Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Zo Nov 22, 2009 17:27 Onderwerp: onvolledig scherm na kleurcalibratie |
|
|
Heb mijn TFT gecalibreerd met een Spider. Allemaal leuk en aardig, maar de volgende dag, toen ik mijn pc weer eens opstartte, bleek dat ik geen volledig scherm meer had
Ongeveer 5 centimeter vanaf de rechterzijkant wordt nu geheel zwart weergegeven. Het geheel is zo ver naar links verschoven. Dat is niet op te lossen met horizontale positionering van het beeldscherm menu.
Het is niet werkbaar, want de start icoon op de taakbalk is niet eens meer zichtbaar. Die is dus links buiten beeld gevallen.
De resolutie staat ingesteld op de native resolutie van het gebruikte scherm.
Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is ? _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |
Ferdi Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Zo Nov 22, 2009 22:27 Onderwerp: |
|
|
De software van zo'n spider maakt in principe toch alleen maar een ander kleurprofiel voor het scherm aan. Kun je het vorige profiel selecteren? Of helpt dat niet?
Ferdi. _________________ Ferdi Stutterheim |
|
Naar boven |
|
 |
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Ma Nov 23, 2009 9:49 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ooit wel eens gezien dat verschuiven van het scherm kan optreden als de verkeerde resolutie gekozen wordt. Misschien moet je die toch nog een keer nakijken.
Is alles verder gelijk gebleven als je onder de scherm eigenschappen kijkt?
Jon |
|
Naar boven |
|
 |
Agnostic Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Wo Nov 25, 2009 10:46 Onderwerp: |
|
|
Is er geen mogelijkheid de factory settings te herstellen in het monitor menu? De meeste monitors hebben die optie. |
|
Naar boven |
|
 |
Han Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Do Nov 26, 2009 13:31 Onderwerp: |
|
|
Refresh rate goed ingesteld?
Anders proberen de drivers deinstalleren en opnieuw installeren. |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Do Nov 26, 2009 22:30 Onderwerp: |
|
|
Ik had voorheen geen profiel ingesteld. Ik denk dat ik ga proberen het spider profiel te deleten, kijken of de boel dan hersteld is.
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Do Nov 26, 2009 23:33 Onderwerp: |
|
|
Paul, ik weet niet of je een PC hebt of en Mac en ook niet hoe het met de PC is gesteld. Op mijn Mac's zitten standaardprofielen die horen bij de hardware en die zitten in systeemmappen. Daarnaast zijn er gebruikersprofielen, b.v. gemaakt met spiders, in gebruikersmappen. In feite wordt er dus altijd een profiel gebruikt, maar meestal is dit een standaardprofiel dat er bij de installatie is opgezet. Op een Mac kun je in de beeldscherminstellingen heel gemakkelijk van profiel wisselen, door een ander te selecteren uit het lijstje van geschikte profielen.
Inderdaad kan de verversingsfrequentie van het beeldscherm te laag zijn. Dat heb ik wel eens gehad op een PC. Je zou een hogere instelling kunnen proberen.
Succes.
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Ma Dec 07, 2009 22:41 Onderwerp: |
|
|
Opgelost.
Andere videokaart drivers geprobeerd, geen oplossing. Een op internmet gezocht naar mensen met een soortgelijk probleem. Daar toch een tip die te simpel leek om effectief te zij, maar toch effectief was:
Eén of ander reset knopje op het beeldscherm zelf en voila, volledig beeld. Nu maar hopen dattie morgen het nog steeds goed doet ...
|
Naar boven |
|
 |
Tum Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Ma Dec 07, 2009 23:47 Onderwerp: |
|
|
Paul Jenner schreef: |
Eén of ander reset knopje op het beeldscherm zelf en voila, volledig beeld. Nu maar hopen dattie morgen het nog steeds goed doet ...
|
Ik druk elke keer bij het opstarten op het -auto- knopje onderaan mijn scherm. Sinds ik de scherminstellingen heb proberen te wijzigen begint het beeld iets te ver naar rechts of naar links.  _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Di Dec 08, 2009 0:01 Onderwerp: |
|
|
Ik vind trouwens wel dat het scherm er nogal rooiig uitziet na calibratie. Ik heb die klacht van meer mensen gehoord overigens. Je gaat dan een beetje twijfelen of het wel goed is ...
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Di Dec 08, 2009 2:20 Onderwerp: |
|
|
De "kleur" hangt nogal af van de kleurtemperatuur die je kiest. Een standaardscherm heeft meestal 6500 K (geloof ik). Dat is nogal koel voor fotografie, naar mijn smaak. Naar mate je een lagere waarde kiest, wordt de kleur warmer. Bij 5500 K heb je al een vrij "warm" beeldscherm.
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Di Dec 08, 2009 13:44 Onderwerp: |
|
|
Bij het kalibreren kies je geen kleurtemperatuur. De spyder doet alles, waarna automatisch een profiel wordt geschreven.
Ik zal vanavond eens nazien of er niet toch een temperatuur op de monitor ingesteld staat, die niet overeenkomt met 6500. Dat zou dan eigenlijk geen invloed meer mogen hebben, maar je weet maar nooit ....
|
Naar boven |
|
 |
Han Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Feb 10, 2012 13:48 Onderwerp: |
|
|
Even dit topic nieuw leven in blazen
Ik heb zelf een Spider 3 Express aangeschaft om wat meer consistentie te krijgen in mijn werk. Nu heb ik mijn scherm gekalibreerd en vind de kleuren meer verzadigd in vergelijking met een proefdruk van Profonet.
Verder lees ik dat de kleur temperatuur van de monitor voor het meten op ca 6500K moet staan. Helaas heb ik custom settings zoals: warm, normaal en koel. Mijn Monitor is 7000K maar ja bij welke setting?? Ik heb overigens een Samsung Syncmaster. Wie heeft hier toevallig meer ervaring mee en kan mij er wat meer van vertellen... |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Vr Feb 10, 2012 19:59 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het scherm er ook nogal warm uitzien na calibratie, maar dat is een "klacht" die ik van meer mensen heb gehoord. Misschien is het een kwestie van wennen na jarenlang op een koel scherm gekoekeloerd te hebben ?
"normaal" is 6500 K, dus dat zou de juiste standaard instelling moeten zijn. Ik denk overigens dat de instellingen van jouw scherm overruled worden door het profiel dat automatisch geladen wordt na calibratie.
|
Naar boven |
|
 |
Alexander Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Feb 10, 2012 21:03 Onderwerp: Calibratie monitor |
|
|
Hoi,
Ik heb (nog) een Spider2express in gebruik. Ik gebruik 'm voor de CRT-scherm Iiyama Vision Master Pro 454. Oud bakkie maar hij doet het nog goed. Ik heb de volgende instelling op de monitor. 6500K, Gamma correctie: 0%, OPQ: picture. Bij het scannen van de negatieven staat de software op Gamma 2.2.
Kijk eens of je de OPQ op picture kunt instellen.
Ik heb ook nog een LCD-schermpje, maar daar is het beeld wat donkerder. Kan hier weinig instellen.
Als ik kleurenfoto's bij Profotonet laat afdrukken gebruik ik het desbetreffende kleurprofiel van Profotonet behorende bij het papier. In de scansoftware stel ik dit in. De rendering op Rel. colorimetric. De foto's lever ik aan op 400ppi/dpi (tot 30x40cm).
Zwart-wit afdrukken lever ik aan met Adobe RGB 1998. Dus geen kleurprofiel van Profotonet.
Bestandsformaat: jpg (8bit). Kwaliteit >=9
Ik scan bij 16bits om verlies bij bewerking te voorkomen. In PS gebruik ik softproof om het resultaat te zien. De afdrukken komen goed overeen.
De scanner is een Epson Perfection 4990 photo en de software is Silverfast v8.
Misschien heb je hier wat aan.
Succes |
|
Naar boven |
|
 |
|