Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Even voorstellen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Herman Roes
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-6-2013
Berichten: 594
Woonplaats: Margraten

BerichtGeplaatst: Wo Jul 03, 2013 21:41    Onderwerp: Even voorstellen Reageer met quote

Hallo,
in even voorstellen Herman, nieuw lid sinds 1 juli.
Sedert enige maanden ben ik in het bezit van een Rolleicord, fotografeer ermee en ben daardoor in de ban geraakt van het 6x6 gebeuren. Fotograferen doe ik al geruime tijd, eerst analoog en later uiteraard zou ik bijna zeggen digitaal. Fotograferen met film leert de mens weer geduld. Geen instant beeldbevrediging, maar eerst film volmaken, ontwikkelen en dan pas weten wat het geworden is. Wat ik vooral moet leren is om me te herinneren of ik wel doorgespoeld heb. Tot mijn ietwat mindere vreugde heb ik wel eens dubbele opnamen. Wellicht zijn daar goede tips en trucs voor. Ik ontwikkel mijn films zelf gebruik of kodak 100 Tmax of Ilford Fp4. Kodak heeft mijn lichte voorkeur.
Negatieven scan ik met de Epson V500. Recent fotowerk van mij kun je zien op Flickr onder de naam hermanroes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Jul 03, 2013 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Herman,

Welkom!

Een Rolleicord heeft mij een aantal jaren geleden ook weer teruggebracht bij de analoge fotografie en ik gebruik ze (heb er inmiddels al meerdere) nog steeds met veel plezier. Ik scan mijn negativen of dia's ook trouwens.

Dubbelopnames voorkomen met een Rolleicord heb ik me vooral aangeleerd door me aan te leren meteen na het maken van de opname door te draaien en als ik vergeet of ik het wel of niet heb gedaan dan draai ik nog een keer door. Beter een leeg negatief of dia dan een onbedoelde dubbelopname (alhoewel die af en toe best mooi kunnen zijn).

Nou heb ik sinds kort een Rolleicord Vb en die heeft een preventie tegen dubbelopnames. Ik moet wel zeggen dat ik dat erg fijn vind.

Welk model Rolleicord heb je?

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Hein
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-9-2010
Berichten: 450
Woonplaats: Bedum

BerichtGeplaatst: Do Jul 04, 2013 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Herman,

Welkom tot de club Rollei eigenaren!!!!!!!
Ik wens jou een goed rollei jaar toe met vele foto's laat zien dat deze camera nog leeft bij de fotograven die het merk trouw zijn gebleven!!

Met vriendelijke groet,

Hein Kop
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Jul 04, 2013 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Herman !

Dubbel opnames kunnen -mist goed gepland- overigens tot hele leuke resultaten leiden hoor Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jos
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 20-11-2011
Berichten: 273
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Do Jul 04, 2013 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Herman,
welkom hier!
Mijn eerste kennismaking met een Rolleicord 2 jaar geleden leverde ook wat onbedoelde dubbelopnames op. Je moet echt weer gaan nadenken, of liever gezegd méér gaan nadenken bij het fotograferen.
En 6x6 is een heel mooi formaat!

Groeten, Jos.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Herman Roes
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-6-2013
Berichten: 594
Woonplaats: Margraten

BerichtGeplaatst: Za Jul 13, 2013 19:10    Onderwerp: Herman Reageer met quote

Aan allen die op mijn 'even voorstellen' hebben gereageerd. Dank jullie wel voor jullie vriendelijke reacties. Gelukkig voor mij te horen dat iedereen meer of minder heeft geworsteld met onbedoeld dubbelopnamen. Inderdaad beter 1 gemiste opname dan twee mislukte. Ter informatie mijn camera is een Rolleicord Va.
Hartelijke groet,
Herman
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Sep 02, 2013 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Herman,

ook namens mij een hartelijk welkom Smile.
Ik bladerde even door je portfolio op photo.net, en de voordeuren vielen me op, ik vind dat ook altijd boeiende foto's. Ik heb wel eens een poster met allemaal Engelstalige voordeuren gezien. Ben je een Nederlandstalige versie aan het samenstellen?
Misschien een leuk idee voor onze volgende Rollei-stedentrip Smile.

groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Sep 03, 2013 19:21    Onderwerp: Re: Herman Reageer met quote

Herman Roes schreef:
Ter informatie mijn camera is een Rolleicord Va.


Een Rolleicord Va heeft in principe een voorziening die onbedoelde dubbelopnames voorkomt.

Er zit voorop aan de linkerkant (kant waar de sluitertijd en diafragma af te lezen zijn) een hendeltje wat je zodanig moet zetten dat je de rode stip niet ziet. In principe kan je dan geen dubbelopnames meer maken.

Als je ook in die stand nog steeds dubbelopnames kan maken is het hendeltje helaas kapot.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Herman Roes
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-6-2013
Berichten: 594
Woonplaats: Margraten

BerichtGeplaatst: Za Sep 07, 2013 19:49    Onderwerp: Voordeuren Reageer met quote

Tum,
Tot nu toe alleen franse en een enkele Maastrichtse voordeur. Maar wellicht ga ik er mee verder, wie weet. Allereerst maar weer helemaal thuis raken in het analoge.
Hartelijke groet,
Herman
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Herman Roes
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-6-2013
Berichten: 594
Woonplaats: Margraten

BerichtGeplaatst: Zo Sep 08, 2013 5:29    Onderwerp: Voorkomen dubbel opnamen Reageer met quote

Jonnie 88
Dank voor je tip, ik ga het uitproberen!
Hartelijke groet,
Herman
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Feb 03, 2014 23:13    Onderwerp: Re: Herman Reageer met quote

Jonnie88 schreef:
Als je ook in die stand nog steeds dubbelopnames kan maken is het hendeltje helaas kapot.
Jon


Ik denk dat het hendeltje kapot is. Er is een dubbelopname geconstateerd in de Gallery Sad Very Happy
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group