Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
sepp Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 28-12-2012 Berichten: 42 Woonplaats: Antwerpen
|
Geplaatst: Ma Jan 21, 2013 13:03 Onderwerp: Een Belg in de club |
|
|
Hallo,
Even voorstellen: Sepp van Dun uit Antwerpen.
Heb mezelf net een mooie complete sl66 set aangeschaft wegens veel zin in terug analoog. Vroeger wel wat met Hasselblad gewerkt, maar een documentaire over Friedericke Von Rauch en het feit dat Vanfleteren ook z'n ding doet met dit toestel, heeft me overtuigd. Nu enkel nog alles goed onder de knie krijgen. Vooral Scheimpflug ken ik eigenlijk niks van. Ik heb 'The Rolleiflex sl66 way' van mannheim gevonden, dat is onderweg en hopelijk vind ik daar het een en ander in terug. Nuttige tips zijn ook altijd welkom, zeker over het tilten in de praktijk.
Ik ben nu wat rolletjes aan het testen, als er iets tussenzit dat een beetje toonbaar is, zal ik eens wat posten.
Tot snel,
sepp |
|
Naar boven |
|
 |
svrol Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 29-11-2012 Berichten: 25 Woonplaats: prov. utrecht
|
Geplaatst: Ma Jan 21, 2013 16:32 Onderwerp: |
|
|
Een heel mooie camera. Ik hoop dat je er veel foto plezier mee zult beleven.
Op de site SL66.com staat de ontstaansgeschiedenis van deze camera. Het lijkt mij toe dat gezien de naamsbekendheid van de Rolleiflex 6x6 en de 4x4 alsmede de kwaliteit van dit type camera, het te betreuren is dat de SL 66 niet eerder op de markt is gekomen als tegenhanger van de Hasselblad. Omdat ik geen kennis en ervaring heb met de SL 66 kan ik je niet raden over het gbruik er van.
Steven |
|
Naar boven |
|
 |
Tum Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 21-3-2007 Berichten: 2215 Woonplaats: Wouw
|
Geplaatst: Ma Jan 21, 2013 19:23 Onderwerp: |
|
|
Welkom Sepp,
Scheimpflug en tilten moet ik ook nog aan beginnen. Maar ik heb m'n handen al vol met mijn SL66 om 'gewone' foto's te maken. Ik doe graag met je mee als je gaat experimenteren. Dan kunnen we ervaringen uitwisselen.
Groeten,
Tum. _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Ferdi Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 25-8-2006 Berichten: 593 Woonplaats: Friesland
|
Geplaatst: Ma Jan 21, 2013 23:28 Onderwerp: |
|
|
Welkom Sepp,
Ik heb ook een SL66, die ik overigens zelden gebruik. Wel heb ik enige ervaring met Scheimpflug. De theorie is heel interessant, maar in de praktijk heb je er weinig aan. Wat je in feite kunt met de SL66 is het kantelen van het scherpstelvlak. Normaal staat dit evenwijdig aan het beeldvlak, dus meestal verticaal. De te bereiken scherpte-omvang wordt dan bepaald door de scherptediepte, die zoals we weten afhankelijk is van de brandpuntsafstand, de ingestelde afstand en het diafragma. Door de lens een klein beetje te laten kantelen, kantelt het scherpstelvlak aanzienlijk verder en kan zelfs horizontaal komen te liggen. In die laatste situatie is er scherpte van 0 tot oneindig. De scherptediepte kantelt echter mee en loopt nu van beneden naar boven. Een tamelijk vlak rotsblok vlak voor de camera is dus scherp, met alles tot aan de horizon. Een boom vlak voor de camera heeft het onderste deel van de stam wel scherp, maar de rest van de boom valt buiten de (verticale!) scherptediepte.
In de praktijk doe ik het zo: ik stel scherp op een duidelijk herkenbaar deel van de voorgrond. De horizon is dan onscherp. Daarna kantel ik de lens heel weinig en stel de scherpte bij op het zelfde punt in de voorgrond. Ik kijk daarna of de achtergrond bijgetrokken is in scherpte. Zo ga ik door tot ik de achtergrond ook scherp heb. Het is belangrijk na iedere verandering in de kanteling van de lens eerst weer scherp te stellen op het zelfde punt in de voorgrond. De scherpte verloop n.l. steeds een beetje. Ik vind het gemakkelijk om te beginnen met een punt dichtbij, omdat ik daar nauwkeuriger op kan scherpstellen. Het kan ook precies anders om; dat is heel persoonlijk.
Met de 80 mm lens is de benodigde kanteling heel beperkt en je zit dus gauw te ver. Ik vind het gemakkelijker om te werken met een lange lens zoals een 150 mm. Je moet dan wat verder kantelen en hebt dan meer speelruimte.
Deze foto heb ik zo gemaakt en die geeft goed weer wat er mogelijk is. Met een 300 mm (150 mm is normaal voor 4x5 inch).
http://www.rolleigraphy.org/frames/froggattedge1.html
Ferdi. _________________ Ferdi Stutterheim
Laatst aangepast door Ferdi op Ma Jan 21, 2013 23:49, in totaal 4 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 14-6-2008 Berichten: 1247
|
Geplaatst: Ma Jan 21, 2013 23:31 Onderwerp: |
|
|
Hallo Sepp,
Welkom!
Mijn enige ervaring met een SL66 is het vasthouden van het exemplaar van Tum en ik vind het een hele mooie maar vooral grote en zware camera. Ik heb respect voor mensen die met zo'n ding op pad gaan.
Ervaring met Scheimpflug heb ik dus ook niet; ik gebruik de lichtere twee-oog Rolleiflexen waaronder een Old Standard uit 1932 (en vele andere camera's) maar heb niks met dit soort mogelijkheden.
Ben benieuwd naar je resultaten met de SL66; we waarderen het zeer als je wat gaat posten in de gallery.
Jon |
|
Naar boven |
|
 |
sepp Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 28-12-2012 Berichten: 42 Woonplaats: Antwerpen
|
Geplaatst: Di Jan 22, 2013 14:19 Onderwerp: |
|
|
Gisteren mijn 'Rolleiflex sl66 way' gearriveerd, een kanjer van zo'n 500 pagina's!
Wat ik na wat opzoekwerk via google heb gevonden is inderdaad dat die scherptediepte enorm uitbreidt als je de lens wat naar beneden kantelt. Echter, als je dit doet en je wil toch je oorspronkelijke beeld, moet je daarna je body lichtjes naar boven kantelen, zodat de lens weer mooi recht komt te staan. Maar dan staat wel het filmvlak niet meer recht, werkt het principe dan nog?
En omgekeerd, moet je voor ik zeg maar wat, Vanfleterenachtige portretten het omgekeerde doen? Naar boven tilten en camera naar beneden hellen?
Er liggen een paar filmpjes klaar om te laten ontwikkelen, prachtig gebouw gevonden, had alleen nog geen ontspankabel en ben benieuwd wat het gaat geven. Was in de ijskoude en spiegel bleef ook een paar keer hangen, lijkt intussen opgelost.
Ik heb bij mijn set een boel vervallen Kodak Ektar, Kodak Portra, fuji neopan en Fuji Provia bijgekregen. Lekker testen dus.
Tum, ik denk dat ik eens een aantal rolletjes ga verspillen aan volledig alle tiltmogelijkheden uittesten op eenzelfde beeld. Ofwel bij een kameraad een Canon tilt/shift halen en wat digitaal testen, dan hoef ik niets te verspillen. Ik hou je op de hoogte. |
|
Naar boven |
|
 |
sepp Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 28-12-2012 Berichten: 42 Woonplaats: Antwerpen
|
Geplaatst: Di Jan 22, 2013 14:46 Onderwerp: |
|
|
Ferdi, zie je die scherpte veranderen op het matglas? Ik heb de indruk dat daar niet veel verandert. Misschien een helderder matglas erop zetten? Ik heb eentje met grid en een bolletje in het midden (sorry voor de lekenpraat  |
|
Naar boven |
|
 |
JohanV Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 29-7-2007 Berichten: 265 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: Di Jan 22, 2013 18:20 Onderwerp: |
|
|
Ook mijn ervaring met de SL66SE: eens je gaat tilten, wordt het matglas zo donker dat je haast niets meer ziet. Ik hou het dus maar bij grootformaat voor dit soort grapjes... |
|
Naar boven |
|
 |
Ferdi Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 25-8-2006 Berichten: 593 Woonplaats: Friesland
|
Geplaatst: Di Jan 22, 2013 21:33 Onderwerp: |
|
|
Mijn Scheimpflug ervaring is met de Linhof en niet met de SL66. Een verschil is dat het kantelpunt bij de Linhof midden in de lens ligt en bij de SL66 duidelijk achter de lens ligt. Door de constructie van de SL66 moet je inderdaad de hele camera bijstellen om het zelfde beeld te behouden. Dit komt door de plaats van het kantelpunt. Dat is niet anders en ook geen bezwaar. Ik werk in dit soort situaties altijd op statief.
In principe moet je de scherpte op het matglas kunnen volgen. Wanneer het beeld helemaal zwart wordt ben je mogelijk al te ver gegaan met kantelen. Er is met de 80 mm maar heel weinig kanteling nodig.
Ik heb op de Linhof een zeer helder Maxwell matglas laten plaatsen door Hans Klinkhamer van 'De Kamera'; het standaard matglas was mij te donker.
Rollei heeft een High-Definition matglas dat past in de SL66. Ik heb dat in mijn TweeOog.
Ferdi. _________________ Ferdi Stutterheim |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

Geregistreerd op: 19-8-2006 Berichten: 3263 Woonplaats: Zoetermeer
|
Geplaatst: Di Jan 22, 2013 23:02 Onderwerp: |
|
|
Hoi Sepp,
lekker bezig !
Welkom hier.
Ben zelf ook SL66 bezitter maar heb hem al een hele tijd niet meer gebruikt. Ik was in aanvang zeer onder de indruk van de Scheimpflug mogelijkheid, maar heb het eerlijk gezegd nog nooit gebruikt. Dus ook niet gemist, blijkbaar.
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |
Jos Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 20-11-2011 Berichten: 273 Woonplaats: Zuid Holland
|
Geplaatst: Di Jan 29, 2013 20:09 Onderwerp: |
|
|
Hallo Sepp,
welkom hier!
Onlangs ook de bezitter geworden van een mooie sl66 set, overgenomen van een medelid alhier.
Ik ga er nog mee aan de gang, kan er dus nog weinig over zeggen, behalve dat het een zeer fraaie camera is, en kwaliteitslenzen.
Dat boek 'Rolleiflex sl66 way', inderdaad prijzig, maar vind je het de moeite waard? Benieuwd naar jouw bevindingen.
Gr. Jos. |
|
Naar boven |
|
 |
sepp Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 28-12-2012 Berichten: 42 Woonplaats: Antwerpen
|
Geplaatst: Wo Jan 30, 2013 13:56 Onderwerp: |
|
|
Jos, Ik heb hier en daar al wel door boek gebladerd, maar moet me er nog eens voor schrap zetten. Ik laat iets weten. |
|
Naar boven |
|
 |
|