Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
losse belichtingsmeter
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 11:45    Onderwerp: losse belichtingsmeter Reageer met quote

Tegelijk met de Rolleiflex kreeg ik in 2000 een Pallas S-6 belichtingsmeter, een simpele met, denk ik, foto-electrische cel. Volgnaaldsysteem, en waarschijnlijk een jaar of 25 oud.
Deze meter heb ik onlangs vergeleken met een Minolta-meter met lcd-display. De mijne gaf 3 stops minder aan dan de Minolta. Dat verklaarde waardoor mijn ISO 25 film bijna geheel onderbelicht was.

Nu moet ik een andere, maar ik ben een leek en wil, alvorens naar een commerciële jongen te stappen, eens weten of er Forumgebruikers zijn, die mij een goede tip kunnen geven.

Ik hoef geen nieuwe, maar bijv. een Gossen, waar geen kwikbatterij in zit, lijkt me wel wat. Er zijn typen, die wel op AA batterijen werken, maar met volgnaaldsysteem worden uitgelezen.
Een uitgave van een euro of 40 ā 50 vind ik eigenlijk wel genoeg.


Ik houd me aanbevolen voor jullie reacties.
Alvast bedankt!

Flip.


Laatst aangepast door tootles op Ma Dec 25, 2006 14:02, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Flip,

Is het een meter zonder batterij (Selenium meter) of een "moderne" met batterij? Kan die batterij leeg zijn?

Als je een nieuwe "oude" meter koopt is vooral van belang of er nog batterijen voor te krijgen zijn. Veel oude meters werken op PX625 kwikbatterijen; die zijn niet meer verkrijgbaar. Om het ingewikkelder te maken zijn er nu wel PX625A alkaline batterijen van dezelfde maat, maar die zijn in de regel niet bruikbaar als vervanging van de vroegere kwikbatterij.

Ferdi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Flip,

hoe leuk ik die Lunasixen ook vind, als ik eerlijk ben is het een praktischer advies om eens te kijken naar bijvoorbeeld een Gossen Digisix.

Ik weet niet precies wat die kosten, maar voor een tientje of 5 moet dat tweedehands wel lukken schat ik.

Vraag er eens naar bij Soef,
dan krijg je de ervaring uit de eerste hand.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ferdi schreef:
Hallo Flip,

Is het een meter zonder batterij (Selenium meter) of een "moderne" met batterij? Kan die batterij leeg zijn?

Als je een nieuwe "oude" meter koopt is vooral van belang of er nog batterijen voor te krijgen zijn. Veel oude meters werken op PX625 kwikbatterijen; die zijn niet meer verkrijgbaar. Om het ingewikkelder te maken zijn er nu wel PX625A alkaline batterijen van dezelfde maat, maar die zijn in de regel niet bruikbaar als vervanging van de vroegere kwikbatterij.

Ferdi.


Hallo Ferdi,
Mijn Pallas heeft geen batterijvoeding en ik ga er maar van uit, dat er een fotoelectrische cel in zit, al zegt me dat niets. Nu zie ik vaak belichtingsmeters met CdS cel te koop staan, maar voor mij is het Grieks. Ik geloof wel dat die met batterijvoeding werken, maar als de uitlezing analoog is, wat voeden die batterijen dan? De Pallas die hier ligt, heeft het normale gebobbelde ruitje en een ronde schijf. Je kent het systeem wel. Hij zit in een tasje, dat altijd dicht zit, dus de meter moet werken als ik het tasje openmaak.

Het probleem met de kwikbatterijen ken ik al van Rollei35 camera's, dus een Gossen met zulke batterijen koop ik toch maar niet.

Ik kijk rustig rond.

Bedankt voor je info.
Flip.


Laatst aangepast door tootles op Ma Dec 11, 2006 13:51, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Een selenium cel is inderdaad een soort zonnepaneel en die maakt zijn eigen stroom zodat deze zonder batterijen werkt. Zo te lezen is die Pallas een selenium metertje. Nadeel van selenium meter is dat ze niet zo gevoelig zijn en als het zonnepaneel niet goed gesealed is deze na verloop van tijd kapot en werken niet meer nauwkeurig.

CdS meters werken met een zonne-weerstandje, dus de weerstand varieert met het licht en om iets te kunnen meten heb je daarom een batterijvoedig nodig. De huidige generatie meters werken met silicium-blauw zonne-weerstanden en die zijn op dit moment de beste.

Na dit achtergrond info nu vraag Flip. Ik heb geen klein analoog metertje dus ik kan ook niet uit eerste hand iets hierover vertellen. De kleintje die ik heb (o.a. een Rolleilux Razz ) zijn selenium meters en dus De Digisix waar Paul het over heeft is een klein digitaal metertje. Wel heel handig klein dingetje, geeft direkt de lichtwaarde weer maar de uitlezing is digitaal (getal van de gemeten lichtwaarde). Dit werkt overigens uitstekent, zeker als je Rollei een lichtwaarde schaal of lichtwaarde koppeling heeft. Dit dingetje kost nieuw zo een 125 euro (geloof ik) en ik heb geen idee wat die dingen gebruikt kosten. Ze worden met een CR2032 lithium cel gevoed en die kan je overal kopen (o.a. bij de Hema).



Gossen heeft ook andere kleine metertje gemaakt die met een analoge naald werkt. Die dingen dragen geloof ik de namen Sixon, Big-six of Big-3. Maar die dingen heb ik nooit gehad.

Sekonic maakt ook hele mooie kleine meters maar daar heb ik geen ervaring mee.

De Gossen Lunasix en Profisix zijn systeem meters en als je al een Minolta Flashmeter of Autometer heb dan heb je denk ik geen behoefte aan dit soort systeem meters.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Een selenium cel is inderdaad een soort zonnepaneel en die maakt zijn eigen stroom zodat deze zonder batterijen werkt. Zo te lezen is die Pallas een selenium metertje. Nadeel van selenium meter is dat ze niet zo gevoelig zijn en als het zonnepaneel niet goed gesealed is deze na verloop van tijd kapot en werken niet meer nauwkeurig.

CdS meters werken met een zonne-weerstandje, dus de weerstand varieert met het licht en om iets te kunnen meten heb je daarom een batterijvoedig nodig. De huidige generatie meters werken met silicium-blauw zonne-weerstanden en die zijn op dit moment de beste.

Na dit achtergrond info nu vraag Flip. Ik heb geen klein analoog metertje dus ik kan ook niet uit eerste hand iets hierover vertellen. De kleintje die ik heb (o.a. een Rolleilux Razz ) zijn selenium meters en dus De Digisix waar Paul het over heeft is een klein digitaal metertje. Wel heel handig klein dingetje, geeft direkt de lichtwaarde weer maar de uitlezing is digitaal (getal van de gemeten lichtwaarde). Dit werkt overigens uitstekent, zeker als je Rollei een lichtwaarde schaal of lichtwaarde koppeling heeft. Dit dingetje kost nieuw zo een 125 euro (geloof ik) en ik heb geen idee wat die dingen gebruikt kosten. Ze worden met een CR2032 lithium cel gevoed en die kan je overal kopen (o.a. bij de Hema).



Gossen heeft ook andere kleine metertje gemaakt die met een analoge naald werkt. Die dingen dragen geloof ik de namen Sixon, Big-six of Big-3. Maar die dingen heb ik nooit gehad.

Sekonic maakt ook hele mooie kleine meters maar daar heb ik geen ervaring mee.

De Gossen Lunasix en Profisix zijn systeem meters en als je al een Minolta Flashmeter of Autometer heb dan heb je denk ik geen behoefte aan dit soort systeem meters.



Al speurend op het internet kwam ik terecht bij www.robertwhite.co.uk/meters.htm
Schijnt stipt te leveren en heeft de digisix. Daar wil ik werk van maken.
Ik reageer tzt nog wel.

Bedankt,
Flip.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

En wat vraagt die man daarvoor ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2006 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Is de Digisix te gebruiken voor schemer/nacht opnames met EV 0-18?
Kan wel tot 4 minuten, hoe is dit te vertalen?

http://www.cameraland.nl/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,2229/category_id,259/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,26/


met vriendelijke groeten,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2006 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken die lichtwaardes niet uit m'n hoofd maar bij de ondergrens en gevoeligheid 0DIN dan kan de sluitertijd best wel zo een 4 minuut zijn.

Schemer is geen probleem. 's Nachts zonder maan licht wordt denk ik wat lastiger. Maar zonder licht fotografeert het ook een beetje rot Laughing

Voigtländer heeft ook een hele mooie meter. Wel beetje prijzig voor zo een eenvoudig metertje.

_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Do Dec 07, 2006 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Hoort die niet op de Bessa ?


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Vr Dec 08, 2006 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Yup. Maar hij zou ook heel mooi staan op mijn niet-Bessa camera's Smile
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Vr Dec 08, 2006 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had een EV-tabel van een oude Minolta-site afgedrukt.
Deze geeft bij 100 iso een EV=1 bij f=1.4 en 1sec.
Dus wanneer een lichtmeter een EV heeft van 0-18 Dan kan deze toch geen
EV lezen wanneer de tijd > 1 sec. Tenzij een f < 1.4
Echter de digisix geeft een haalbare tijd van 4 min. aan???

Ik heb nu een tabel gegoogled met - waarden.

http://www.weerfotografie.nl/technieken.php?cat=algemeen&pagina=belichtingsgetal

Bij een f=1.4 is de max tijd 60 sec bij een EV=-5!!
De digisix geeft echter een min EV van 0.
Wie het weet mag het zeggen.

Mijn digi geeft bij een volledige lensopening ( f=2.8 ) een Tmax van 4 sec. = EV 1.
Dit verklaarde wel mijn struikelpartij tijdens de nachtfotografie.
zie: http://www.rolleiflexclub.nl/phpbb2/viewtopic.php?t=59

@soef,

Wat betekent ODIN. Of moet het zijn 0 DIN?

met vriendelijke groeten,

Theo Bartelings
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ferdi
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 25-8-2006
Berichten: 545
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Zo Dec 10, 2006 13:59    Onderwerp: Reageer met quote

tootles schreef:

Al speurend op het internet kwam ik terecht bij www.robertwhite.co.uk/meters.htm
Schijnt stipt te leveren en heeft de digisix. Daar wil ik werk van maken.
Ik reageer tzt nog wel.

Bedankt,
Flip.


Robert White is (in Engeland) een bekende leverancier met goede reputatie. Bedenk wel dat de vermelde prijzen EX (!) BTW zijn.

Als ik " gebruikte spullen" in Engeland koop, doe ik dat meestal bij Steve Byford. Hij heeft ook gebruikte meters.

https://secure.ffordes.com/index.htm

Ferdi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Frans
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-8-2006
Berichten: 167
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Ma Dec 11, 2006 0:56    Onderwerp: Reageer met quote

Beste mensen,ik heb zo'n Digisix en het is een heel fijn klijn en precies metertje.
Op de afbeelding lijkt het alsof de display verlicht kan worden, maar in praktijk is dit niet zo.Ik volg momenteel een cursus nachtfotografie,en bij heel weinig licht geeft de meter 'err' aan en is dus niet bruikbaar.Gek is het ook dat je hem niet uit kunt zetten,en net als bij een digihorloge is de batterij na zo'n jaar uitgeput. Leuk is wel dat hij ook de datum, tijd en temperatuur aan kan geven,maar heel belangrijk bij lange tijden ook als stopwatch kan fungeren!
Overdag neem ik hem steeds minder mee omdat de lichtmeter in m'n Rolleiflex eigenlijk prima werkt! Wink

groet,Frans
_________________
Niet geschoten = nooit raak
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Ma Dec 11, 2006 8:41    Onderwerp: Reageer met quote

Paul Jenner schreef:
Flip,

hoe leuk ik die Lunasixen ook vind, als ik eerlijk ben is het een praktischer advies om eens te kijken naar bijvoorbeeld een Gossen Digisix.

Ik weet niet precies wat die kosten, maar voor een tientje of 5 moet dat tweedehands wel lukken schat ik.

Vraag er eens naar bij Soef,
dan krijg je de ervaring uit de eerste hand.


Paul.


Na teleurstellende koopervaring op Marktplaats, toch maar een nieuwe besteld. Die kwam ik als occasion niet tegen en ik wil toch wel wat meer gaan doen met de 2-oog. Dus Paul, bedankt voor je advies en ik ben benieuwd naar de nieuweling.

Flip.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group