Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
SL66 Spanhandel zit vast

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leo
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-11-2019
Berichten: 29
Woonplaats: Santpoort-Noord

BerichtGeplaatst: Ma Nov 09, 2020 19:36    Onderwerp: SL66 Spanhandel zit vast Reageer met quote

Ik heb een probleem met mijn SL66, kan iemand mij raad geven?
Alleen zonder cassette op de camera kan ik de spanhendel een slag vooruit en een slag achteruit bewegen en afdrukken.
De spanhendel is niet te bewegen en daarbij kan ik de ontspanknop indrukken maar bij dat indrukken gebeurt niets: Dit is zo met de cassette erop, met film erin, zonder film erin, met achterklep open en achterklep dicht, met blindplaat erin en zonder blindplaat erin.
Bij het proberen met dit alles blijft de filmteller op 2 staan. Hij springt dus niet op nul als ik de film eruit haal.
Ik heb herhaaldelijk de film eruit gehaald en handmatig weer erin gezet maar dat heeft nergens effect op dus ook niet op de stand van de filmteller.
Is er iemand die mij raad kan geven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage AIM naam
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Ma Nov 09, 2020 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

De SL66 kan een nukkige camera zijn. De volgorde van handelingen is belangrijk.
Wat je zou kunnen proberen:
Het tandwieltje op het magazijn moet volledig in de richting van het pijltje gedraaid zijn, voordat je het magazijn er weer op zet.

Op de transporthendel zit een schuifje waarmee je kunt spannen zonder te transporteren

De filmteller reageert op de draaiknop op het magazijn (uitspringen of indrukken).

Heb je een handleiding?
https://www.cameramanuals.org/rolleiflex/rolleiflex_sl66.pdf
Zie blz 18.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Leo
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-11-2019
Berichten: 29
Woonplaats: Santpoort-Noord

BerichtGeplaatst: Do Nov 12, 2020 15:39    Onderwerp: Reageer met quote

Richard, dank je wel voor je respons.
Ik heb de gebruikershandleiding.
Het tandwieltje in de cassette bij het handje laat zich niet verdraaien.

Ik heb contact gezocht met Hans Klinkhamer.
en hem het volgende geschreven:

Met de cassette niet op de camera bevestigd lijkt er niets aan de hand te zijn d.w.z. ik kan de filmtransport handel heen draaien en weer terug draaien en afdrukken.
Het gordijn gaat open en weer dicht.
Met de cassette op de camera is de filmtransport handel geblokkeerd. Hij kan niet linksom en niet rechtsom verdraaid worden.
De ontspanknop laat zich indrukken maar het gordijn is en blijft gesloten.

Ik heb dit alles meerdere malen geprobeerde met film en zonder film, het resultaat blijft hetzelfde, de filmtransport handel blijft vastzitten.
Het tandwieltje op de cassette bij de afbeelding van handje laat zich niet met de hand verdraaien.
Zonder film in de cassette heb ik de dikte voeler bewogen en die zit niet vast.

Er is een opmerkelijk verschijnsel: Tijdens al het bovenbeschreven geprobeer blijft de opnametellen op twee staan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage AIM naam
Leo
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-11-2019
Berichten: 29
Woonplaats: Santpoort-Noord

BerichtGeplaatst: Ma Nov 16, 2020 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hans Klinkhamer reageert als volgt op mijn mail:

'Het is vrijwel zeker dat het magazijn de oorzaak van de storing is.
Stuurt u hem maar even op, dan ga ik kijken. Camera mag thuis blijven'.

Ik heb hem gevraagd om na te gaan of de oorzaak van de storing een verkeerde handeling of een verkeerde volgorde van handelingen kan zijn.

Als het magazijn gerepareerd is ga ik hem ophalen zodat ik er met Hans Klinkhamer over kan praten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage AIM naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group