Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Houdbaarheid kleurenchemie ? / is deze stabiliseer nog goed?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Jan 30, 2016 16:21    Onderwerp: Houdbaarheid kleurenchemie ? / is deze stabiliseer nog goed? Reageer met quote

Slechts 6 jaar oud en nu al naar de vaantjes ?

Ik heb me jaren geleden al eens beklaagd over de beperkte houdbaarheid van kleurenchemie. De gestelde 6 dagen houdbaarheid van de aangezette ontwikkelaar bleek toen wel mee te vallen, in zekere zin, want een 3 maanden oude oplossing bleek het toch nog prima te doen.

Met het maken van al die testopnames voor het Swirly experiment werd ik weer geconfronteerd met de nadelen van het laten ontwikkelen door de Hema: lange wachttijd en natuurlijk ook kosten. Zeker voor dit soort testrollen is dat best wel vervelend. Ik stuitte bij de kringloop op drie kleurenrollen, slechts 9 jaar over datum, voor 50 cent. Toen begon het toch weer een beetje te kriebelen op kleurengebied.

Met het rommelen in mijn donkere kast kwam ik weer de ontwikkelset voor kleur tegen. Flesjes concentraat en ook aangezette baden, nu 6 jaar oud.
Heb eens geinspecteerd hoe dat er uit zag,waarbij ik me realiseer dat visuele inspectie niet alles zegt over de bruikbaarheid van de oplossingen.

Ontwikkelaar en fixeer zien er prima helder uit. De dop van de fixeerfles was aan onderzijde wel wat geroest. Maargoed, die fles wordt toch rechtop bewaard Smile

Het aangezette stabi-badje zag er slechter uit: helemaal doorzichtig, met op de bodem van de fles een soort ijzervijlsel. Bij goed schudden mengt dit tot een blauw-purperen kleur. Maar na twee dagen staan ligt het " ijzervijlsel" weer op de bodem en de heldere oplossing daarboven. Zie foto hieronder.

Vraag is wat nu te doen:
Volgens mij is de voorraad niet-aangezette chemicalien niet meer voldoende om weer een gebruiksoplossing van te maken.
Zal ik met het ene of het andere badje toch eens gaan proberen zo'n kringlooprol van 1/3 x50 cent te ontwikkelen ?

Als iemand een duit in het zakje kan doen over de houdbaarheid van kleurenchemie, dan houd ik me aanbevolen.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Jan 30, 2016 16:27    Onderwerp: Reageer met quote

[imgIMG_20160130_143113 by pauljenner_nl, on Flickr[/img]
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Feb 06, 2016 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

Nou zeg, helemaal niemand die ervaringen wil delen ?
Niemand aan de kleurontwikkeling ?
Niemand in voor een tegendraads experimentje ?

Paul
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Feb 06, 2016 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, ik moet eerlijk zeggen, ik heb geen ervaring met kleurchemicalien (ik snap trouwens niet zo goed waarom je dat ooit zelf zou doen :-) bij de centrale doen ze dat veel nauwkeuriger en ib 3 of 4 dagen heb je het terug)
maar ik zou zeggen, alles wat aangemaakt of aangebroken is, wegkieperen, niet eens proberen. Met fixeer kan niet zoveel gebeuren, maar met de rest wel. Het is tenslotte geen Rodinal.

Maar nu we het er toch over hebben, wat denken jullie van een onaangebroken fles papierontwikkelaar van zo'n 15 jaar oud?

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Za Feb 06, 2016 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik meende altijd dat stabilizer in C-41 een formaldehyde bevatte en verder alleen een soort zeep. Dit is duidelijk wat anders; formaldehyde slaat niet zo neer en zeep ook niet.

Weet je zeker dat dit de stabilizer en niet de bleekfixeer is?

Daar zou ik eerder een metaalachtige neerslag in verwachten.

Als je het gaat gebruiken zou ik in ieder geval de neerslag eruit halen.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Feb 06, 2016 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

Frank,

Ik heb onaangebroken whisky van 15 jaar oud en die is prima.

Jonnie, ik zal nog eens kijken maar ik weet eigenlijk zeker dat het de stabi is..
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Feb 06, 2016 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Frank,

Ik heb onaangebroken whisky van 15 jaar oud en die is prima.

Jonnie, ik zal nog eens kijken maar ik weet eigenlijk zeker dat het de stabi is..


Dat is een hele geruststelling
Ik neem straks een glaasje Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Ontwikkelen, afdrukken, etc. Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group