Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Viewer / viewing hood?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Ma Sep 30, 2013 15:28    Onderwerp: Viewer / viewing hood? Reageer met quote

Soms heb ik last van invallend licht op het matglas van mijn Rolleiflex uit 1948. Kadreren en scherpstellen lukt dan als ik met één hand het invallend licht probeer af te schermen.
Op ebay.de heb ik een tijd geleden een leren kap gezien met als ik het goed heb twee oculairs. Zoekend op ebay zie ik wel een viewer / viewing hood, de Nederlandse of Duitse benaming heb ik niet.
Mijn vragen:
- Wie heeft ervaring met een dergelijke kap?
- Past een dergelijke kap op een Rolleiflex van 1948?
Mijn hartelijke dank voor jullie informatie.
Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Sep 30, 2013 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Steven,

ik ben ook eens op zoek geweest naar een z.g. extension hood, zie ook dit onderwerp: zoekerschacht verlengstuk.
Als je op -Rolleiflex extension hood- googled kom je nog een paar winkels tegen die ze aanbieden.

Ik heb er zelf geen ervaring mee opgedaan.
Groeten,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Ma Sep 30, 2013 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Hallo Steven,

ik ben ook eens op zoek geweest naar een z.g. extension hood, zie ook dit onderwerp: zoekerschacht verlengstuk.
Als je op -Rolleiflex extension hood- googled kom je nog een paar winkels tegen die ze aanbieden.

Ik heb er zelf geen ervaring mee opgedaan.
Groeten,
Tum.



Beste Tum,
Precies wat ik bedoel, heel hartelijk dank voor je informatie.
Nu hoop ik dat iemand ervaring heeft met een dergelijke zoekerschacht, met of zonder een oculair.
Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di Okt 01, 2013 18:58    Onderwerp: Re: Viewer / viewing hood? Reageer met quote

svrol schreef:
Soms heb ik last van invallend licht op het matglas van mijn Rolleiflex uit 1948. Kadreren en scherpstellen lukt dan als ik met één hand het invallend licht probeer af te schermen.
Op ebay.de heb ik een tijd geleden een leren kap gezien met als ik het goed heb twee oculairs. Zoekend op ebay zie ik wel een viewer / viewing hood, de Nederlandse of Duitse benaming heb ik niet.
Mijn vragen:
- Wie heeft ervaring met een dergelijke kap?
- Past een dergelijke kap op een Rolleiflex van 1948?
Mijn hartelijke dank voor jullie informatie.
Steven


Heb een meer preciezere aanduiding van je Rolleiflex of z'n serienummer? Misschien kan ik dan wat opzoeken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Di Okt 01, 2013 19:51    Onderwerp: Re: Viewer / viewing hood? Reageer met quote

Alexander schreef:
svrol schreef:
Soms heb ik last van invallend licht op het matglas van mijn Rolleiflex uit 1948. Kadreren en scherpstellen lukt dan als ik met één hand het invallend licht probeer af te schermen.
Op ebay.de heb ik een tijd geleden een leren kap gezien met als ik het goed heb twee oculairs. Zoekend op ebay zie ik wel een viewer / viewing hood, de Nederlandse of Duitse benaming heb ik niet.
Mijn vragen:
- Wie heeft ervaring met een dergelijke kap?
- Past een dergelijke kap op een Rolleiflex van 1948?
Mijn hartelijke dank voor jullie informatie.
Steven


Heb een meer preciezere aanduiding van je Rolleiflex of z'n serienummer? Misschien kan ik dan wat opzoeken.


Beste Alexander,
Ik heb een Rolleiflex Automat drittes Modell (vlgs Prochnow) # 107xxxx, van 1948 vlgs het serienummer van het Schneider Kreutznach Xenar objectief.
Voor zover ik de foto's van een kap kan doorgronden, lijkt het mij dat de kap over de zoeker heen valt, vrij logisch overigens. Of oculairs een voordeel hebben, is mij niet duidelijk. Het gaat mij om het verminderen / vermijden van invallend licht.

Ik vraag mij verder af wat andere forumleden doen om invallend licht op het matglas af te schermen.

Graag verneem ik,

Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Okt 01, 2013 20:22    Onderwerp: Re: Viewer / viewing hood? Reageer met quote

svrol schreef:

Ik vraag mij verder af wat andere forumleden doen om invallend licht op het matglas af te schermen.


Met de hand, en/of ik klap het vergrootglaasje uit en steek mijn giechel in de zoekerschacht.

Groet,
Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Di Okt 01, 2013 20:37    Onderwerp: Re: Viewer / viewing hood? Reageer met quote

Tum schreef:
svrol schreef:

Ik vraag mij verder af wat andere forumleden doen om invallend licht op het matglas af te schermen.


Met de hand, en/of ik klap het vergrootglaasje uit en steek mijn giechel in de zoekerschacht.

Groet,
Tum.


Precies dat doe ik ook. Echter, ik heb maar twee handen en als ik één gebruik om het invallend licht af te schermen, blijf ik moeite hebben met de andere hand goed te kadreren, scherp te stellen en het toestel horizontaal te houden. Daarom lijkt mij een schacht handig.
Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Di Okt 01, 2013 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je een draagriem?
Met de riem om mijn nek kan ik met 1 hand goed positioneren.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alexander
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 3-12-2011
Berichten: 50
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di Okt 01, 2013 22:19    Onderwerp: Re: Viewer / viewing hood? Reageer met quote

svrol schreef:
Alexander schreef:
svrol schreef:
Soms heb ik last van invallend licht op het matglas van mijn Rolleiflex uit 1948. Kadreren en scherpstellen lukt dan als ik met één hand het invallend licht probeer af te schermen.
Op ebay.de heb ik een tijd geleden een leren kap gezien met als ik het goed heb twee oculairs. Zoekend op ebay zie ik wel een viewer / viewing hood, de Nederlandse of Duitse benaming heb ik niet.
Mijn vragen:
- Wie heeft ervaring met een dergelijke kap?
- Past een dergelijke kap op een Rolleiflex van 1948?
Mijn hartelijke dank voor jullie informatie.
Steven


Heb een meer preciezere aanduiding van je Rolleiflex of z'n serienummer? Misschien kan ik dan wat opzoeken.


Beste Alexander,
Ik heb een Rolleiflex Automat drittes Modell (vlgs Prochnow) # 107xxxx, van 1948 vlgs het serienummer van het Schneider Kreutznach Xenar objectief.
Voor zover ik de foto's van een kap kan doorgronden, lijkt het mij dat de kap over de zoeker heen valt, vrij logisch overigens. Of oculairs een voordeel hebben, is mij niet duidelijk. Het gaat mij om het verminderen / vermijden van invallend licht.

Ik vraag mij verder af wat andere forumleden doen om invallend licht op het matglas af te schermen.

Graag verneem ik,

Steven


Ikzelf gebruik een zoekerschacht en het vergrootglasje. Maar vaker gebruik ik een prima op mijn Rolleiflexen T en 2.8 GX in verband met mijn gezichtsvermogen. Dat werk voor mijn goed en heb weinig last van licht inval.
Ik gebruik bij mijn Sinar (grootformaat) ook wel een doek over mij hoof om he licht af te schermen. Is dat een alternatief voor een dure leren lichtschacht?
Ik zal aan de hand van je gegevens in mijn oude boekjes zoeken of ik iets tegen kom. De leren lichtschacht heb ik daarin al eerder gezien. Dat geeft hoop. Je hoort van me.

Ik heb dit op internet gevonden www.rolleiclub.com:

Rolleiflex Automat 6x6 - Model K4B

Highslide JS April 1954 - September 1956
Serials: 1.428.001 - 1.739.999

Taking Lens:
Zeiss Jena Tessar 3,5/75
Zeiss Oberkochen Opton 3,5/75
Schneider Xenar 3,5/75
All with filter Bayonet I
Finder lens:
Heidoscop Anastigmat 2,8/75mm
Bayonet I
Shutter:
Compur - Rapid, 1 - 1/500 sec., T & B, self timer. M X sync.
Film: 6x6: B II 8 (120) & 35mm with Rolleikin 2 adapter set.
Film Transportation: winding lever with auto stop, no red window, film pressure plate with black color coating. Lever also cocks the shutter. Double exposure prevention. Dimensions: 14.3x9.0x9.5cm
Weight: 980 grams.
This model has a hinged dual format back with exposure guide. The special feature is a new EV related exposure scale. From serial 1.464.000 the EV coupling can be disengaged by pressing a button in the aperture wheel. From serial 1.700.000 the EV coupling can be disengaged with a switch in the aperture wheel.

Also useable without modifications: Rolleimarin 2 under water housing and all current accessories Dit belooft veel. Alexander
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Wo Okt 02, 2013 13:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem lijkt mij de bevestiging van de kap. Hij heeft "straps" met een veer of elastiek. Aan de z.g. "straps" zit een eenvoudig haakje dat gemakkelijk past op de latere modellen met krokodillen of schaar aansluiting aan de riem. Eerdere modellen Rolleiflex hebben een rond nokje voor de riem-bevestiging. Aan deze eerdere Rolleiflex kan de leren kap niet worden vastgehaakt.

Ik heb overigens zo'n leren kap dus we kunnen bij gelegenheid wel eens passen. Ik wil hem ook wel verkopen; maar dan moet het ding natuurlijk wel bevestigd kunnen worden en bevallen.

Groetjes,
Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Wo Okt 02, 2013 18:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Het probleem lijkt mij de bevestiging van de kap. Hij heeft "straps" met een veer of elastiek. Aan de z.g. "straps" zit een eenvoudig haakje dat gemakkelijk past op de latere modellen met krokodillen of schaar aansluiting aan de riem. Eerdere modellen Rolleiflex hebben een rond nokje voor de riem-bevestiging. Aan deze eerdere Rolleiflex kan de leren kap niet worden vastgehaakt.

Ik heb overigens zo'n leren kap dus we kunnen bij gelegenheid wel eens passen. Ik wil hem ook wel verkopen; maar dan moet het ding natuurlijk wel bevestigd kunnen worden en bevallen.

Groetjes,
Ferdi.


Hartelijk dank voor jullie bijdragen.
Alexander, de gegevens die jij van de heel informatieve Rolleiclub.com hebt, betreffen een later model. Er wordt gesproken van serienummers vanaf 1428001 en mij Rolleiflex heeft het serienummer 107xxxx. De overigens mooie uitvoering die jij vermeldt heeft een aantal opties T en flitseraansluiting die mijn exemplaar niet heeft.
Ferdi, inderdaad mij Rolleiflex heeft ronde nokken om een riem vast te zetten.
Als ik de bijdragen lees, heb ik het vermoeden dat een leren schacht moeilijk vast te zetten zal zijn.
Wellicht mogelijk tzt een exemplaar te proberen, Ferdi. Dank je voor het aanbod.
Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Do Okt 03, 2013 0:13    Onderwerp: Reageer met quote

De binoculaire leren schacht werd van 1958 - 1966 gemaakt en past dus op camera's uit die tijd. Daar voor was er een ander model, zonder binoculair.

Ferdi.
_________________
Ferdi Stutterheim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
svrol
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-11-2012
Berichten: 25
Woonplaats: prov. utrecht

BerichtGeplaatst: Vr Okt 11, 2013 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
De binoculaire leren schacht werd van 1958 - 1966 gemaakt en past dus op camera's uit die tijd. Daar voor was er een ander model, zonder binoculair.

Ferdi.


Ferdi, mijn verontschuldigingen dat ik niet eerder heb gereageerd op je bericht. Goed te weten dat een binoculaire schacht niet geschikt is op mijn 1948 Rolleiflex. Dankzij jouw bijdrage heb ik op ebay USA bij een persoon waar ik al vaker bij heb gekocht een leren schacht aangeschaft zonder oculair. Op de foto's zie ik een kleine inkeping aan de zijkant en de verkoper meldt dat deze schacht op de oudere versie van een Rolleiflex zou passen. Afwachten.
Steven
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Vr Okt 11, 2013 21:34    Onderwerp: Reageer met quote

Peter Gowland had ook een mooie schacht op zijn Rolleiflex, klik hier Peter Gowland

Volgens de site had hij 17 'Rolliflexen' (zo zie ik het wel eens vaker geschreven).

Grt, Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Okt 12, 2013 0:05    Onderwerp: Reageer met quote

Een goede zet is ook de aanschaf van een beter matglas. Die zijn helderder, met een beter contrast, maar zijn wel prijzig.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group