Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Standontwikkeling: one size fits all

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Feb 09, 2014 14:43    Onderwerp: Standontwikkeling: one size fits all Reageer met quote

Omdat het hier de laatste maanden een beetje een saaie boel is Very Happy , kom ik nog wel eens op andere websites. Bij mijn zoektocht kwam ik dit verhaal tegen:

http://jbhildebrand.com/2011/tutorials/workflow-tutorial-2-stand-development-with-rodinal/

Nu ben ik een nogal slordige fotograaf (eigenlijk ben ik gewoon een slordig persoon) en daardoor slingeren er bij mij hier en daar belichte, maar onontwikkelde filmpjes rond. Het leek me een goed idee op deze stormachtige ochtend daar eens iets aan te doen en de beschreven methode te proberen. Ik weet dat er hier al eerder over standontwikkeling is geschreven, maar volgens mij kwam daar niet echt een eenduidige mening uit.
Bovengenoemd verhaal echter leek mij zeer geloofwaardig.

En aangezien voorzichtigheid een rem op vooruitgang is, dacht ik "wtf" graaide 5 filmpjes bijelkaar, 2x tri-x, 2x tmax 400 en 1x tmax100. Ik had geen idee wat er op stond en hoe ze belicht waren, zocht mijn grootste Patterson tank, maakte de baden klaar en ging aan de slag volgens de omschreven methode.

En nu, 1,5 uur later hangen er zowaar 5 op het oog keurig ontwikkelde filmpjes naast elkaar in de douche. Uiteraard moet er bij het scannen blijken hoe goed het werkelijk gelukt is, maar dat is een detail.

Wat mij vooral aanspreekt is de mogelijkheid verschillende films tegelijk te ontwikkelen, zelfs tussentijd de iso-waarde aan te passen en de relatieve ongevoeligheid voor temperatuurverschillen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Feb 10, 2014 23:20    Onderwerp: Reageer met quote

Zo Frank,

dan ben jij mij mooi even voor met het posten van ervaringen met standontwikkelingen.

Mijn recente ervaring was slecht, ik ontdekte de fout die ik zelf had gemaakt, heb wederom een testrol geschoten en die lijkt weer goed gelukt te zijn. Binnenkort open ik daar een draadje voor, misschien schiet ik zelfs nog drie rollen om wederom een uitgebreide test te doen.

Post eens je resultaten zou ik zeggen. Hopelijk kun je vanuit jouw ervaring dan zeggen of de negatieven echt goed zijn. Helaas heb je er geen "normaal" ontwikkelde rol tegenover gezet om te vergelijken (ik ga dat wel weer doen).


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2014 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een beetje zoals bij papier in de doka; dat is na een paar minuten uitontwikkeld. Bij film gaat dat bij deze verdunningen net zo; alle film is gewoon uitontwikkeld na een uur.

Heb het zelf wel een tijdje gedaan maar toe tegenwoordig toch weer de "normale" methode maar meer omdat ik dan toch veel sneller klaar ben.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group