Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Even voorstellen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Wo Nov 29, 2006 9:50    Onderwerp: Even voorstellen Reageer met quote

Graag stel ik mij even aan jullie voor. Ik ben Flip, woon in Gelderland-Zuid. In december 1944 kwam ik in Amsterdam ter wereld.

Ik kocht mijn eerste camera in 1965, een Agfa Colorflex, kleinbeeld spiegelreflex met vast objectief. Een mooie, zware camera, waarmee ik vooral veel dia's heb gemaakt. Met voorzetlensjes erop werd het allemaal veel mooier. Na 13 jaar gaf hij de geest en kwam er een Nikon EM halfautomaat in huis. Die wil sinds 1980 niet kapot en is dus nog steeds in gebruik, met 35, 50 en 100 mm objectief.

Sinds 2000 ben ik in het bezit van de Rolleiflex 2-oog van mijn vader. De camera is ca. 50 jaar oud. Ik fotografeer er (nog) weinig mee, maar dat verandert hopelijk. Ik zoek wat foto's om op de gallery te plaatsen. Dit voorjaar enkele 25 ISO zwartwit films (Adox) gekocht. Het blijkt een hele toer om een lab te vinden dat zoiets goed kan afwerken. Ik heb zelf geen doka en moet er dus mee naar de vakhandel. Wellicht dat een van jullie tips voor me heeft. Heeft iemand van jullie weleens met een Rolleinar 1 gewerkt op zo'n camera en er portretten mee gemaakt, dus binnen een afstand van 1 m? Men zegt dat het vertekening oplevert, maar is dat ook zo?
Hier laat ik het maar even bij............

Groeten,
Flip.


[/code]


Laatst aangepast door tootles op Di Jan 09, 2007 13:08, in totaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Nov 29, 2006 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

Van harte welkom Tootles op dit wonderschone forum.
Ben benieuwd naar je foto's? Wat voor een Rolleiflex heb je eigenlijk, een C, D, E of F. Wellicht kun je dat opzoeken aan de hand van het serienummer hier kun je dat opzoeken:
http://home.worldonline.dk/rongsted/Rolleisn.htm
Het wordt hier overgens een Gelderse Rollei derby, er zijn er meer uit deze streek die lid zijn van de club. Wellicht tijd voor een gezamelijke borrel Smile

Films ontwikkelen doe ik zelf maar je zou Foto Roos eens kunnen bellen, dat is overgens de enige in Nijmegen die in het assortiment nog Doka materiaal heeft.

Groet en veelplezier hier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Wo Nov 29, 2006 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn Rolleiflex is een 3,5B, dus met een 3,5/f75 Tessar en geen belichtingsmeter. Alleen 6x6, 12 opnamen, verder niks. Is ook genoeg en hij werkt ook feilloos.
Met Foto Roos had ik nog niet eerder contact. Ga ik onderzoeken.


Laatst aangepast door tootles op Di Dec 05, 2006 9:44, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Nov 29, 2006 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

@Tootles,

Van harte welkom.
Ook van de hongerwinter en Amsterdam. Woon inmiddels bijna 40 jaar in Den Helder. Ik gebruik een oude roestige Rolleicord. Kreeg hem amper door de toelatingscommisie Gelukkig heb ik ook een paar oude Minolta's waardoor ik toch werd toegelaten. Wink
Heel veel plezier.

Han, ook buiten Gelderland lusten ze een borrel. Jammer genoeg hoor ik net van Paul dat de clubkas leeg is. Crying or Very sad

groetjes,

Theo Bartelings
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Wo Nov 29, 2006 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:

Han, ook buiten Gelderland lusten ze een borrel. Jammer genoeg hoor ik net van Paul dat de clubkas leeg is. Crying or Very sad


Dan geef jij toch een rondje Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Vr Dec 01, 2006 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Flip, welkom. Het wordt echt een gelders feestje Razz

Ik heb zelf geen ervaring met de Rolleinar 1 voor portretten omdat ik zelf vind dat je dan wel erg dicht op je model zit Laughing

Voor dit soort foto's heb ik een Mamiya twee-oog met een 135mm lensje Embarassed
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirkf
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 14
Woonplaats: Franeker

BerichtGeplaatst: Vr Dec 01, 2006 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Flip,
Welkom bij de oldtimer club.
Vroeger werden wereldfoto's met de rolleiflex gemaakt, dus waarom nu niet.
Bij gebrek aan fotozaken die 6x6 ontwikkelen zal je toch zelf aan de bak moeten.
het ontwikkelen van een film is simpel en met een scanner kan je de digitale weg op.
Ik heb nu nog een doka, maar dat loopt ook af.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Dec 01, 2006 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik blijf hybride werken:

Schiet op film, deze ontwikkel ik zelf,
vervolgens scan ik de negatieven die ik op internet wil plaatsen of waarvan ik een afdruk wil laten maken.

Dat bevalt goed en geeft uitstekende resultaten. Wanneer je de scan van het juiste profiel voorziet en upload naar bijvoorbeeld Profotonet, dan heb je volledige controle over het eindresultaat.

En voor de kosten hoef je het niet te laten: Zelf ontwikkelen is eenvoudig en goedkoop, de afdrukken kosten je ook de kop niet. belachelijk goedkoop eigenlijk, als je ziet welke kwaliteit je krijgt.

Alleen een goede scanner, dat kost een paar centen. Maar nog altijd stukken minder dan een digitale set. Met bijkomend voordeel dat je kunt blijven werken met de camera's waar je het liefst mee werkt.


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2006 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Van harte welkom Tootles op dit wonderschone forum.
Ben benieuwd naar je foto's? Wat voor een Rolleiflex heb je eigenlijk, een C, D, E of F. Wellicht kun je dat opzoeken aan de hand van het serienummer hier kun je dat opzoeken:
http://home.worldonline.dk/rongsted/Rolleisn.htm
Het wordt hier overgens een Gelderse Rollei derby, er zijn er meer uit deze streek die lid zijn van de club. Wellicht tijd voor een gezamelijke borrel Smile

Films ontwikkelen doe ik zelf maar je zou Foto Roos eens kunnen bellen, dat is overgens de enige in Nijmegen die in het assortiment nog Doka materiaal heeft.

Groet en veel plezier hier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tootles
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 28-11-2006
Berichten: 126
Woonplaats: Veluwe

BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2006 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Hoi Flip, welkom. Het wordt echt een gelders feestje Razz

Ik heb zelf geen ervaring met de Rolleinar 1 voor portretten omdat ik zelf vind dat je dan wel erg dicht op je model zit Laughing

Voor dit soort foto's heb ik een Mamiya twee-oog met een 135mm lensje Embarassed


Hoi Soef,

Die Rolleinar ga ik binnenkort toch eens gebruiken. Tussen 60-90 cm is hij instelbaar, dus houd ik voor een portret toch maar de bovengrens aan.
Helaas ben ik een absolute leek op het gebied van digitale foto-/film afwerking en bewerking, een negatiefscanner heb ik nog nooit gezien, laat staan dat ik ermee zou kunnen omgaan. Natte doka ervaring heb ik ook al niet. Ik heb 50 jaar geleden weleens bij mijn vader in de doka gestaan als hij een film ontwikkelde of z/w vergrotingen maakte met zijn Opemus, later Durst. Als je zelf films wilt ontwikkelen, zoals enkelen van jullie doen, zijn dat dan altijd z/w films? Ik ga echt geen natte doka opzetten.

Flip.


Laatst aangepast door tootles op Zo Jan 07, 2007 13:29, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2006 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Z/W ontwikkelen is relatief eenvoudig omdat het proces redelijk tolerant is en snel onder de knie te krijgen. Kleuren negatiefonwikkelen (ook wel C41 genoemd) schijnt ook redelijk makkelijk te zijn maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Kleuren dia (of E6) is wel behoorlijk kritisch en moelijker omdat er 6 + 1 stappen zijn. Ik heb zelf wel een paar keer E6 gedaan met de Agfa Proceß 44. Het was heel leuk om te doen maar ik weet niet of dit setje nog bestaat.

Z/W ontwikkelen is iets wat door iedereen wordt aangeraden en de reden hiervoor is dat je daarmee alles in handen neemt en je bepaald daarmee zelf het resultaat. Het is namelijk altijd de combinatie film manier van belichten + type ontwikkelaar + ontwikkeltijd die het uiteindelijk resultaat bepaald. Als je Z/W laat ontwikkelen dan heb je maar 2 van de 4 procesparameters onder beheer en dan kunnen de resultaten wat onvoorspelbaar worden. Uitzondering zijn de C41 monochroom films want C41 proces is wel gestandaardiseerd.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Dec 04, 2006 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Flip.

Om te ontwikkelen heb je geen natte doka nodig. Een donkere kast en een tankje zijn voldoende. De rest kun je in de keuken doen.

Ik ontwikkel zelf zowel zwart wit als kleurennegatief. Dia heb ik me nog niet aan gewaagd. Maar velen zijn het er over eens dat er met zwart wit de meeste eer te behalen is. E\eer te behalen in die zin dat je negatieven er beter van worden dan in de ontwikkelcentrale. Kleur doe ik alleen maar omdat ik het leuk vnd en omdat ik de spullen daarvoor toch al in mijn bezit heb.

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group