Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Tussen mijn oren
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1502
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Okt 02, 2012 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:

Vooral dingen als achteraf onscherpte of korrel aanbrengen moet ik smakelijk om lachen. Niet dat ik iemand wil afraden om dat te doen, als hij / zij daar zin in heeft, maar ik vraag me dan gewoon af waar men mee bezig is. Iemand neemt een foto die van voor tot achter scherp en korrelvrij is, realiseert zich dan dat het plaatje mankeert en gaat zich dan in Photoshop te buiten om de zaak te redden.


Vroeger had je gewoon een doka en deed je veel dingen om een beeld te redden of liever gezegd scheppen op dezelfde wijze als nu in het heden digitaal. Ook verscherpen en onscherpte toepassen of zelfs korrel toevoegen. Het uitgangspunt is het beeld wat iemand voor ogen heeft en op welke wijze hij of zij dat bereikt doet er niet toe als de doelstelling maar behaald wordt. Jij kunt daar dan wel om lachen maar als elke kunstenaar uitgelachen wordt omdat hij de middelen die tot zijn beschikking staan uitprobeert of laat zien dan zou er nu een grote eenheidsworst in elk museum hangen. Je oordeel is er een van smaak en die verschillen Paul.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Okt 02, 2012 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Paul Jenner schreef:

Vooral dingen als achteraf onscherpte of korrel aanbrengen moet ik smakelijk om lachen. Niet dat ik iemand wil afraden om dat te doen, als hij / zij daar zin in heeft, maar ik vraag me dan gewoon af waar men mee bezig is. Iemand neemt een foto die van voor tot achter scherp en korrelvrij is, realiseert zich dan dat het plaatje mankeert en gaat zich dan in Photoshop te buiten om de zaak te redden.


Vroeger had je gewoon een doka en deed je veel dingen om een beeld te redden of liever gezegd scheppen op dezelfde wijze als nu in het heden digitaal. Ook verscherpen en onscherpte toepassen of zelfs korrel toevoegen. Het uitgangspunt is het beeld wat iemand voor ogen heeft en op welke wijze hij of zij dat bereikt doet er niet toe als de doelstelling maar behaald wordt. Jij kunt daar dan wel om lachen maar als elke kunstenaar uitgelachen wordt omdat hij de middelen die tot zijn beschikking staan uitprobeert of laat zien dan zou er nu een grote eenheidsworst in elk museum hangen. Je oordeel is er een van smaak en die verschillen Paul.


Mee eens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Okt 02, 2012 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

@Hanfo
Ook ik ben het hier volledig mee eens.

@Paul
Zoals ik in het oorspronkelijke bericht beschreef, was ik jouw mening (gedeeltelijk) toegedaan: allerlei digitale kunstgrepen toepassen om te bereiken wat analoog ook kon (wellicht zelfs beter) vond ik belachelijk.

Echter, de analoge poten onder mijn stoel begonnen één voor één verwijderd te worden toen ontdekte waartoe de een moderne printer in staat is, wat met de huidige software mogelijk is en waartoe digitale camera's in staat zijn. M.a.w. mij werden de ogen geopend en ik begon te zien dat deze technieken prima ingezet kunnen worden om te bereiken wat je bij de opname voor ogen stond.

Dat jij voorbeelden ziet van fout toegepaste digitale technieken zegt niets. De keren dat het goed gaat ontgaan je en dat zijn er ongetwijfeld veel meer.

Het gaat m.i. om twee zaken:
-het plezier dat je hebt in het maken van "iets moois" , de mooie apparatuur, de emotie en daar scoort analoog voor mij nog steeds heel hoog.
-het eindresultaat en langzamerhand zie ik daar de analoge voordelen niet meer, sterker nog als je wel eens in een natte doka gewerkt zou hebben zou je weten hoeveel tijd, energie en kunstgrepen daarbij komen kijken en eerlijk gezegd ben ik daar nooit een echte ster in geweest. Dat wil niet zeggen dat het digitaal een fluitje van een cent is, ook daar zitten voldoende valkuilen, maar de gedachte dat het inferieur is, is m.i. achterhaald.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Di Okt 02, 2012 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

Frank schreef:
maar de gedachte dat het inferieur is, is m.i. achterhaald.


Dat is al tien jaar achterhaald................
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Okt 02, 2012 14:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zei ik, het is achterhaald :-))

(10 jaar geleden was ik nog niet zo ver)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Okt 02, 2012 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Het uitgangspunt is het beeld wat iemand voor ogen heeft en op welke wijze hij of zij dat bereikt doet er niet toe als de doelstelling maar behaald wordt. Jij kunt daar dan wel om lachen maar als elke kunstenaar uitgelachen wordt omdat hij de middelen die tot zijn beschikking staan uitprobeert of laat zien dan zou er nu een grote eenheidsworst in elk museum hangen. Je oordeel is er een van smaak en die verschillen Paul.

Het maakt niet uit hoe jij je beoogde eindresultaat behaalt, doe dat gewoon op de manier waar jij je happy bij voelt.
Maar met smaak of kunst heeft het allemaal niets te maken. Je bent juist bezig om de zaak veel te veel in het technische te betrekken. Da's geen kunst, dat is technologisch gefrobel.
De supermarkt zit hier een kilometer vandaan in Westelijke richting. Ik kan daar rechtstreeks heen fietsen, maar ik kan ook een supersonisch vehikel aanschaffen en keihard in Oostelijke richting vertrekken. Dan kom ik er uiteindelijk ook, want de aarde is rond. Als het mij lukt om via Oostelijke richting dezelfde boodschappen te doen, maakt mij dat geen betere kunstenaar. En het resultaat is hetzelfde, dus mijn oordeel over de te bewandelen weg is ook geen kwestie van smaak ten aanzien van het eindresultaat.

Dat is wat ik bedoelde.

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1502
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Za Okt 06, 2012 9:26    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:

Maar met smaak of kunst heeft het allemaal niets te maken. Je bent juist bezig om de zaak veel te veel in het technische te betrekken. Da's geen kunst, dat is technologisch gefrobel.
Paul.


Op het moment dat sommige vormen van fotografie als kunstvorm beschouwd werden begonnen de kunstschilders te protesteren. Fotografie is geen kunst, fotografie is techniek. In die zin hebben de schilders gelijk, om een bepaald gevoel of expressie uit te beelden heb je binnen de fotografie een behoorlijk dosis kennis en vaardigheden nodig. Het is geen direct werkend materiaal wat je met de hand direct aanbrengt of bewerkt maar eerder het materiaal met je hoofd bewerkt.
Op het moment dat je de camera ter hand neemt ben je al bezig met het in het technische te betrekken (fröbelen) en wat kun je daar nu te veel aan doen als je daar toch al mee bezig bent? Dat de digitale manier van werken een snelweg is, dat vind ik een misvatting. Het is daar net als bij analoog, en misschien nog wel meer bij digitaal, 'kunst' om daar ook onderscheidend in te zijn t.o.v andere fotografen. En omdat te bereiken moet je evenzeer een lange weg bewandelen met leren, kijken, onderzoeken en uitproberen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Za Okt 06, 2012 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Paul Jenner schreef:

Maar met smaak of kunst heeft het allemaal niets te maken. Je bent juist bezig om de zaak veel te veel in het technische te betrekken. Da's geen kunst, dat is technologisch gefrobel.
Paul.


Op het moment dat sommige vormen van fotografie als kunstvorm beschouwd werden begonnen de kunstschilders te protesteren. Fotografie is geen kunst, fotografie is techniek. In die zin hebben de schilders gelijk, om een bepaald gevoel of expressie uit te beelden heb je binnen de fotografie een behoorlijk dosis kennis en vaardigheden nodig. Het is geen direct werkend materiaal wat je met de hand direct aanbrengt of bewerkt maar eerder het materiaal met je hoofd bewerkt.
Op het moment dat je de camera ter hand neemt ben je al bezig met het in het technische te betrekken (fröbelen) en wat kun je daar nu te veel aan doen als je daar toch al mee bezig bent? Dat de digitale manier van werken een snelweg is, dat vind ik een misvatting. Het is daar net als bij analoog, en misschien nog wel meer bij digitaal, 'kunst' om daar ook onderscheidend in te zijn t.o.v andere fotografen. En omdat te bereiken moet je evenzeer een lange weg bewandelen met leren, kijken, onderzoeken en uitproberen.


Fotograferen op zich is geen kunst, wat schilderen wel kan zijn, maar het technisch middel 'fotograferen' kan wel een beeld voortbrengen dat zomaar kunst kan zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2112
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Okt 07, 2012 6:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ivophoto schreef:


Fotograferen op zich is geen kunst, wat schilderen wel kan zijn, maar het technisch middel 'fotograferen' kan wel een beeld voortbrengen dat zomaar kunst kan zijn.


Zo kreeg ik (tot mijn verbazing Confused) van de vakjury een prijs voor deze foto:
Het publiek vond het overigens niks (geen stemmen gekregen Wink, dat koos massaal voor -de jonge hond op het strand- en -de moeder met baby- foto's).

Dan moet dit toch welhaast kunst zijn Cool.
Groet,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2112
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Zo Okt 07, 2012 6:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kocht gisteren een boek met foto's van Erwin Olaf (OWN). Wat hij allemaal met photoshop uithaalt, om je vingers bij af te likken. Er is geen plekje op zijn foto's waar geen detail inzit. Alle hooglichten en dichtgelopen schaduwen weggeshopt. Hij schrijft dat zijn interesse in photoshop 'geëxplodeerd' is (2000/2001) nadat hij eerst niet zo geďnteresseerd (1998) was om het te gebruiken.
Op mat papier afgedrukt (in het boek) lijken het soms net tekeningen.

Groet,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Okt 07, 2012 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Paul zei het al:
"Die homo's hebben Photoshop nodig om aan een acceptabele achtergrond..."

en nu bevestigt Tum het:
".....Erwin Olaf (OWN). Wat hij allemaal met photoshop uithaalt....."

Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy

(nogal ongepast, ik weet het, sorry,sorry, sorry, ik kon het niet laten)

Inderdaad geweldig, dat werk van Erwin Olaf! Tijdje geleden een tentoonstelling van hem gezien. Eigenlijk was dat al een antwoord op mijn eerste bericht.
Aan de discussie wat wel of geen kunst is waag ik me niet. Is m.i ook wat off topic, maar goed, daar is het de koffietafel voor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Zo Okt 07, 2012 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand nog een kopje ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jos
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-11-2011
Berichten: 273
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Zo Okt 07, 2012 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

Met Photoshop zou je dus een 'niet bestaande photo' kunnen produceren. Dus een camera is overbodig om een beeld te maken.
Zonde van al die mooie camera's Crying or Very sad

Jos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1502
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Okt 07, 2012 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

jos58 schreef:
Met Photoshop zou je dus een 'niet bestaande photo' kunnen produceren. Dus een camera is overbodig om een beeld te maken.
Zonde van al die mooie camera's Crying or Very sad
Jos.

Daar gaat eerst een ander programma aan vooraf, Jos en daarna photoshop. Maar ik kan je geruststellen, een opname met licht tekenen dat lukt geen een programma en dat kan enkel alleen maar met een camera. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ivophoto
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-8-2006
Berichten: 217
Woonplaats: Belgie

BerichtGeplaatst: Ma Okt 08, 2012 7:57    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Ik kocht gisteren een boek met foto's van Erwin Olaf (OWN). Wat hij allemaal met photoshop uithaalt, om je vingers bij af te likken. Er is geen plekje op zijn foto's waar geen detail inzit. Alle hooglichten en dichtgelopen schaduwen weggeshopt. Hij schrijft dat zijn interesse in photoshop 'geëxplodeerd' is (2000/2001) nadat hij eerst niet zo geďnteresseerd (1998) was om het te gebruiken.
Op mat papier afgedrukt (in het boek) lijken het soms net tekeningen.

Groet,
Tum.


Ik weet niet of alle hooglichten en dichtgelopenschaduwen zijn weggeshopt, ik denk dat Olaf ook heel bekwame assistenten heeft die het licht erg goed kunnen 'zetten'. Het is wel zo dat je, als je je systeem goed kent, gewoon rekening kan houden met die extra DR die je uit je RAW beelden kan halen.......

RAW files uit een goede camera in combinatie met PS is ook een Godszege voor bv de reportage fotograaf die zo een eventueel een technisch ongelukkige foto kan redden (spreek ik uit ervaring :-)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 3 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group