Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Tussen mijn oren
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Sep 25, 2012 8:44    Onderwerp: Reageer met quote

@Paul
Kan wel zien dat je geen ervaring met digitaal hebt. Een digitale camera stof je niet af. Als het een beetje meezit heeft ie een mechanisme om zelf stof te verwijderen :-)
@Jon
Ben het met je eens mbt die scherptediepte, hoewel je met de nodige aandacht ook bij digitaal in mijn geval op een 4/3 sensor ook hele mooie resultaten kunt behalen. Maar daar gaat het mij niet om. Ik meen te constateren (laat ik het voorzichtig zeggen) dat je met een redelijke camera, goede softwaren en vooral een goede printer, digitaal resultaten kunt bereiken, die vergelijkbaar zijn met volledig analoog. En dat verrast me.
@Tum
Ja, analoog is nog steeds leuk(er) Maar dat maakt het juist zo lastig.
@Ivo
Ben je wel eens in de gelegenheid geweest een goede analoge en een digitale afdruk naast elkaar te vergelijken, ik bedoel niet met je neus er bovenop, maar gewoon op normale kijkafstand?
@Paul
Het is bij mij meer, dat ik liever in zwartwit fotografeer. Kleur is een prima combinatie met MF, maar ik doe niet zoveel kleur. Ben ook een beetje een kleurloos type :-))
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1502
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Sep 25, 2012 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:

@Jon
Ben het met je eens mbt die scherptediepte, hoewel je met de nodige aandacht ook bij digitaal in mijn geval op een 4/3 sensor ook hele mooie resultaten kunt behalen. Maar daar gaat het mij niet om. Ik meen te constateren (laat ik het voorzichtig zeggen) dat je met een redelijke camera, goede softwaren en vooral een goede printer, digitaal resultaten kunt bereiken, die vergelijkbaar zijn met volledig analoog. En dat verrast me.

Inderdaad indien je de camera en vooral de software goed beheerst dan is digitaal toch echt een overtreffende trap. Ook de Bokeh compleet met sturing van lichtjes etc is een photoshop geheel in smaak af te regelen. Het enigste wat je nodig hebt is een scherpe foto met voldoende scherptediepte. Maar naar mijn mening is de sfeer van analoog niet na te bootsen digitaal, daarvoor is analoog te verrassend. Wat erg belangrijk is bij digitaal; goed kleurmanagement. Dat geldt voor z/w als zowel kleur. Voorheen werd dat vooral geregeld door de afdrukcentrale (kleur vooral) nu moet je dat zelf allemaal doen.
Hier is een link naar: http://www.nidf.nl/ Deze heeft een goede uitleg en streeft naar standaardisatie voor kleur bij digitale fotografen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Sep 25, 2012 11:42    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Nou,

vreemd dat Ivo juist middenformaat in kleur advocateert, terwijl Frank juist voor zwart wit zijn analoge fossielen uit de kast lijkt te halen.

Maarre, zeg eens Ivo,

is dat digitale werk voornamelijk beroepshalve of is dat evengoed een hobby ?


Paul.


Ik advocateer niks. :-)

Kleur doe ik in de praktijk enkel nog digitaal maar onderken wel de typische schoonheid van topglas in combi met een goede diafilm bv.

Analoog is portretwerk en daar grijp ik het liefst naar 4x5 en 8x10....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Sep 25, 2012 11:55    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:

@Ivo
Ben je wel eens in de gelegenheid geweest een goede analoge en een digitale afdruk naast elkaar te vergelijken, ik bedoel niet met je neus er bovenop, maar gewoon op normale kijkafstand?


Ja.

We spreken over ZW,niet?

Afgelopen zondag nog. Op de Kina hingen traditionele prints en digitale prints naast elkaar.... Met de huidige topprinters/inkten en papieren is het bijna niet te onderscheiden (als het al te onderscheiden is). Tenminste als de postprocessing erg goed en bekwaam is gebeurd. En dat laatste is het nou juist. begin maar een digitaal systeem op te bouwen waarmee je topprints maakt.... =$$$$$$$ En digitaal afwerken vraagt evengoed de nodige kennis en ervaring......

Nu ja, analoge topprints maken is ook niet iedereen gegeven. :-)

Als ik kijk naar de mogelijkheden die ik heb: Epson 2100 en 7600 met custom printprofielen maar dus al wat oudere printers en een LPL met een stapel ADOX, dan zijn de volledig anoloog afgewerkte ZW prints gewoon mooier van kwaliteit, maar dat heeft te maken met de niet zo state of the artigheid van mijn digitaal systeem en allicht mijn mankementen aangaande PP. :-)

Maar er is meer, de digitale nabewerking laat veel nauwkeurigere nabewerking toe en oa inderdaad trukendozen als Silverefex maken dat zelfs de op het eerste zicht minder kwalitatieve digitale print er al snel mogelijk toch fraaier komt uit te zien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Sep 25, 2012 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Van mijn digitale kleurafdrukken ben ik gewoon erg blij. Ik heb een heel mooi papier gevonden dat prachtig past bij mijn stijl van foto's.......

Met mijn printers is het nog moeilijk om die zeer fijne nuances in de donkere partijen van een ZW beeld te printen die je er in de doka wel zo uithaalt (enfin, zo uithalen is nogal kort door de bocht, als je negatief niet juist ontwikkeld is kan je het wel schudden), dat is met de nieuwste generaties printers geen probleem meer....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Sep 25, 2012 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:
Analoog is portretwerk en daar grijp ik het liefst naar 4x5 en 8x10....

8 x 10 ????

Hebben jouw modellen wel een groot genoeg hoofd om dat vlak te vullen ? : Laughing

Hanfo schreef:
Inderdaad indien je de camera en vooral de software goed beheerst dan is digitaal toch echt een overtreffende trap. Ook de Bokeh compleet met sturing van lichtjes etc is een photoshop geheel in smaak af te regelen. Het enigste wat je nodig hebt is een scherpe foto met voldoende scherptediepte.

En dat vind ik nu juist de giller van de eeuw !
Ik sta mij er regelmatig over te verbazen als ik dat soort foto's zie. Die homo's hebben Photoshop nodig om aan een acceptabele achtergrond te komen. Kunstmatig gecreeerde bokeh, pffffffffffffff ...... Vind je het dan gek dat ik veel van die digitalisten als fotograaf niet serieus neem ?

En dan nog een vraagje aan Ivo, van wie ik verwacht dat hij in ieder geval met goed digitale prenten op de proppen kan komen (zo niet dan reis ik af of hem een schop onder z'n achterste te verkopen Smile ):

Hoezeer pleeg jij een opname te verscherpen voordat je hem presenteert / print / laat drukken ?
(Ikzelf pas inmiddels nog maar een zeer geringe hoeveelheid verscherping toe na het scannen. Een goed negatief kun je altijd scherper krijgen, maar mooier / natuurlijker wordt het er niet van).


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1502
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Sep 26, 2012 13:14    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:

En dat vind ik nu juist de giller van de eeuw !
Ik sta mij er regelmatig over te verbazen als ik dat soort foto's zie. Die homo's hebben Photoshop nodig om aan een acceptabele achtergrond te komen. Kunstmatig gecreeerde bokeh, pffffffffffffff ...... Vind je het dan gek dat ik veel van die digitalisten als fotograaf niet serieus neem ?
Paul.


Tja, op het moment dat dit duidelijk onbedoeld zichtbaar is dan kun je dat als een giller beschouwen. Maar hoeveel foto's ben jij niet voorbijgelopen die op zodanige manier gemanipuleerd zijn en jij hebt het niet gezien, in dat geval kun je deze opmerking van jou als een giller beschouwen. Of de fotografen homo zijn daar heb ik verder geen oordeel over! Verder welke tools je ook aanwent om het uiteindelijke beeld te scheppen, de waarde daarvan wordt voornamelijk door de beschouwers en door jezelf bepaald en niet door de gebruikte camera of objectief. Een schilderij wordt niet geschilderd door de kwast maar door de schilder. En die laatste heeft ook heel wat materiaal (tools) keuze.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Sep 26, 2012 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

@ivo
Je bevestigt min of meer mijn idee over digitaal en dat is meer dan ik in dit analoge bolwerk had durven hopen. Daar heb ik wat aan :-)
Ik ga door met mijn zoektocht.
@han
Een mooie onscherpte probeer ik op "natuurlijke" wijze te bereiken met diafragma en brandpuntsafstand, maar ik ga het zeker eens met photoshop proberen. Ik ben benieuwd wat er mogelijk is. Wellicht kan ik Paul de ogen openen :-))
@paul
Als je het kunt zien is er zeker iets mis. Maar hoe zit het met al die keren dat je het niet ziet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1502
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Do Sep 27, 2012 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
@ivo
@han
Een mooie onscherpte probeer ik op "natuurlijke" wijze te bereiken met diafragma en brandpuntsafstand, maar ik ga het zeker eens met photoshop proberen. Ik ben benieuwd wat er mogelijk is. Wellicht kan ik Paul de ogen openen :-))


Ik heb er een beetje mee geëxperimenteerd, het grappige is dat je een met een super groothoek de 'bokeh' naar smaak kan creëren, denk hierbij het isoleren van een portret, persoon binnen hele ruimtelijke opname. Bij dit laatste is het zeker gemaakt maar het kan wel een leuke toevoeging ('giller' :-) )zijn aan het bestaande repertoire van de fotograaf. Overigens zit de nieuwe tool in PS CS6.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Do Sep 27, 2012 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb CS5 (zul je altijd zien) en twijfel nog over upgraden. Meestal sla ik een versie over. Je moet toch ergens besparen :-)
In deze versie zitten ook mogelijkheden.
Heb net even in het bijbehorend boek "Photoshop for Photographers" van Martin Evening gekeken en daar staat een mooi voorbeeld in. Ik ga het eens uitproberen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jos
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-11-2011
Berichten: 273
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Zo Sep 30, 2012 10:52    Onderwerp: Analoog in het digitale tijdperk Reageer met quote

Zoals zovelen ben ik op een gegeven moment overgestapt naar digitale fotografie. En toen gebeurde er iets vreemds: na een paar jaar nam mijn interesse/enthousiasme voor het fotograferen af.
Misschien omdat het allemaal te makkelijk gaat, te 'clean'.

Vorig jaar na een bezoek aan het fotografiemuseum in Rotterdam weer besmet met het analoge virus.
Inmiddels wat camera's op de kop getikt, de oudste van 1935.
Ik denk niet dat mensen in 2081 een digitale camera uit 2012 proberen te bemachtigen (als die nog zou bestaan in werkende staat) om daar heel blij mee te worden.

Analoge fotografie heeft zn eigen kwaliteit, digitaal verandert daar niets aan in mijn ogen.

Ik ga binnenkort eens mn zolder uitspitten, op zoek naar die platenspeler, jawel Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Sep 30, 2012 20:46    Onderwerp: Re: Analoog in het digitale tijdperk Reageer met quote

jos58 schreef:
Ik ga binnenkort eens mn zolder uitspitten, op zoek naar die platenspeler, jawel Cool


Laughing Laughing Laughing Laughing

Go Jos, go !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Ma Okt 01, 2012 9:28    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Ivophoto schreef:
Analoog is portretwerk en daar grijp ik het liefst naar 4x5 en 8x10....

8 x 10 ????

Hebben jouw modellen wel een groot genoeg hoofd om dat vlak te vullen ? : Laughing


En dan nog een vraagje aan Ivo, van wie ik verwacht dat hij in ieder geval met goed digitale prenten op de proppen kan komen (zo niet dan reis ik af of hem een schop onder z'n achterste te verkopen Smile ):

Hoezeer pleeg jij een opname te verscherpen voordat je hem presenteert / print / laat drukken ?
(Ikzelf pas inmiddels nog maar een zeer geringe hoeveelheid verscherping toe na het scannen. Een goed negatief kun je altijd scherper krijgen, maar mooier / natuurlijker wordt het er niet van).


Paul.


De zelfportretten op 8x10 vallen met mijn dikke schedel best mee, Paul. :-)

En die digitale print, neuj jong, ik krijg het niet voor elkaar. (Zo en nu komt Paul dan misschien eens naar de Vlaamse kempen voor een kop koffie en een namiddagje fotogeweld met schoppen onder de kont en zo. :-)

Verscherpen........ Dat is een wereld op zich, Paul. Digitale bestanden vanuit RAW scherp ik meestal drie keer op. De eerste keer een basale opscherping in Camera RAW, een tweede keer op volle grote en een laatste keer op de print grootte. Maar uiteraard elke keer met de gepaste methode en op de gepaste plaatsen....

Opscherpen is in de digitale workflow essentieel......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Ma Okt 01, 2012 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien een andere insteek.

Over de interesse in fotografie.....

Als je voornamelijk georienteerd bent op het middel om beelden te maken (de camera en de hele technische hutsekluts) dan kan zo een fundamentele wijziging in het technische middel zeker je interesse in 'fotografie' besmetten.
Dat is een technische aangelegenheid. Als je minder affiniteit hebt met computertoestanden verlies je je affiniteit met fotografie dmv de digitale techniek. Computerminded mensen gaan het digitale fotgrafiemiddel dan in hun hart sluiten een ook aan fotografie doen.

Maar zijn we dan wel met fotografie bezig? Ik bedoel, met het maken van beelden?

Mij maakt het niet uit, ik neem de ene keer de analoge contraptie, en de andere keer de elektrische weg. Het hangt er wat van af wat ik voor ogen heb, maar het gene ik voor ogen heb is het beeld. Moest ik kunnen schilderen, ik zou begot meer beelden schilderen dan fotograferen denk ik zo. :-)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Okt 01, 2012 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

@ Ivo,

ja , die kop koffie staat nog !

En wat de giller betreft: Ik zie er zoveel waarbij achteraf onscherpte is aangebracht dat ik er zelfs wantrouwend van wordt. Ik heb zelfs weleens een authentieke analoge opname ervan beschuldigd dat het een nabewerkt bokeh-geval was.

Vooral dingen als achteraf onscherpte of korrel aanbrengen moet ik smakelijk om lachen. Niet dat ik iemand wil afraden om dat te doen, als hij / zij daar zin in heeft, maar ik vraag me dan gewoon af waar men mee bezig is. Iemand neemt een foto die van voor tot achter scherp en korrelvrij is, realiseert zich dan dat het plaatje mankeert en gaat zich dan in Photoshop te buiten om de zaak te redden.

Dat is een beetje als een Lexus kopen en dan onderweg een mp3 met vroem geluiden in Dolby surround afspelen, gesynchroniseerd aan de stand van het gaspedaal, want anders wordt het zo saai onderweg !

Zoals het verhaal met de cd versus LP en de buizenversterker versus solid state vraag ik me dan af waar de vooruitgang zit. En die vooruitgang zie ik dan niet. Dus doe ik er niet aan mee. En dat is niet in de eerste plaats een centenkwestie. Want ik heb al minstens twee keer op een kruispunt gestaan, tijdens de aanschaf van een scanner of een 3.5F bijvoorbeeld, die zijn ook niet gratis, waarbij ik voor diezelfde centen ook had kunnen beslissen om een nette digitale camera aan te schaffen.

Let wel, zou ik beroepshalve foto's moeten maken, dan is waarschijnlijk mijn eerste gang ook naar de winkel om een DSLR aan te schaffen. Zo'n vertraging als met rolletjes ontwikkelen, scannen en de hele ratteplan is dan natuurlijk onwerkbaar. Maar ik maak geen foto's beroepshalve, ik ben hobbyist en kan dus net zoveel tijd "verspillen" als ik zelf leuk vind.


PAul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 2 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group