Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Tussen mijn oren
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Sep 09, 2012 11:42    Onderwerp: Tussen mijn oren Reageer met quote

Ik fotografeer inmiddels bijna 50 jaar. Analoog. Digitaal kwam uiteraard pas later. Digitaal heb ik altijd als aanvulling beschouwd. Erg mooi voor kleur, maar niet voor het "echte werk" , zwartwit. Dat moest toch echt analoog. Jammer was, dat je met dat scannen toch net niet de kwaliteit bereikte, die je in de doka kon halen. Ook het printen op een inktjetprinter kon me, zeker in zwartwit, niet echt bekoren. Maar mijn laatste doka heb ik bij mijn verhuizing, 8 jaar geleden, opgeruimd. Plannen om er weer aan te beginnen waren er wel, maar het is er nog niet van gekomen.
Ik heb ook altijd wat meewarig gekeken naar mensen, die digitaal fotografeerden en dat dan gingen omzetten naar zwartwit. Dat werd toch veel mooier als je gewoon film gebruikte!
Door wat ervaringen van de afgelopen maanden ben ik daar anders tegenaan gaan kijken.
Wat is er gebeurd?
Olympus is sinds de OM-1, begin jaren 70 "mijn" merk geweest. Toen ze een paar jaar geleden de Pen uitbrachten, was ik één van de eerste kopers. Een digitale camera met een analoog uiterlijk. Fijne camera. Nog erger werd het, toen ze het waagden om een paar maanden geleden de OM-D uit te brengen. Daar had je "mijn" camera, maar dan digitaal!
Die moest er natuurlijk komen. De objectieven waren er tenslotte al van de Pen.
Al gauw bleek, dat in de lovende recensies niets teveel gezegd was. Voor het eerst een digitale camera waar ik echt enthousiast van kon worden.

Een klein jaartje geleden had mijn inktjetprinter het begeven. Wel rondgekeken naar een andere, maar niet tot een besluit kunnen komen. Door veranderende technieken leken goede zwartwitafdrukken wel tot de mogelijkheden te gaan behoren, maar ook de prijs speelde een rol, de prijs van de inkt met name, afgezet tegen het uitbesteden
Totdat de Epson 3880 in de uitverkoop leek te gaan. A2 printer, 3 tinten zwart, enorme inktpatronen, waarmee ik zo een jaar vooruit kon en die 'm voordeliger maakten dan de gebruikelijke A3 printers. Nu print ik hooguit A4, maar als je dan een keertje iets groter wilt, dan niet zo'n zielig tussenmaatje, maar meteen echt groot :-)
Daar stond ik dan, eindelijk tevreden met een digitale camera en een printer, die desgewenst tot het uiterste ging. Maar het bleef digitaal, dus toch een beetje minderwaardig :-)

Toen stuitte is op de software van Nik. Met name Silver Effex Pro 2. Ik had het al eens voorbij zien komen en bekeken, maar dit leek me het moment een uitprobeerversie te downloaden. Heb het altijd een beetje nep gevonden, zo'n digitale namaak zwartwitfoto.
Maar dat lijkt toch vooral tussen de oren te zitten. Het is in één woord geweldig! Je kunt het stand-alone gebruiken, maar ook als plug-in van Photoshop of Lightroom. Het werkt simpel, maar bijna alles kan. Je kiest in bv Lightroom een foto in raw-formaat, kiest "bewerken in Silver Effex" en de foto verschijnt in zwartwit op je scherm en vervolgens kun je er mee gaan spelen. Je geeft de foto de kenmerken van je favoriete film,inclusief de bijbehorende korrel, tri-x, of toch liever tmax 3200, of een laaggevoeliger film? Een film, die wat langer of korter ontwikkeld en/of belicht is, een geel- of roodfiltertje toevoegen, het kan allemaal. Vervolgens terug naar Lightroom of Photoshop om zonodig nog wat details aan te passen en en daar heb je een zwartwitfoto, zoals ik 'm graag zie.

Of de afdruk net zo goed is als een goede zwartwit afdruk uit de ouderwetse doka, kan ik niet beoordelen. Wel net zo goed of beter dan wat ik er na tientallen jaren doka van bakte.
Blijven nog wat andere puntjes over. Hoe moet dat met die mooie Summicrons? Kunnen met een adaptertje gewoon op mijn OM-D, net als mijn oude OM objectieven. Stel je voor, mijn 1.4 50mm wordt een geweldige korte tele. Handmatig scherpstellen, maar wel automatische belichting. En die interessante effecten met een Holga of Lomo? Polaroid?
Voor €25 een heuse plastic Holga lens met Olympusbajonet gekocht. Niet van analoog te onderscheiden! Polaroid? There's an app for that.

Je voelt 'm al aankomen: de Rolleiflex, Zeiss Ikon met Leica-objectieven en mijn trouwe OM-1 blijven gevoelsmatig mijn favorieten, maar de twijfel neemt toe. Het zit tussen mijn oren, maar ik weet nog niet waar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Sep 11, 2012 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Et voila,
weer een zwevende kiezer erbij Sad

Natuurlijk is de kwaliteit die digitale camera's sinds enige tijd kunnen leveren dusdanig vooruit gegaan dat het serieuze alternatieven zijn geworden voor het "echte" werk. Met een paar kleine kanttekeningen:

Je moet eerst een adaptertje kopen om je oude favoriete lenzen erop te schroeven of flink investeren in nieuwe lenzen, want met die prutserige kitzoempjes kom je er natuurlijk niet.

Dan zul je vervolgens tijd moeten steken in het ver-silveren van je bestanden om de look te krijgen die je eigenlijk wilt hebben. Daarmee spoel je een deel van de tijdwinst die digitaal belooft al door de plee.

Voor de ambitieuze hobbyist, voor wie een fullframe digitale camera financieel een stapje te ver gaat, geldt, dat hij / zij in PS o.i.d. dan nog de nodige handelingen zal moeten verrichten om scherpteverloop te simuleren (wat nooit echt lukt). Wederom tijdverlies, waardoor m.i. het direct-klaar voordeel van digitaal zo goed als teniet wordt gedaan.

Allemaal ongetwijfeld goed te doen met de huidige middelen. Maar waar je steeds verder naar afdrijft, is dat het uiteindelijke beeld pas achteraf op de pc wordt gevormd. Gewoon omdat ik het waard ben Smile
Tis maar net wat je leuk vindt om te doen natuurlijk en waar je je in wil bekwamen, maar één risico loop je, zeker als je jouw skills niet eerst in het ouderwetse tijdperk heb kunnen bijschaven: Je leert er als fotograaf weinig van.

Ga gewoon een eind weg staan knipsen, want later achter de pc ga je een avondje zitten poetsen om de "net niet" opnames acceptabel te krijgen. Daar wordt je natuurlijk geen betere fotograaf van, zodat je ook een volgende keer je half gelukte opnames weer zult moeten bijwerken tot je enigzins tevreden bent.

Waar zit dan de vooruitgang ? Ik zie die niet. Niet voor de hobbyist althans.
Gewoon analoog werken is het leukst,
geeft rust,
geeft een bepaalde tijdsvertraging die gunstig uitwerkt op het kunnen beoordelen van je eigen werk,
de camera's zijn verzamelwaardig
en kostentechnisch ben je het gunstigst uit door gewoon je bestaande materiaal te gebruiken en dan rolletjes aan te schaffen.

Kortom,
ik ben weer elpees en mechanische horloges gaan kopen Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Wo Sep 12, 2012 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Daar zeg je zoiets, de kosten. Voor mij een belangrijke reden om analoog te (blijven) werken: wat ik jaarlijks kwijt ben aan films (ook op de heel lange termijn) valt in het niet bij wat ik zou moeten neerleggen wanneer ik een digitaal systeem zou moeten aanschaffen waarmee ik het net zo prettig werken vind als met mijn analoge spullen (kb en mf).

Eerlijkheidshalve moet ik daar wel aan toevoegen dat ik mijn Rolleiflex uit een erfenis heb, de Mamiya C330 in permanente bruikleen, en mijn Nikon F90X derdehands voor bijna niks heb gekocht.

Maar toch :-)

O ja, het vinyl heb ik nooit afgezworen. Wat ben ik blij met mijn Thorens Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Sep 12, 2012 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ha, Thorens,verstandige man Smile

Rollei uit een erfenis ?
Dan is er vast wel tenmnste één reden meer om te blijven Rolleigraferen, buiten het kostenaspect ...


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2012 5:22    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, de prijs is een, niet de reden!

NB ook die Thorens was een krijgertje hoor. Jaja, ik ben een geluksvogel Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2012 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hier nog een in uitstekende staat verkerende Dual staan, maar dat kan mij er toch niet toe bewegen massaal aan het vinyl te gaan. Daarvoor staat de vermoeiende strijd tegen stof (analogie met de fotografie?) en ander vuil mij toch nog te helder voor de geest. Het argument van een vermeend betere geluidskwaliteit is aan mij niet besteed. Wellicht dat op een regenachtige herfstavond de nostalgie mij zou kunnen overhalen (wat regent het papa. Nee, dat is de grammofoonplaat, kind. Ik zie het helemaal voor me.)

Prijs vind ik over het algemeen een slecht argument om ergens voor te kiezen. Beetje banaal zelfs. De Ollie B Bommel fans onder ons en ik weet toevallig dat ze er zijn, zouden dat toch moeten herkennen.

De door mij beschreven zoektocht ging/gaat naar de kwaliteit van het digitale eindproduct en daarbij is de vraag opgekomen wat nu nog de toegevoegde waarde van het analoge proces is. Ik kan zelf wel wat bedenken, zoals de kwaliteit van de apparatuur en het materiaal. Dat was 30 of 40 jaar geleden al optimaal(wat daarna is toegevoegd is hooguit gebruiksgemak), terwijl digitaal nog volop in ontwikkeling is. Daarnaast kan het gewoon heel leuk zijn en misschien vind ik het ook wel leuker.
Het gaat tenslotte niet om het einddoel, maar om de weg erheen. Die moet mooi zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2012 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie niet in waarom het één het ander zou moeten uitsluiten.

Elektronische fotografie heeft het aantal beschikbare technieken gigantisch uitgebreid.

.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2012 13:14    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien ten overvloede, maar daar ben ik het volledig mee eens.

Maar daardoor ben ik me gaan afvragen wat de toegevoegde waarde van analoge fotografie nog is, met name vanuit het oogpunt van het eindproduct.
M.a.w., waar valt met analoge fotografie nog winst te behalen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Stephan
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-10-2009
Berichten: 203
Woonplaats: Brabants Centrum

BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2012 13:53    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
Ik heb hier nog een in uitstekende staat verkerende Dual staan, maar dat kan mij er toch niet toe bewegen massaal aan het vinyl te gaan.


Ik ben nooit massaal aan het vinyl gegaan, ik ben aan het vinyl gebleven. Da's dus wel iets anders. Very Happy

Frank schreef:
Daarvoor staat de vermoeiende strijd tegen stof (analogie met de fotografie?) en ander vuil mij toch nog te helder voor de geest. Het argument van een vermeend betere geluidskwaliteit is aan mij niet besteed.


Op het gevaar af helemaal off topic te gaan: ik weet niet wat beter klinkt. Mijn huiskamer is namelijk geen geluidsstudio met laboratoriumomstandigheden. Wat ik wel weet, is dat sommige oudere cd's al gaten beginnen te vertonen. Mijn goed onderhouden elpees gaan net zolang mee als er naalden te krijgen zijn (en die zijn er nog volop). Over het algemeen geldt dat analoge informatiedragers om allerlei redenen een veel langere levensduur hebben dan digitale. Begrijp me goed, ik ben helemaal niet tegen digitale fotografie. Maar je moet wel op de cursiveringen in mijn twee eerdere posts letten.

Frank schreef:
Prijs vind ik over het algemeen een slecht argument om ergens voor te kiezen. Beetje banaal zelfs.


Voor een miljonair misschien wel, voor mij (en ik denk velen met mij) zal het toch altijd een valide argument blijven. Ik kan een euro tenslotte maar 1 x uitgeven. Zoals ik al schreef, mocht ik ooit digitaal gaan fotograferen dan wil ik net zo prettig kunnen werken als met mijn analoge spullen (kb en mf). Dat gaat dan in de duizenden euro's lopen. De conclusie is dan voor mij snel getrokken, en dat vind ik verre van banaal.

Maar, ik begrijp jouw punt wel hoor. Ik kom er soms ook niet helemaal uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2012 14:20    Onderwerp: Reageer met quote

@Stephan
Zelfs mensen, die mij beter kennen, kunnen mijn ironie en merkwaardig gevoel voor humor vaak niet plaatsen. Dat ligt aan mij. Met die wetenschap in het achterhoofd moet je mijn opmerkingen lezen. Natuurlijk is de prijs belangrijk bij de keuzes, die je maakt.

Mijn punt is echter serieus en dat begrijp je gelukkig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Sep 13, 2012 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ach,

dat probleempje met die financien wordt binnenkort helemaal opgelost als we die € 1.000,- van Mark Rutte krijgen Smile
Niet dat ik daar een camera voor ga kopen, ik vrees dat ik moet toegeven dat ik er wel genoeg heb.

Ik ben wel erg benieuwd naar dat rolletje dat ik vanmiddag heb volgeschoten. Ik hoop dat de Hema er niet te lang over doet om te ontwikkelen Smile

Ik denk dat ik strax tijdens het scannen maar even een elpee ga draaien, dat is wel gezellig. En mijn kast met Minolta objectieven moet ook eens afgestoft worden. Normaal gesproken ben ik niet zo'n stoffert, maar dit is voor een goed doel. Ja, die 4 verschillende 50 mm objectieven heb ik echt nodig !

Alleen het idee al dat ik een digitale camera zou gaan afstoffen, of erger nog, dat ik er een vitrinekast voor zou gaan kopen, B L E E E E R K !!

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1201

BerichtGeplaatst: Za Sep 15, 2012 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:

M.a.w., waar valt met analoge fotografie nog winst te behalen?


Voor mij zit de winst vooral in het gebruik van andere lensen. Digitaal werkt met kleinere sensoren/kortere brandpuntsafstanden dus andere scherptediepte verhoudingen. Als ik met kleinbeeld of 6x6 werk probeer ik tegenwoordig foto's te maken met weinig scherpte diepte. Voorlopig is dat met digitaal voor mij nog niet haalbaar. Full frame digitaal is nog erg duur en middenformaat digitaal is al helemaal geen optie.

Het wil overigens niet zeggen dat ik geen "normale" foto's met analoog maak maar dat is dan gewoon omdat ik het leuk vind Wink

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2112
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Za Sep 15, 2012 20:08    Onderwerp: Re: Tussen mijn oren Reageer met quote

Frank schreef:
Of de afdruk net zo goed is als een goede zwartwit afdruk uit de ouderwetse doka, kan ik niet beoordelen. Wel net zo goed of beter dan wat ik er na tientallen jaren doka van bakte.


Hé Frank, gelukkig zijn het zulke verschillende handelingen dat je de leukste kunt kiezen.
De winst van digitaal is dat je zoveel makkelijker een goed resultaat hebt. De winst van analoog is dat het zo'n heerlijke techniek is dat het leuk is om te doen.
Ik mix beide technieken tot analoge opnamen met digitale afdrukken. En met Nikon lenzen maakt het niet uit welke body je er aan klikt, F1 of D700.

Groet,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Ma Sep 24, 2012 8:08    Onderwerp: Reageer met quote

Goede vraag.

Ik kan enkel mijn bevindingen neertikken.

Kleindbeeld doe ik niet meer op film. Zelfs niet meer met de Leica M. KB is al jaren voorbijgestreefd door digitaal. ZW afdrukken gaat tegenwoordig digitaal prima, maar dit is net als analoog iets wat je moet beheersen. De keuze van papier bv, het gebruik van custom print profielen, etc, etc, is van doorslaggevend belang.

MF komt bij mij nog uit de kast onder de vorm van de Mamaya 7 of de Pentax 67, de optiek in combinatie met een fijnkorrelige film en passende ontwikkeling en schoon geprint op fatsoenlijk Bariet is nog steeds van adembenemende schoonheid. Ook de klassieke hoogzilver filmen zijn heel mooi.
In kleur is MF met topglas ook nog steeds enorm schoon, Je haalt die beelden er toch zo uit vind ik. De filmen zijn trouwens de laatste tien jaar nog verder uitgepuurd qua kwaliteit.

Voor het meeste fotowerk ga ik toch digitaal. De digitale doka is veel krachtiger dan wat ik (als niet meesterprinter zijnde) in de doka kan bereiken.

Maar... Het verhaal verandert als je naar grotere formaten gaat. Een portret op 4x5 of godbetert, op 8x10, tjongejonge, das mooi hoor. Dan moet je digitaal toch al uit een serieus vaatje tappen als je daar wil naast komen. (het kan wel hoor, maar tegen een kost die ik niet kan en wil betalen)

Afijn, mijn vijf cent slechts.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Sep 24, 2012 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Nou,

vreemd dat Ivo juist middenformaat in kleur advocateert, terwijl Frank juist voor zwart wit zijn analoge fossielen uit de kast lijkt te halen.

Maarre, zeg eens Ivo,

is dat digitale werk voornamelijk beroepshalve of is dat evengoed een hobby ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 1 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group