Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Rolleiflex New Standard reparatie

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Mei 07, 2020 9:42    Onderwerp: Rolleiflex New Standard reparatie Reageer met quote

Heb mijn volgende reparatie project af. Dit keer gaat om een vooroorlogs camera die bij aankomst toch niet helemaal lekker loopt. Sluiter liep niet goed en de verstelhendels waren erg stroef. Ook het voorpaneel lijkt scheef te zitten. Dus moest de schroevendraaier en pincet uit de kast en ging die open.

Eerst dus de sluiter mechaniek schoonmaken. Ik doe meestal alleen met een kwastje en wasbenzine en vaak loopt die weer. Maar de tijden klopten niet en moest die versteld worden. Als die dan toch los moet dan maar gelijk de hele mechaniek eruit.



De plaatjes aan de voorkant waren ingesmeerd met dempend vet en het oud vet moet eruit. Dat was een heel gedoe. Ook blijkt dat de scherpstelling aan de rechterkant niet goed is. Om daarbij te komen moet het transport mechaniek eruit.



Daar moet een stukje kunststof zitten om alles soepel te laten glijden. Deze was los gegaan en gelukkig zat die nog in de camera.



Stukje terug gezet en met het verbogen metaal terug gebogen en dan testen. of alles het doet. Daarna kan het leer er weer op. Dit keer ga ik het proberen met schellak want daar was die oorspronkelijk ook mee dicht gemaakt. Er kwam overigens aan de voorkant wel behoorlijk dikke laag schellak wat wijst dat deze vaak voor service is geweest.



Het was een project wat een maand heeft geduurd maar dan is die uiteindelijk wel af.


_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Vr Mei 08, 2020 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

Zit er roest in, foto 2 rechtsonder. Of is dat de rest schellak?
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Za Mei 09, 2020 3:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is een papierachtig iets wat deels achter blijft. Toen ik daar schellak op smeerde lost dat een beetje op.

Het is altijd wel een verassing wat er onder de bekleding zat. Heb laatst een Rollei 35LED open moeten maken. Het was een koopje omdat de lens niet meer terug ging. Zat er onder de bekleding een dikke laag epoxy over de schroefjes heen. Duurde even om dit met een scheermes weg te halen Confused
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Di Mei 12, 2020 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Goed gedaan!

Toevallig zag ik op een ander forum ook al een "Standard Neu" - zo staat het vermeld in de gebruiksaanwijzing; "New" deden ze natuurlijk niet aan in Duitsland Cool

Deze had bijna vergelijkbare problemen met de scherpstelling.

Het is een niet veel voorkomend model dus apart dat ik er nu twee voorbij zie komen (al is deze dan aan de andere kant van de wereld).

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Wo Mei 13, 2020 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, ik ben blij dat het me gelukt is.

Dat die scherpstelling kapot is moet eigenlijk niet vaak voorkomen. Het rail wat in en uitschuift is van staal en dat glij stukje zit ingeklemd. Maar toch was deze een beetje vervormd. Wat mij wel opviel is dat het lensboard, dus waar de lens en sluiter op zit gemaakt is van gestanst aluminium. Deze is heel zacht terwijl de andere modellen die ik in m'n handen heb gehad van gestanst staal of van gegoten aluminium. Misschien zijn ze daarom wat kwetsbaarder.

Eerst dacht ik ook dat dit model redelijk zeldzaam is, maar ik ken 2 mensen die ook dit model heeft. Dat is wel toevallig Shocked
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Wo Mei 13, 2020 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Soef schreef:
Ja, ik ben blij dat het me gelukt is.

Wat mij wel opviel is dat het lensboard, dus waar de lens en sluiter op zit gemaakt is van gestanst aluminium. Deze is heel zacht terwijl de andere modellen die ik in m'n handen heb gehad van gestanst staal of van gegoten aluminium. Misschien zijn ze daarom wat kwetsbaarder.


Is dit exemplaar misschien in de oorlog gemaakt? De materialen waren toen schaars.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Za Mei 16, 2020 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is je recept voor schellak lijm ?
Ik heb droge schilfers hier liggen. Maar tot dusver alleen gebruikt om fineer te politoeren.
Herstelbare lijm vindt ik erg aantrekkelijke optie op te gebruiken bij onderhoud.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2020 1:50    Onderwerp: Reageer met quote

Jonnie88 schreef:

Is dit exemplaar misschien in de oorlog gemaakt? De materialen waren toen schaars.

Ik heb niet naar de serie nummer gekeken maar volgens het literatuur zijn ze tijdens de oorlog gestopt met het maken van dit model. Ze mochten doorgaan met maken van cameras en vanwege de schaarste gingen ze alleen door met het maken van de Automat.

Clemens schreef:
Wat is je recept voor schellak lijm ?

Ik had ze kant en klaar gekocht. Het was wel aan de dunne kant en moest meerdere lagen aanbrengen maar het werkt wel.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group