbeschadigd zijn, schoon en niet wazig. De afstandsinstelling moet gelijkmatig draaien en niet al te stroef. Draait hij op de ene plek gemakkelijk en op een andere erg moeilijk is de camera mogelijk eens op zijn neus gevallen en ontzet. Stel de sluiter op 1 seconde in en ontspan met de camera bij het oor. De sluiter moet zonder haperen en met een gelijkmatig geluid aflopen in 1 seconde. Een ongelijkmatig of aarzelend aflopen betekent dat de sluiter moet worden schoongemaakt en afgesteld. Vaak duurt het aflopen dan ook veel langer dan 1 seconde. Alle andere sluitertijden moeten op het gehoor kloppen.
De Vb heeft geen lichtmeter. Ik heb zelf o.a. een Va. Op de achterkant van de camera staan aanwijzingen op de belichting te schatten. Ik neem aan dat die ook op jouw camera staan. Links een berglandschap in de zon met wolkenloze hemel, helemaal rechts opnamen binnenshuis of volledig onder de bomen. De situaties worden dus donkerder van links naar rechts en hebben dus ook meer licht op de film nodig van links naar rechts. Dit komt tot uiting in de getallen die van links naar rechts kleiner worden. Dit zijn de z.g. lichtwaarden (LW of EV=exposure value). Onder elkaar zijn rijen voor verschillende film gevoeligheden. Op mijn camera 12, 25, 50 en 100. Film gevoeligheden liggen momenteel veel hoger: alleen ASA 100 (21 DIN) is nog gangbaar. We noemen het nu ISO 100 (officieel ISO 100/21). Het rijtje voor 100 is dus het meest bruikbaar. Begin dan met een ASA 100 film. Er wordt dan ook nog onderscheid gemaakt tussen "volle zon" en "bedekte hemel" en hoog staande zon (korte schaduwen) en laag staande zon (lange schaduwen). Dit levert correctie-waarden op die afgetrokken moeten worden van de LW. Uiteindelijk houd je een lichtwaarde over, zeg 12.
Dit getal 12 stel je in aan de linkerkant van de onderste lens. Links als je naar de voorkant van de camera lijkt. Waarschijnlijk moet je het hendeltje naar binnen drukken om te verstellen. Hierna blijf je van het linker hendeltje af voor de gekozen opname situatie. Sluitertijden en diafragma zijn nu gekoppeld. Door het hendeltje aan de andere kant te verstellen kun je sluitertijd en diafragma gelijktijdig maar tegengesteld verstellen, zodat de de gekozen belichting blijft gehandhaafd. Een sluitertijd van 1/125 sec (125 op de camera) was altijd een goed begin om bewegingsonscherpte te voorkomen. Op en Rolleicord/flex gaat 1/60 en 1/30 overigens ook best na enige oefening.
Bij zwart/wit is het over het algemeen wel mogelijk de belichting op deze manier te schatten en behoorlijke foto's te maken. Kleur negatief ook nog wel; maar dia's niet. Zo werkt de camera dus. Ik hoop dat dit helpt.
Een eenvoudig belichtingsmetertje is op den duur wel handig. Een oude CdS-meter van een paar tientjes is voldoende, maar het is wel van belang dat er nog batterijen voor te krijgen zijn. Dat maakt de keuze lastig. Ik wil daar nu niet op in gaan; vraag t.z.t. maar om advies.
Ferdi.
Laatst aangepast door Ferdi op Di Aug 09, 2011 13:24, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Ferdi Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 25-8-2006 Berichten: 566 Woonplaats: Friesland
|
Geplaatst: Di Aug 09, 2011 12:59 Onderwerp: |
|
|
O ja, film. Ik ben geen z/w specialist, maar de klassieke films zijn gemakkelijker om mee te beginnen dan moderne als Kodak TMX of Ilford Delta 100. Zeker zonder lichtmeter.
Begin met Ilford FP4Plus (is ISO 125, maakt niet uit) b.v. 120 film moet vaak per postorder worden besteld. Ik doe zelf vaak zaken met ProTrade in Groningen, omdat ik in het Noorden woon, maar er zijn ook anderen.
http://www.omnifoto.nl/product_list.php?g1=Analoge+Fotografie&g2=Ilford+zw%2Fw+film&c=&q=
Nog even over die lichtwaarden: achter op de kamera zie je dat als de ASA verdubbeld, de LW 1 hoger wordt. Als je liever met gevoeliger film werkt b.v. de nu erg gangbare ISO 400, worden de LW dus 2 hoger (2x een verdubbeling t.o.v. 100). |
|
Naar boven |
|
|
Alien Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 15-4-2007 Berichten: 186 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di Aug 09, 2011 13:44 Onderwerp: |
|
|
Ferdi schreef: | Op de achterkant van de camera staan aanwijzingen op de belichting te schatten. Ik neem aan dat die ook op jouw camera staan. | Even snel gegoogled, en inderdaad: op de Vb zit ook zo'n plaatje. da's ideaal, daarmee kom je in verreweg de meeste situaties prima uit de voeten.
.tsooJ _________________ Take only photographs, leave only footsteps. |
|
Naar boven |
|
|
Han Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 30-8-2006 Berichten: 1548 Woonplaats: Gelderland
|
Geplaatst: Di Aug 09, 2011 18:50 Onderwerp: |
|
|
Binnenkort is in Doesburg de 17e fotobeurs op 21 augustus. Daar staan veel kraampjes met allerlei fotocamera's, doka apparatuur etc.
Ook zou je daar eens kunnen kijken voor een lichtmetertje. Soms vind je er nog Seleniummeters, (lichtmetertjes zonder batterij) voor vrij weinig.
Een Rolleicord zou ik niet kopen daar, ze vragen over het algemeen teveel. Maar ja wie weet, ik had er een keer een in de handen voor € 250,- nieuw in doos. Ik heb 'm toen niet meegenomen maar nu twijfel ik toch sterk of ik een kans gemist heb?
Hier zo'n seleniummeter, deze heb ik ook en werkt prima:
En hier kun je betrouwbaar fotomateriaal online kopen:
http://www.fotohuisrovo.nl/
Succes ermee. |
|
Naar boven |
|
|
Chantie Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 3-8-2011 Berichten: 12 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Di Aug 09, 2011 23:07 Onderwerp: |
|
|
Jeetje wat een hoop nuttige info!! Ik had veel eerder mijn vragen hier moeten stellen merk ik.
Zelf had ik bedacht dat een Rolleicord vb makkelijker voor mij zou zijn omdat het de jongste Rolleicord is en daar geen "poespas" aan zit. Poespas die voor mij als leek erg ingewikkeld zou kunnen zijn. Maar uit jullie reacties begrijp ik dat ik misschien beter voor een Rolleiflex kan gaan met een lichtmeter? Of moet je daar ook nog andere dingen instellen waar ik nog beter even mee kan wachten en me daar beter later in kan gaan verdiepen?
Net even gekeken op eBay, marktplaats etc. maar een flex is nog even geen optie, met mijn budget van max 500,- euro ga ik dat niet redden zie ik nu! Wat een verschil in prijs! Maar als ik mijn Cord heb moet je toch nog iets te wensen hebben toch? Of nog iemand hier die van zijn zijn Flex af wil voor een schappelijke prijs? |
|
Naar boven |
|
|
Chantie Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 3-8-2011 Berichten: 12 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Di Aug 09, 2011 23:18 Onderwerp: |
|
|
Overigens heb ik wel een Rolleicord vb op het oog maar ben bang dat als ik die link hier openbaar plaats er misschien een ander mee weg loopt.....
Misschien een betrouwbaar iemand hier waar ik de link via PB naar toe kan sturen voor een aankoop advies?? |
|
Naar boven |
|
|
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 14-6-2008 Berichten: 1217
|
Geplaatst: Wo Aug 10, 2011 10:57 Onderwerp: |
|
|
Wij zijn allemaal heel betrouwbaar
Je mag die link naar mij sturen in een PB. Ik wil geen Vb hebben...
Waar kijk je meestal? Marktplaats, eBay of gewoon bij de lokale fotozaak?
Uit je andere bericht zeg je dat je nog geen Vb onder de 300 hebt gevonden maar voor dat geld moet je toch wel een hele goede hebben; ik vind het erg duur voor een Vb. Maar ik kijk voornamelijk op Marktplaats; misschien kijk jij ergens anders.
Flex met lichtmeter is inderdaad een stuk duurder trouwens maar die hebben dan ook wel nog wat betere lensen. Niet dat je dat verschil nou meteen ziet maar dat verklaart voor een deel het prijsverschil. Verder betaal je bij een Flex meer voor de "naam".
Over de lichtmeters van de Flexen verschillen de meningen nogal; sommigen vinden ze onbruikbaar, anderen prima. Nadeel is dat het voornamelijk zgn. Selenium meters zijn die last kunnen krijgen van de ouderdom en het dus niet altijd meer goed doen. Voordeel is dat ze geen batterij gebruiken. Er zijn nieuwere typen Flexen met betrouwbaardere lichtmeters (met batterij) maar die zijn nog wat stapjes duurder...
Jon |
|
Naar boven |
|
|
Chantie Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 3-8-2011 Berichten: 12 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Wo Aug 10, 2011 15:22 Onderwerp: |
|
|
@Jonnie88 Je hebt een PB! |
|
Naar boven |
|
|
Han Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 30-8-2006 Berichten: 1548 Woonplaats: Gelderland
|
Geplaatst: Do Aug 11, 2011 12:30 Onderwerp: |
|
|
Chantie schreef: | Overigens heb ik wel een Rolleicord vb op het oog maar ben bang dat als ik die link hier openbaar plaats er misschien een ander mee weg loopt.....
Misschien een betrouwbaar iemand hier waar ik de link via PB naar toe kan sturen voor een aankoop advies?? |
Je kan mij ook gerust een PB'tje sturen. |
|
Naar boven |
|
|
Chantie Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 3-8-2011 Berichten: 12 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Di Aug 16, 2011 19:34 Onderwerp: |
|
|
Mijn laatste paar vragen voordat ik mijn definitieve keuze maak;
Ik heb namelijk nu de keuze uit een;
- Rolleicord VB type 2 met Xenar lens (200,- euro)
- Rolleiflex 3.5 met Planar lens en lichtmeter (595,- euro)
Hebben allebei de lenzen het zgn. Bokeh effect? Is de Rolleicord en de Rolleiflex even makkelijk in gebruik voor een beginner of is er eentje makkelijker in gebruik (buiten dat de flex zwaarder is in gewicht)? En is het makkelijke schema op de achterkant van de Rolleicord ook te gebruiken voor een flex of heeft die andere waarden?? En zijn er misschien nog andere dingen waar ik aan moet denken?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Chantie |
|
Naar boven |
|
|
Frank Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 23-8-2006 Berichten: 1797 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Di Aug 16, 2011 20:16 Onderwerp: |
|
|
Daar hoef ik niet over na te denken: 3.5F
Ingebouwde lichtmeter, betere lens.
Pas op met discussies over bokeh. Daar kun je heel wat mee los maken :-)
Ongezien lijkt dat me trouwens een redelijke prijs voor een 3.5F in behoorlijke staat. |
|
Naar boven |
|
|
Chantie Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 3-8-2011 Berichten: 12 Woonplaats: Beverwijk
|
Geplaatst: Di Aug 16, 2011 20:36 Onderwerp: |
|
|
Het is overigens geen 3.5 F, hoewel dat er wel staat!!!
Als ik aan de hand van het serienummer kijk is het een 3.5 C. |
|
Naar boven |
|
|
Han Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 30-8-2006 Berichten: 1548 Woonplaats: Gelderland
|
Geplaatst: Di Aug 16, 2011 21:02 Onderwerp: |
|
|
Niet alle 3.5F's hebben een ingebouwde lichtmeter.
De F schijnt wel het beste te zijn uit de hele serie.
Over de C daar weet ik niet zoveel van, maar voor dat bedrag € 600,- moet je wel een redelijke F voor kunnen kopen. Ik zou dan nog even verder neuzen en echt voor een F gaan. Indien op de achterkant een schema staat met wolkje. zonnetje en bijbehorende lichtwaarden dan is deze toepasbaar op alle soorten camera's met standaard lens. |
|
Naar boven |
|
|
|