Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Rollei UV filter vergelijk

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 723
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Vr Mei 30, 2014 12:38    Onderwerp: Rollei UV filter vergelijk Reageer met quote

Ik heb een nieuw UV filter gekocht. Hieronder een vergelijk. De 3 filters liggen op een wit A4, aan de onderzijde een stukje van een 18% grijskaart. Onder de Rollei, links een B+W KR1,5 en rechts een Heliopan UV. Klik hier voor de Link naar afb.
De kleurweergave is wat subjectief op een webpagina, maar impressie is duidelijk denk ik. De Rollei heeft vrij sterke tint, en de Heliopan is neutraal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Peter
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-8-2006
Berichten: 36

BerichtGeplaatst: Do Jun 05, 2014 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

UV en blauw lopen in het spectrum in elkaar over, de tint (en de naam) van het filter bepaalt hoeveel blauw er (ook) uit gefilterd wordt. Strikt genomen is een UV filter en een KR (skylight) filter niet hetzelfde, een UV filter kan kleurloos zijn, een KR (blauw)filter is per definitie (complementair) gekleurd.
Je hebt in elk geval een ruime keus, gebruik je ze voor z/w of kleur?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 723
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Zo Jun 08, 2014 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ja klopt de KR is natuurlijk geen UV filter en geen eerlijk vergelijk. Ik wilde een filter met aan twee zijden een vatting. Dat was de belangrijkste reden van de aanschaf. Het is dan eenvoudiger als je gaat stapelen, makkelijk bij het snel opbergen. Het UV filter is vooral een bescherming van het objectief. Af en toe gaat er een oranje filter op de camera, en dan moet ik het UV filter even kwijt. Dat kan dan eenvoudig op het zoeker objectief.
Ben voor 99% z/w gebruiker, dus eigenlijk maakt mij de kleur van het filter niet uit. Maar dacht zo'n moderne Heliopan filter heeft waarschijnlijk betere antireflex coating, en dat is wel een voordeel.
Tip: voor filter liefhebbers (modern, nieuw, niet goedkoopste)
Heliopan levert nog allerlei Rollei filters ! Zoek op de website van http://www.fotoimpex.de/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group