Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
loodzegel aan camera en stempel op aankoopnota

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Za Jan 12, 2013 21:29    Onderwerp: loodzegel aan camera en stempel op aankoopnota Reageer met quote

Vorig jaar heb ik op een rommel / antiekmarkt een vernikkelde Tahbes Synchro gekocht. Aan de Albada zoeker is met een touwtje een loodje bevestigd waarin is gedrukt: R 412 A. Het enige dat ik weet is dat na WO II deze loodjes zijn bevestigd om aan de douane aan de grens te kunnen aantonen dat de camera in Nederland was gekocht.
Verder heb ik in de spullen van mijn vader een nota gevonden van Vriesland's Kinohuis in Den Haag aan de Weimarstraat voor de aankoop van een Kodak Eight filmcamera. Op de achterzijde van deze nota staat geschreven: Hierop afgegeven identiteitsbewijs dd drie en twintig Mei 1952 no 88K, met daaronder een stempel: Visitatiepost 's-Gravenhage en Inv. en Acc. Deze stempels zijn destijds om dezelfde reden gezet als bij de loodjes zoals hierboven beschreven.
Op internet kan ik over deze twee zaken niets vinden. Dit zegt niet zoveel, ik ben een digibeet in zoeken.
Aan het Belastingmuseum in Rotterdam heb ik nadere toelichting gevraagd, doch vanwege bezuiniging in de personele bezetting kan geen informatie worden verstrekt.
Kan een van jullie mij meer vertellen over de geschiedenis van deze loodjes en de stempels op aankoopbewijzen.
Ik hoor het graag.
Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Zo Jan 13, 2013 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

Van een forumlid van het analoogfotoforum heb ik het volgende antwoord gekregen op mijn vraag.

Citaat

Loodjes en een "dedouanement" waren in de vorige eeuw gebruikelijk. Het was inderdaad een manier om aan te tonen dat er reeds invoerrechten betaald waren op de goederen die het land uitgingen met de bedoeling van ze later terug te brengen. Meestal werden die loodjes aangebracht de eerste keer dat je het land uitging ermee. Je kon ook het reeds op voorhand laten aanbrengen bij een kantoor (entrepot) van de douane bvb in de haven of goederenstations.

Ik weet nog dat toen we in de jaren '70 met de caravan op reis gingen dat dit gedaan werd. En mijn Canon EOS RT die kwam in de late jaren '80 met een douanedocument dat bevestigde dat hij ingevoerd was in Belgïe, door wie en wanneer.

Die documenten van tijdelijke uitvoer zijn nog altijd van kracht, enkel is dat nu voor buiten de EU. Dus als je bvb een camera naar de US opstuurt voor reparatie moet je zeker zien dat zo'n document ingevuld is. Anders kan je terug invoerrechten betalen als je camera terugkomt.

Die loodjes worden nog gebruikt, maar dan voor goederen in transit. Bvb bij een container die in Antwerpen binnenkomt maar bestemd is voor Duitsland. De import gebeurt dan in Duitsland en de container is verzegeld met loodjes die pas na inklaren in Duitsland worden verbroken.

Wellicht heeft een forumlid van de Rolleiflexclub nog en aanvulling.

Hartelijk dank,

Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Jan 13, 2013 23:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan er alleen aan toevoegen dat er begin 50-tiger jaren importrestricties waren op dure luxe goederen als camera's. Daarvoor werden nauwelijks deviezen beschikbaar gesteld en de invoerrechten waren hoog. De douane was dus fel op zelf ingevoerde goederen die binnen werden gesmokkeld. Je kon ook jaren later nog tegen de lamp lopen. Vandaar dus die gestempelde bonnetjes en zegeltjes. Later viel dat allemaal wel mee.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Ma Jan 14, 2013 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Ferdi,

Heel hartelijk dank voor je toelichting.

Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Jan 14, 2013 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Beetje in het verlengde hiervan:
Ik herinner me dat in de jaren 70 in sommige landen, India bijvoorbeeld, camera's uitvoerig (merk, type, serienummer en waarde) met de hand in het paspoort werden geschreven.
Van enige controle bij vertrek is me nooit iets gebleken. Er was dan ook een levendige handel in dat soort goederen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Wo Jan 16, 2013 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

In de vijftiger jaren van de vorige eeuw woonden mijn grootouders in Amerika. Mijn grootmoeder vond eens een camera en mocht die na aangifte, na verloop van tijd behouden. Het was een Kodak Retina die ze opstuurde naar mijn vader. Zo in een pakje voor de Kerst, zonder de inhoud en de waarde aan te geven. Het kwam zo door de douane, maar mijn vader zat later, toen we voor het eerst op vakantie gingen naar het buitenland, in de rats omdat hij geen gestempelde bon had van die camera. Dat bleef nog jaren zo en het ding werd steeds verstopt als we de grens passeerden bij terugkomst in Nederland.

Voor mijn vader was het een ingewikkeld apparaat met een sluiter en een diafragma en ik geloof zelfs een belichtingsmeter. Hij kon er weinig mee. Op de weinige gelukte foto's is ook telkens zijn vinger te zien die hij hardnekkig gedeeltelijk voor de lens hield.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group