Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Fotoscherpte in de gallery

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Wensen en ideeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 9:24    Onderwerp: Fotoscherpte in de gallery Reageer met quote

Hoi,

Omdat ik het niet kan uitstaan dat mijn foto's niet zo weergegeven worden in de Gallery als op mijn eigen scherm heb ik onderzocht waar dat nou aan zou kunnen liggen.

Als voorbeeld geef ik hier nog een foto waarin het verschil ook duidelijk merkbaar is:
Foto op de site:
http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/showphoto.php?photo=2455&cat=500&ppuser=11
Foto niet gerenderd door de Gallery software maar zoals deze is geupload:
http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/data/500/medium/Douwe15a.jpg

De Gallery software vergroot de foto iets meer dan de feitelijke resolutie toelaat. Daardoor wordt de 'output' corrupt. Waarschijnlijk ligt dat aan een plugin die bij de Photogallery geleverd wordt en een update van de Gallery is zeker aan te bevelen.

Wellicht is het deze 'bug' zoals die beschreven wordt in de link hieronder onder (1), het gaat dan ook om vooral foto's die bewerkt worden met Photoshop.
http://www.photopost.com/tipsphp.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 15:56    Onderwerp: Reageer met quote

Han,


ik heb deze vraag gesteld aan de beheerder, ik wacht op zijn antwoord.

Jouw foto is overigens 800x800. Istie in de Gallery groter ?

En zoals ik in commentaar in de Gallery al zei, ik zie geen verschil tussen de beide versies van de foto's ..

Wat overigens niet wegneemt dat ik een klacht als deze serieus neem, want ik heb een pesthekel aan automatisch geresizede foto's Sad


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

ik zie nu inderdaad dat de foto in de Gallery groter is dan wanneer je er op klikt (en dus wss het origineel krijgt).


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Han,


ik heb deze vraag gesteld aan de beheerder, ik wacht op zijn antwoord.

Jouw foto is overigens 800x800. Istie in de Gallery groter ?

En zoals ik in commentaar in de Gallery al zei, ik zie geen verschil tussen de beide versies van de foto's ..

Wat overigens niet wegneemt dat ik een klacht als deze serieus neem, want ik heb een pesthekel aan automatisch geresizede foto's Sad


Paul.


Hoi Paul,

Ik heb het idee dat e.a ook nog browser afhankelijk is. In I.E en in Firefox zie ik het maar in Chrome weer niet. Er zijn zoveel factoren die hierin een rol kunnen spelen. Elke browser heeft weer zijn eigen interpretatie hoe hij dingen weergeeft o.a. vooral met de layout e.d. Webdesigners worden hier horendol van Sad In ieder geval zijn mijn opnamen wel scherp maar niet briljant en daardoor wordt het nog eens benadrukt als er renderings verschillen zijn. Overigens geldt het op mijn monitor voor alle foto's in de Gallery, bij de een meer de ander minder. Succes ermee! Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie nog wat vreemds:

Sommige foto's in de Gallery zijn aanklikbaar en dan krijg je het origineel, anderen zijn niet aanklikbaar ????


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 16:24    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Ik zie nog wat vreemds:

Sommige foto's in de Gallery zijn aanklikbaar en dan krijg je het origineel, anderen zijn niet aanklikbaar ????

Paul.


Wat ik in de gauwigheid gezien heb is dat een aanklikbare foto 24 bits is en een niet klikbaar, van mij, 8bit.
Dus van mij is: 800X800X8 en bijvoorbeeld deze is 787x799x24 waardoor de bestandsgrootte ook velen malen hoger is en nog veel onscherper weergegeven wordt in de gallery dan deze in werkelijkheid is.
Daardoor wordt deze ook nog iets groter weergegeven dan de gallery kan renderen binnen een bepaald gestelde resolutie.
http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/showphoto.php?photo=2491&limit=recent
Buiten de gallery:
http://www.rolleiflexclub.nl/photopost/data/500/Raadhuis_Raadhuis.JPG

Mijn foto's zijn idd 800 bij 800. Maar zoals ik al veronderstel wordt deze iets uitgerekt of groter weergegeven in de gallery dan dat de resolutie is.
Misschien dat e.a ook nog afhankelijk is van de resolutie van de monitor waar je op kijkt uiteraard. Zoek het maar eens uit.... Shocked

Laat je hoster eens kijken of je wel de laatste versie draait van Photopost. Misschien biedt dat een uitkomst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn eigen foto`s hebben er geen last van. Ik scan overigens op 8 bit. En met 24 bits bedoel jij *neem ik aan* 16 bits ?

As a side note:
ik ben in de veronderstelling dat een 300 kb limiet ruim voldoende is om een 800x800 plaatje op hele mooie kwaliteit te laten zien.


Paul
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Mijn eigen foto`s hebben er geen last van. Ik scan overigens op 8 bit. En met 24 bits bedoel jij *neem ik aan* 16 bits ?


Nee, 24 bits. Ik heb deze opname 'raadhuis' bekeken en deze staat in de RGB modus, dan is de foto in kleur ingescand en z/w gemaakt bijvoorbeeld.
Onlangs wilde ik een z/w foto laten afdrukken en de centrale wilde ook een z/w in RGB. In grijswaarden zou deze teveel kleur zweem krijgen.

Quote:

As a side note:
ik ben in de veronderstelling dat een 300 kb limiet ruim voldoende is om een 800x800 plaatje op hele mooie kwaliteit te laten zien.
Paul


Idd dat ben ik helemaal je eens.
800 X 800 en 8bpp op 72 DPI is ruim voldoende. Zo doe ik het altijd voor forums. Helaas dat verschillende internet browser allerlei andere renderings algoritmes hebben waardoor er compatibiliteits problemen ontstaan met software als deze die op dit forum gebruikt wordt.
Je kunt het beste de foto's in Google Chrome bekijken, deze geeft het beste resultaat met deze Gallery heb ik ondervonden.
Misschien eens support vraagje stellen op het http://www.photopost.com/supportphp.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb vanavond bij thuiskomst de foto's eens bekeken in zowel Explorer als Chrome, beide op deze tablet. Het viel me op dat de foto's in Explorer veel groter worden weergegeven.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Ik heb vanavond bij thuiskomst de foto's eens bekeken in zowel Explorer als Chrome, beide op deze tablet. Het viel me op dat de foto's in Explorer veel groter worden weergegeven.
Paul.


Daar zit 'm ook de kneep in, dat doet Firefox ook. En dan gaat het mis.
Het is subtieler bij de ene foto dan bij de andere. Vooral bij wat lager contrast wordt het benadrukt, volgens mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hier https://www.flickr.com/photos/64271071@N04/sets/72157627500774233/ in het album Rolleiflex Algemeen ook de foto's gezet. Een behoorlijk verschil mbt de scherpte indruk van de foto's t.o.v deze gallery op de flexclub. Confused Maar hier lijkt het erop of er nog een verscherping plaatsvind. Daar moet je dan wel van houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Mei 01, 2015 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb gisteren enkele foto's geupload naar de Gallery.Allemaal 800 x 800 pix in kleur. Geen moeite om ze als jpg onder de limiet van 250kB te krijgen. Ik heb een compressie van slechts 15 punten op een schaal van 1-100 toe moeten passen. En volgens mij zijn ze prima scherp.
De scans waren 24 bits, dus 8 bits per kleur.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Vr Mei 01, 2015 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ze gezien Paul, leuke plaatjes. De scherpte indruk is en blijft gewoon hetzelfde als ik al eerder vermeld heb in dit topic ook bij deze foto's. Wellicht heb jij een monitor waarbij je de verschillen onderling niet geheel goed kan beoordelen. Ik heb zelf een niet zo'n dure maar wel zeer geschikte monitor voor fotobewerking en beoordeling.
Zeer scherp en erg consistente kijkhoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1768
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Mei 02, 2015 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Interessante discussie!
Ben nog eens even in mijn eigen foto's in de gallery gedoken en kan eigenlijk niet zeggen dat ze haarscherp overkomen, terwijl ik weet dat ze dat de meeste dat wel zijn. Weet ook niet of ik de boomfoto's van Paul echt scherp zou noemen. Aan de lens en de scanner zal het niet liggen.
Zelf heb ik nog steeds het idee dat het flink comprimeren de foto's geen recht doet.
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Wensen en ideeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group