Frank Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Zo Feb 21, 2021 19:12 Onderwerp: Scannen met de digitale camera |
|
|
Ik heb het altijd een beetje onzin gevonden, negatief fotograferen met je digitale camera, doe het dan meteen digitaal, waarom dan die analoge tussenstap?
Maar goed, dat was toen.
Ik heb dan ook altijd beschikt over kwalitatief goede scanners, Minolta 5400, Imacon Flextight. Maar ook dat was toen.
Inmiddels heb ik flink huisgehouden in mijn apparatuurverzameling. Veel verkocht, ook de genoemde scanners en ik moet het nu doen met een Epson flatbed (en een doka uiteraard).
Mijn bedoeling was nog een keer een nieuwe analoge spiegelreflex te kopen en dat was dan de enige, die tot voor kort nog gemaakt werd (inmiddels met de nadruk op werd), een Nikon F6. Door de vele verkopen, lag het geld er (+ genoeg voor een paar mooie objectieven) En toen liep ik tegen een hele mooie 2e hands aan, niet zichtbaar gebruikt, relatief hoog serienummer.
Toen kwam het idee opzetten dat ik voor dezelfde prijs een hele mooie F6 + een digitaal broertje kon aanschaffen, ook 2e hands, een D800E met slechts 7500 clicks op de teller.
OK , toen zat ik dus ineens met een digitale camera, terwijl ik daar nooit echt een fan van was geweest, maar wel handig om gezellig mee te doen met de plaatselijke fotoclub.
Toen ben ik toch maar eens gaan uitzoeken of daar ook nog een beetje behoorlijk mee te scannen valt. En ik ben helemaal om.
Nikon heeft daar een prachtig hulpmiddeltje voor, de ES-2, beetje uitzoeken wat de beste methode is, maar als je dat eenmaal hebt, werkt het prima. De resultaten doen niet onder voor de beste scanners.
En voor 120 film gebruik ik een reproductiestandaard, met een lichtbakje, negatief met schilderstape op het lichtbakje, macro objectief op de camera en je hebt een perfecte scan, hoge resolutie, scherp tot op de laatste korrel. _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|