Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Ivophoto Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Wo Nov 07, 2012 21:48 Onderwerp: |
|
|
Niet gelijk beginnen stuiteren Frederix.
Het gaatje uit colablik is kwalitatief heel goed, vergis je niet. Ik heb gelazerde gaatjes, geboorde gaatjes en colablikgaatjes en dat laatste doet het zeer prima. (Met dank aan Wim Mintjens die voor mij mijn eerste blikgaatje fabriceerde)
Een kapje voor een DSLR ombouwen kan heel simpel zoals ik omschrijf, en daar heb je die pancake toestand niet voor nodig.
Een volledige pinhole bouwen vergt wat meer aandacht, maar daar gaat de aandacht toch eerder naar de meubelmakerij dan naar het maken van dat piepenolleke.
|
|
Naar boven |
|
|
Paul Jenner Site Admin
|
Geplaatst: Wo Nov 07, 2012 22:15 Onderwerp: |
|
|
Awel Ivo,
daar moet ge toch een apart perronkaartje voor kopen ...
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
|
Ivophoto Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Do Nov 08, 2012 8:11 Onderwerp: |
|
|
Ja zeg Paul, à la guerre comme à la guerre, hé
In iets kleinder krijg ik geen 8x10. |
|
Naar boven |
|
|
Stephan Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 3-10-2009 Berichten: 203 Woonplaats: Brabants Centrum
|
Geplaatst: Di Nov 13, 2012 21:48 Onderwerp: |
|
|
Een oom van mijn eega 'bezondigt' zich aan een bijzonder soort pinholefotografie: solargrafie. Daar heb je wel wat langere belichtingstijden voor nodig dan jij hebt toegepast, Frederix :-) |
|
Naar boven |
|
|
frederix Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Wo Nov 14, 2012 23:02 Onderwerp: |
|
|
Ik had deze posting over de kop gezien, nu toch nog even reageren.
Paul Jenner schreef: | De pinhole zoals Ivo omschrijft met zijn cola blikje is lekker snel klaar en werkt ook. Scherpte loopt dan wel terug (dat hoeft geen beletsel te zijn). Voor een betere kwaliteit zoals hier is wat meer ambachtelijk schuurwerk e.d. nodig, zo heb ik begrepen.
|
Hiervan heb ik gezegd wat ik ervan vind, heb ik niets meer aan toe te voegen.
Paul Jenner schreef: | Wat ik mij gewoon af vroeg:
Eén van de leuke aspecten in foto's zoals hier getoond is dat je op klaarlichte dag een heel druk perron "schoonveegt" alsof er niemand aanwezig was. Hoe dat nu eens te doen met een gewone camera met gewone lens ?
Een lange sluitertijd is natuurlijk eerste vereiste. Dus een mini diafragma en een filmgevoeligheid van niet meer dan 100 ASA. Maar zijn we er dan ? Nee , want we hebben ook nog een flinke groothoek nodig
|
Hele lange sluitertijden is denk ik wel dé manier om een druk plein o.i.d. "schoon te vegen". Je kunt op een spiegelreflex een ultragroothoek zetten, bv een 14 mm? Waarom probeer je het niet een keer? Volgens mij krijg je een foto van een leeg perron.
Paul Jenner schreef: |
Fred:
Is die sluitertijd proefondervindelijk vastgesteld of meet je daar nog wat aan ?
| Ik heb het gaatje nauwkeurig opgemeten, je kunt de "brandpuntsafstand" ook opmeten. Daaruit kun je het diafragma berekenen, dan is het lichtmeten en correct belichten. _________________ met een vriendelijke groet
Frederix
www.fredoosterhuis.nl
Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf |
|
Naar boven |
|
|
|