Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Aanbevolen reparateur

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Aug 21, 2022 6:57    Onderwerp: Aanbevolen reparateur Reageer met quote

Op zoek naar iemand, die mijn, nog redelijk werkende, Mamiya C330 prof f een complete servicebeurt kon geven, kwam ik CT Kameraservice in Dachau tegen. Zeer aanbevolen!
De emailcorrespondentie verliep snel en goed, de prijs was netjes en de camera kwam binnen een paar dagen (mechanisch) in nieuwstaat terug.
Alles wat beweegt, transport, scherpstelling loopt als nieuw.
Volgens de website werkt hij aan een aantal met name genoemde midden- en grootformaatcamera’s, andere types/merken gewoon even vragen.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 725
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Ma Okt 03, 2022 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor tip. Ik ben ook beetje aan het rondkijken naar een 6x6 groothoek. Rollei TLR met groothoek is eigenlijk mijn No01 op het wensenlijstje. Maar de prijzen van de TLR Wide zijn een beetje heel extreem.
Meetzoeker met groothoek wil ik niet. Dan blijft m.i. de C220 of C330 met 55 mm over die nog wel in de betaalbare gebied zitten. Maar lees dan een Mamiya erg zwaar log is als je Rollei TLR gewend bent.
En vraag me af of de 55 mm een goede lens is.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Ma Okt 03, 2022 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

De 55mm is, net als alle ander lenzen voor de c220/330 een uitstekende lens. Ik heb het idee, dat ze misschien iets zachter tekenen dan de Planars, maar daar merk je in de praktijk weinig of niets van.
Wel vind ik 55mm eigenlijk wat weinig groothoek, maar ik hou dan ook van echte groothoeken.
Zelf zou ik nooit een Rollei Wide kiezen. Als je bereid bent er zoveel geld aan uit te geven, kun je beter een Hasselblad swc nemen. Een echte groothoek en waarschijnlijk de beste lens, waar ooit een camera omheen gebouwd is. Als je er minder geld voor over hebt en 55mm genoeg vindt, is de Mamiya een uitstekend alternatief, idd zwaarder, maar dan heb je ook een veel veelzijdiger camera voor minder dan de helft.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 725
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Di Okt 04, 2022 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk wat je schrijft, klopt als een bus. En ben er wel mee eens. SWC is een echte groothoek. Een 55mm meer een reportage groothoek.
Heeft geen prioriteit. Als ik wat leuks kan kopen, tijd ervaring mee kan op doen en als ik het ooit weg doe en geen 'digitaal verlies' heb, dan doe ik de aankoop eens.
Al denk ik dat mijn 4x5 inch veel overlapt heeft met een SWC. En een 55mm TLR meer handheld 'reportage' optie's bied.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Okt 04, 2022 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

"Al denk ik dat mijn 4x5 inch veel overlapt heeft met een SWC."

Ik heb mijn SWC weggedaan en in plaats daarvan een Cambo Wide gekocht met een 58mm lens :-)
Een nog iets grotere beeldhoek en met verstelmogelijkheden.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 725
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Za Okt 08, 2022 17:22    Onderwerp: Reageer met quote

58mm lukt inderdaad alleen fatsoenlijk met zo'n groothoek body. Ik heb een standaard Wista (weet even niet welk model, maar ze lijken allemaal op elkaar). Dan kun je niet veel meer groothoek krijgen dan 90mm schat ik in (~28 mm equivalent voor kb)
Zie jij nog steeds veel meerwaarde van verstellingen op 4x5 inch ?
Perspectief correcties kunnen tegenwoordig erg erg makkelijk digitaal doen. Maar wat het winst is van perspectief correcties op locatie t.o.v. achteraf . . .
1 ding wel zeker met tilt op locatie kun je spelen waar de horizon ligt in een landschap.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Okt 09, 2022 6:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dat laatste is zeker waar, hoewel het volgens mij niet tilt heet, maar shift. Digitaal kun je achteraf idd heel simpel het perspectief aanpassen, maar die horizon blijft waar hij is. Tilt is een iets ander verhaal, daarmee kun je de scherptediepte aanpassen, wat bij nabewerking niet gaat lukken, wat onscherp is, blijft onscherp. Bovendien moet je voor digitale nabewerking, je foto eerst digitaliseren, terwijl een negatief natuurlijk bedoeld is om in een vergroter te stoppen.
Met die Wista kun je waarschijnlijk, misschien met wat kunstgrepen, tot 75 of 72mm gaan. Dat lukte tenminste met mijn vorige 4x5 (Linhof) ook. Bij mijn huidige camera (Tachihara) is dat een stuk eenvoudiger.
Met de Cambo Wide kun je alleen shift gebruiken, maar dat is voldoende, omdat hij toch vooral voor architectuur en landschap bedoeld is. Een beperking bij zo’n beeldhoek is wel dat je een centerfilter nodig hebt. Die zijn vaak lastig te vinden zijn en bovendien niet goedkoop. Bovendien zijn ze specifiek voor een bepaalde lens. Gelukkig is de mijne toevallig ook geschikt voor mijn 90mm.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group