Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Beste leden,
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do Dec 15, 2011 9:45    Onderwerp: Beste leden, Reageer met quote

Ik ben verheugd dat er nog steeds liefhebbers zijn van analoge fotografie en m.n. Rolleiflexgebruikers.
Mijn Rolleiflex T heb ik vanaf eind jaren 70 'op de kop getikt' In die tijd ook druk gefotografeerd. Echter v.a. 1982 tot 2005 niets meer gedaan. Werd weer besmet door Het Virus en ben er volop mee aan de gang. Heb naast m'n RF ook een Nikon F6, een Bronica SQA en een Sinar p2, alle met lensen etc..
Mijn focus ligt nu op architectuur en portret, maar heb daar nog een slag in te maken. Druk af op bariet, echter ik stoei er nog mee om de 'krul' te onderdrukken.

Op m'n webstek www.bwstills.nl zijn wat resultaten te zien. Aan nieuwe website wordt gewerkt.

Ben thans mantelzorger, dus fotograferen komt wat in het gedrang.

Wordt vervolgd.

Ave leden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Do Dec 15, 2011 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Alexander,
je bent al waar ik ook heen wil (sinar, bariet afdrukken), goed dat je bij de club komt, zeer inspirerend. Very Happy

Groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Dec 15, 2011 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Alexander !

Fijne sortering camera's. Wat is die RF ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr Dec 16, 2011 9:26    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Welkom Alexander !

Fijne sortering camera's. Wat is die RF ?


Paul.


De afkorting RF gebruik ik voor de Rolleiflex. Lekker makkelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Vr Dec 16, 2011 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

Alexander,

Van harte welkom.
Met de natte afdruk ben ik gestopt. Te veel stof in mijn hobbykamer.
Probeer nu de zwarte op de droge wijze af te drukken.
Helaas nog met wisselende resultaten.
Naast de T heb ik nog een Minolta's met de nodige Rokkor's.
Veel sterkte met de zorg.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Ma Dec 19, 2011 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Alexander,

Ik lees dat je vecht met 'de krul' in de bariet afdruk.

Als je niet beschikt over een elektrisch droogpersje zijn er twee manieren om je barietafdrukken goed te drogen en 'de krul' tegen te gaan.

Eerst en vooral, als je echt heel gladde barriet afdrukken wil dan moet je afdrukken op een papier dat een maat groter is dan de effectieve print.

Je zou een droogrekje kunnen maken uit het materiaal om een hor te maken, je vind dat bij de doe het zelf. Of je kan drogen op krantenpapier of keukenrol, alhoewel die laatste dikwijls wat te hard pluist.

Eerst moet je de print aan beide zijden goed afnemen. Ik doe dat op een spiegel en met een raamaftrekker van goede kwaliteit. Eerst de achterzijde, dan de voorzijde.
De echte truk is dat je de print met het beeld naar beneden moet te drogen leggen. Dat klinkt nogal raar, maar het is wel zo. Leg de print met het beeld naar beneden op voldoende lagen krantenpapier of op de hor. (Kwestie dat het vocht weg kan verdampen)

Je zal zien dat je op deze komaf hebt gemaakt met 'de krul'.

De randen durven, afhankelijk van de kwaliteit van bariet nog wel eens te drogen in een golf, als je de afdruk hebt gemaakt op voldoende groot papier, dan snij je dat gewoon weg.

Voila.

Cheers Ivo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Dec 20, 2011 9:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Alexander,

Volgens mij zijn wij elkaar in Nijmegen eens tegengekomen bij het Middeleeuws festival. Ik had toen alleen geen Rolleiflex maar een Kalloflex mee.

In ieder geval welkom bij de club!

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di Dec 20, 2011 10:04    Onderwerp: Kronenburgerpark Reageer met quote

Hoi Jon,

Klopt. We hebben daarna (aug 2010) nog even ge-e-maild. Afgelopen jaar viel het gebroeders van Limburgfestival wat in het water. Hopelijk is het aankomend jaar wat beter fotoweer.

Ik ga binnenkort nog eens je webstek www.pbase.com/jonnie88 bekijken.

Groet,

Alexander
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di Dec 20, 2011 10:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Dag Alexander,

Ik lees dat je vecht met 'de krul' in de bariet afdruk.

[...]
De randen durven, afhankelijk van de kwaliteit van bariet nog wel eens te drogen in een golf, als je de afdruk hebt gemaakt op voldoende groot papier, dan snij je dat gewoon weg.

Voila.

Cheers Ivo


Ik zal van de week reageren. Even druk.
Groet, Alexander
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo Dec 25, 2011 19:49    Onderwerp: Krul Reageer met quote

Hallo Ivo en anderen,

Ik heb wat last van golf of krul in mijn afdrukken. Dat heeft te maken met mijn wijze van drogen.
Ik zou m'n foto's een eierglans willen geven en ben wat aan het 'experimenteren'.
Voor het glanzen heb ik een roterende glanspers (FC Glazing Machine) uit de jaren '50 afkomstig van Verweij op de Groenestraat Nijmegen http://www2.nijmegen.nl/content/48385/foto_verweij. Van hem heb ik ook een oude Liesegang voor 4x5 afdrukken, maar dit terzijde. Bij het glanzen gebruik ik een zo laag mogelijke temperatuur, want er ontstonden ringen die te zien zijn in het tegenlicht. Een Seal Dry mount was mij te duur en heb vervolgens de volgende droogpers met glansplaat (Nova Fibre Paper Dryer/ Glazer) aan geschaft http://www.novadarkroom.com/product/109/Nova_Fibre_Paper_Dryer__Glazer.html. Ik kan de temperatuur beter instellen. Ik glans het papier nu bij zo'n 56 graden C. Heb daarvoor een IR-temperatuurmeter. Ben daar nog niet helemaal tevreden over en probeer een nog lagere temperatuur. De krul komt voornamelijk door dat het papier te droog wordt.

Spiegelglas heb ik ook geprobeerd, maar zat te vechten met moeilijk te verwijderen aquareltape en de kans op krassen op het glas van scheermesje.

De foto's bevestig ik op zuiver zuurvrij museumkarton. Voor de beste archivering zou ik ze eigenlijk niet op willen plakken en gebruik alleen boven een zuurvrije plakstrip. Het passe partout is van Artique museum passe partoutkarton. Artique is ten opzichte van andere soorten passe partoutkarton van het allerhoogste niveau, gemaakt van alpha cellulose en met toepassing van echte pigmenten. Kenmerken: zuur en ligninevrij; alkaline gebufferd; 100 % zuivere vezels; Alpha cellulose; uitstekende snijeigenschappen; kleurecht; resistent tegen verkleuren of verbleken.

Echter als ik het niet gedaan krijg de foto vlak te krijgen, ga ik Gudy 831 Mounting Adhesive gebruiken. Opplakken gebeurt met een wals. Ik heb nog een oudje met houten walsen. Deze houten walsen sluiten niet goed meer op elkaar. Ben dus in overweging een nieuwe aan te schaffen.

Ik ken in Nijmegen een beroepsfotograaf die zijn foto's vochting met tape opplakt aan de boven en aan de onderzijde op opzetkarton. Het papier trek zichzelf na drogen strak. Ga ik ook nog proberen. Hij glanst de foto's evenwel niet.

Ben er dus nog druk mee bezig.

Hier wat linkjes naar informatie over o.a. P.A.T.
http://www.semarang.nl/omgaan_met_foto/foto_bewaren_hoe_waar.html
http://www.nationaalarchief.nl/sites/default/files/docs/Praktische_richtlijnen_Fotomateriaal_0.pdf

Groet,
Alexander
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Dec 27, 2011 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Alexander,

Welkom op het forum. Zelf heb ik al lange tijd niet meer in de doka gestaan. Ik ben vorig jaar verhuisd en hier in het nieuwe huis is het wat lastiger om plek te maken voor een nieuwe doka. Zelf plakte ik het bariet papier met natte aquarel tape op glas. En dan gewoon plat leggen. Dit is een goede methode om de eiglans te krijgen. Indien je de foto's inlijst achter matglas is het toch mooier om het papier te hoogglansen d.m.v. een droog pers.
Maar ja vind maar eens zo'n pers voor groot formaat.

Succes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Dec 27, 2011 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is nogal een voorstel-draadje Smile
Als dit zo doorgaat moet ik de boel gaan afsplitsen.

Maar anyway,

foto's achter matglas ?
Foto's komen bij mij -als ze me echt dierbaar zijn- helemaal niet achter glas. Altijd behelpen met dat geschitter. Gewoon een lijst zonder glas.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Jan 03, 2012 13:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is een hele uitleg en een hoop gerief, Alexander. Dat het daar nog niet mee lukt.......... Shocked
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Jan 03, 2012 14:01    Onderwerp: Reageer met quote

Iets anders,

Eierglans bekomen op een glanspers of glansspiegel? Dat doe je toch enkel om te hooglanzen?

Eierglans bekom je door je print met het beeld tegen het doek te drogen....

Of sla ik er helemaal naast?

Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di Jan 03, 2012 14:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Iets anders,

Eierglans bekomen op een glanspers of glansspiegel? Dat doe je toch enkel om te hooglanzen?

Eierglans bekom je door je print met het beeld tegen het doek te drogen....

Of sla ik er helemaal naast?

Confused

Dat klopt, Ivo. Je zit er helemaal naast.
Door de foto met de beeldzijde op een glansplaat te leggen en te verwarmen (verhitten) smelt de coating en je krijgt zo een eiglans.

Om het krullen en/of ringen te voorkomen ga ik het volgende proberen:
1 Vanuit bad met wetting (Mirasol 2000) met beeldzijde op de glansplaat en drogen bij lagere temperatuur dan 56°C. Kijken hoever ik kom.
2 Vanuit bad met wetting (Mirasol 2000) eerst aan de lucht drogen op zeefdoek in spanraam en dan kort - enkele minuten - bij 93°C op vlakke of roterende glanspers met beeldzijde op plaat of glansrol.

Je hoort van mij of een van beide gelukt is.
Eerst aan m'n nieuwe website sleutelen.

Wordt vervolgd.
Groet,
Alexander
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group