Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
sca 356

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
roll68
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-9-2006
Berichten: 15
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2006 15:10    Onderwerp: sca 356 Reageer met quote

Ik heb een sca 356 met een 6008i. Welke flitser adviseren jullie mij. Ik wil een richtgetal van 40 of meer. Liefst geen staafflitser en ik wil ook kunnen flitsen met de 50 mm.
_________________
werken is leuk, alleen er gaat zo verdomd veel vrije tijd in zitten......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2006 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een Metz 40MZ2. Richtgetal 40 dus bij 50mm beeldhoek bij kleinbeeld met motor zoom. Het is eigenlijk een SCA3000 flitser maar die zijn ook backward-compatible met SCA300.

Iets ouder, lichter en goedkoper is de 36CT2 (of 3). Heeft 3 standen reflectorkop en licht ook een 50mm 6x6 groothoek uit en heeft een stuk of 5 automaat standen naast TTL.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
roll68
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-9-2006
Berichten: 15
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Nov 07, 2006 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je antwoord. Kun je me het verschil uitleggen tussen SCA 300 en 3000.
_________________
werken is leuk, alleen er gaat zo verdomd veel vrije tijd in zitten......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Wo Nov 08, 2006 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

De SCA3000 is nieuwer en kent meer mogelijkheden (o.a. automatische motor zoom). SCA3000 flitsers zijn backward compatible waardoor de SCA300 adapters op deze flitsers passen.

Hou er wel rekening mee dat de TTL functie van de Integral behoorlijk eigenwijs is. Ik heb de oudere Prof dus ik weet niet exact hoe het bij de Integral is maar ik geloof dat die standaard de flitser niet laat onsteken mits je belichting compensatie invoert. Dat is geen flitslicht compensatie zoals invul flits maar compensatie op het bestaand licht (sluitertijd of diafragma dus). Mensen bij Rollei vinden dit logisch maar de meeste fotografen zouden dit het liefst andersom zien.

Bij de 6002, 6006, Prof en de SRC1000 werkt dit anders. Daar luistert het TTL alleen naar de iso waarde op de adapter en kan je daarmee flitslicht compensatie mee invoeren. Compensatie op het bestaand licht blijft zoals die normaal is.

Ferdi kan ongetwijfeld exact vertellen hoe het bij de Integral zit.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
roll68
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-9-2006
Berichten: 15
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Nov 08, 2006 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moet de iso op de adapter op 100 asa instellen en zo laten staan. Nu ben ik een kleine leek met flitsers. Maar als ik een belichting instel op de 6008i, neemt de flitser dit niet over en zorgt voor een goede belichting. Ik snap die compensatie niet.......

Ik hoop dat Ferdi meeluistert.
_________________
werken is leuk, alleen er gaat zo verdomd veel vrije tijd in zitten......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Nov 09, 2006 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Bij een modern kleinbeeld camera kan je de bestaand licht en flits licht appart instellen en zo dus het balans tussen die twee te varieren. Bij de 6008 Prof zit op de camera alleen een bestaandlicht compensatie en flitslicht compensatie doe je door de iso waarde van de sca adapter aan te passen. Dus als ik overdag TTL wil inflitsen op 100iso film dan laat ik de camera zoals ik 'm normaal gebruik en zet ik sca adapter op 320iso (dus - 1 2/3 stop).
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group