Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Scannen met je camera 2020

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Feb 27, 2020 2:27    Onderwerp: Scannen met je camera 2020 Reageer met quote

Terug in de tijd (2006 Rolling Eyes) had ik deze set-up voor de lol gemaakt om snel dia's te archiveren.


Dat was eigenlijk om snel wat te archiveren en het betere werk ging in de scanner. Maar 6x6 werd eigenlijk niet gescanned omdat mij scanner uit 2000 te oud (vuil binnen) en te langzaam was. Sinds een tijdje ben ik dit weer aan het oppikken en mijn set-up ziet er nu zo uit:



Moet zeggen dat het bijzonder goed gaat. Zeker met dat lichtboxje die voor 40 euro te koop is op Taobao. De ZW foto's uit Amsterdam in de Gallery zijn tijdens deze sessie ingeschoten.

Nu is het verwerken van dia's redelijk makkelijk want zo'n camera maakt gewoon een positief. Maar met negatieven ben ik nog even opzoek hoe dit snel kan. Met contrast en inverteren vraagt wat tijd. Mijn PS Element kan dit niet in batch en Darktable ben ik nog niet helemaal achter hoe het inverteren werkt.

Misschien tijd om over te stappen op LR Embarassed
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Do Feb 27, 2020 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik lees wel hier en daar dat RawTherapee dat goed kan, maar ook geen ervaring mee.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Do Feb 27, 2020 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

Negative Lab Pro

is een plug-in voor LR
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Vr Feb 28, 2020 2:05    Onderwerp: Reageer met quote

NPL schijnt met name goed te zijn om kleuren negatief om te zetten, en omdat ik geen kleuren negatief schiet weet ik niet of dit wel nodig is.

In PSE lukt het mij wel maar ik moet dit per foto doen. Voordeel van zo'n raw converter is dat je de hele boel kan selecteren en alles op los kan laten. Dus ben je met 3 clicks klaar voor de hele batch. Dit kan in LR, maar ik heb geen LR Embarassed

Ik zal met even verdiepen in RawTherapee
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group