|
Forum Rolleiflexclub
|
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Za Mei 21, 2016 18:50 Onderwerp: Negatieven met schimmel |
|
|
Bij het archiveren van mijn negatieven ontdekte ik een paar rollen, waar een schimmel flink had huisgehouden.
Omdat het geen vreselijk belangrijke films waren, heb ik het een tijdje laten liggen, maar onlangs ben ik op internet gaan zoeken naar een oplossing en eigenlijk heb ik niets gevonden.
Dan maar zelf experimenteren. Mijn idee was om het eens met seleniumtoner te proberen. Het is een onsmakelijk goedje, dus dat zullen schimmels niet prettig vinden.
Na een waterbad 5 minuten in 1 toner, spoelen en drogen.
Resultaat: de schimmel is volledig verdwenen. Het contrast is wat verhoogd, maar verder ziet het er prima uit.
Misschien heeft iemand hier iets aan.
Frank |
|
Naar boven |
|
 |
Tum Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Zo Mei 22, 2016 11:47 Onderwerp: |
|
|
Ze gaan ook het archief van Ed van der Elsken schimmelvrij maken las ik gisteren in de Volkskrant, met een geheel zelfontwikkeld procedé. _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Zo Mei 22, 2016 15:16 Onderwerp: |
|
|
Verrassend; er zijn dus niet eens restanten achtergebleven?
Schimmel doodmaken kan ook met bijv. bio-ethanol maar ik weet niet of er dan restanten achterblijven. Met selenium dus blijkbaar niet.
Nou zie ik zelf schimmel het meest in oude kleurnegatieven - die selenium toner zal dan in ieder geval je film aparte kleuren geven
Jon |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Zo Mei 22, 2016 16:10 Onderwerp: |
|
|
@tum
Om heel eerlijk te zijn bracht dat artikel me op het idee om er eindelijk eens mee aan de slag te gaan.
@jon
Zover ik dat kan nagaan, idd geen restanten.
Ik heb op apug ook een berichtje hierover geplaatst, met voorbeeld voor en na de behandeling, ik weet niet hoe ik dat hier kan doen, maar als je in apug zoekt onder "fungus on negatives" vind je het wel.
Ik vraag me af of je het op kleurnegatieven niet kunt gebruiken. Seleniumtoner geeft niet meteen een zichtbare kleurverandering, op afdrukken geeft het eerst een iets verhoogd contrast en verbeterde houdbaarheid en pas daarna kleurverandering. Je zou kunnen experimenteren met kortere tijden en/of grotere verdunning.
Er zijn ook toners af andere middelen, die wat dat betreft misschien beter geschikt zijn voor negatieven, maar ik had dit in huis en weinig te verliezen.
Frank
Overigens, de reden waarom ik bij toner uitkwam, is de zekerheid dat die stoffen iig "negatiefvriendelijk" zijn. |
|
Naar boven |
|
 |
|
|