Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Rolleiflex 3.5F1 open hart chirurgie

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Do Mrt 05, 2020 4:20    Onderwerp: Rolleiflex 3.5F1 open hart chirurgie Reageer met quote

Ik heb voorgaande weken wat tijd over en ben gaan inlezen over de constructie van centraal sluiters en hoe alles werkt. De reden dat ik een aantal jaren terug bij het schoon maken van m'n rollei e.e.a. had ontzet en doen de langzamere tijden het niet meer.

Dus nu na een spoedcursus centraal sluiter en Rolleiflex reparatie heb ik m'n Rollei open gemaakt en alles weer gefixed Razz

Hier een aantal foto's.

Allereerst het open maken van het frontje. Daar moet eerst stukje lederen bekleding eraf. Maar omdat ik deze open had gelaten was dit een eitje.



Het gaat om het eerste type met een gekoppeld lichtmeter. Deze zit heel ingewikkeld in elkaar want de aanduidingsringen zitten in de weg. De vorige reparateur (Klinkhamer?) heeft een stuk eraf geslepen om dit te vergemakkelijken. Heb je eenmaal het sluiterdeksel eraf dan kom je bij het hart: de uurwerkjes.



Wat fout ging bij mij de vorige keer is dat ik niet de "palet lever" die het langzame klokwerk regelt op de juiste plek had. Die kwam daarom niet in actie.

Ander fout bij het prutsen de vorige keer is het ontregelen van de lichtwaarde koppeling. Er zitten 5 ringen (3 op de sluiter en 2 als display) die via een transmissie koppeling de sluitertijden en diafragma standen doorgeeft. Als deze niet goed staat dan geeft die de verkeerde waarde weer. Ik had 'm toen na heel veel werk weer bijgesteld. Omdat ik 'm nu toch open heb heb ik deze gelijk terug naar fabrieksinstellingen gezet.



Wat ik erg interessant aan deze instelling is dat die geen bulb op f3.5 kan. Die past niet in het lichtwaarde bereik. Versie 3 en de 2.8F die een differentieel koppeling heeft kan dit wel.

Alles loopt nu als een zonnetje. Heb ook de sluitertijden nagemeten en alleen de 2 snelste tijden zijn 1/3 stop te traag. Dat is helemaal niet slecht voor een 60 jaar oud beestje dus daar ga ik geen moeite insteken.

Al met al ben ik enorm blij dat ik 'm heb kunnen maken. Nu nog een testrolletje en als alles het doet dan lijm ik het leer weer terug.

Moraal van dit verhaal: het zijn prachtige kamera's om mee te werken en aan te sleutelen. Maar het is wel allemaal fijn mechanica wat specifiek kennis vraagt. Het deed mij echt pijn toen die het niet meer deed en het heeft mij heel veel tijd gekost om 'm weer te maken.
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
k.hendrik
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-1-2014
Berichten: 254
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Do Mrt 05, 2020 17:15    Onderwerp: Reageer met quote

potdome, jij durft !! ik krijg al zwetende handen als ik naar je plaatjes kijk. Ik heb eens een poging ondernomen op een Contaflex I maar na 3 dagen vreesde mijn huisgenote voor mijn leven Wink
Afblijven dus en aan de 'vakman' overlaten; de camera ligt nog steeds in een la en kijkt mij verwijtend aan.
Knap hoor en wat n fraai stuk techniek is het toch!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Do Mrt 05, 2020 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook bewondering voor je durf en geduld, en ik ben blij dat die beloond zijn Very Happy
Ik heb nog een SL66 achterwand die vastgelopen is en waar een veertje uitgevallen is. Lijkt me nu een eitje voor jou. Het leer is er al af. Dus als je je verveelt, app maar even Very Happy
Grt Tum.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
k.hendrik
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-1-2014
Berichten: 254
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Do Mrt 05, 2020 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, ik wilde het niet zo 'direct' brengen, maar bedoelde hetzelfde Wink De Contaflex en ik zijn jou tot een wederdienst bereid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 06, 2020 2:14    Onderwerp: Reageer met quote

Wat werk van 15 jaar geleden waar 1 diafragma blad was ontzet:


Ik heb dus eerder aan sluiters en Rolleis gesleuteld, alleen was het zo dat ik niet zo ver ging als het uitnemen van het vertraging uurwerkje uit een Synchro-Compur. Wel heb ik dit al eerder met een Seiko sluiter van een Mamiya twee-oog en ik wist niet dat de latere Synchro-Compur net dat beetje hulp nodig heeft.

Hebben jullie hier al gekeken voor een service handleiding?
https://learncamerarepair.com/productlist.php?category=2

Die achterwand moet te doen zijn en de Contaflex sluiter gaat nog wel. De rest is wat ingewikkeld want ik heb nog een Contaflex liggen waar de vorige eigenaar de helicoil uit elkaar heeft gehaald. Ik krijg 'm niet in elkaar gezet...
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
k.hendrik
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-1-2014
Berichten: 254
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 06, 2020 9:36    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt Soef voor de site; wie weet zet ik mn leven nog een x op het spel en onderneem een laatste poging!
Als je een andere baan zoekt kun je vgl mij in Nederland zó aan de slag als camera reparateur; werk zat denk ik zo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 08, 2020 4:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ha ha. Voorlopig werk ik alleen aan mijn eigen camera's. Ik moet er niet aandenken als ik iemand ander's camera vernaggeled Embarassed
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Zo Jun 28, 2020 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kwam van de week deze site tegen
https://www.maxpierson.me/2015/10/09/rolleicord-shutter-repair/
Hij haalt een Rolleicord open. Dat is beter als dit niet je dagelijks werk is, lijkt me, om met een goedkoper model te starten.
Als je wilt oefenen, ik zie dat de sluiter op de foto extreem veel lijkt als de sluiter die in Contaflex II zit (die koop je voor 1 a 3 10-tjes). En van de Prontor sluiter kun je goede service manual downloaden. Die je kan helpen met smeerpunten vinden etc.
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
k.hendrik
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-1-2014
Berichten: 254
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Zo Jun 28, 2020 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Clemens; mooi US Engels van die Max Smile maar in dit jaargetijde zit ik liever op mn racefiets door t Grunnegerlaand dan binnen priegelen met de Contaflex.
Met veel plezier de site gelezen; "altijd november" komt er ook wel weer aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Ma Jun 29, 2020 2:54    Onderwerp: Reageer met quote

Het stuk leest wel lekker weg maar er zijn stukken bij dat ik tenen krommend er doorheen worstel. Hij haalt te veel onderdelen in 1 keer af terwijl het makkelijker is als deze op de kamera blijft. Dat buigen van die pen is echt onnodig en wat hij niet laat zien is dat het een klote klus is om het uurwerkje waar hij de pen vanaf brak weer in elkaar te zetten. Ik zie wel dat de vorige prutser de sluiter in olie heeft besmeurd, ja en dan wordt het een klote klus. Dan is het of quick and dirty the hele sluiter in wasbenzine dompelen of de hele sluiter uit elkaar. Maar nu is het half-half en heb je alsnog vieze sluiter bladen Confused

Zelf vind ik de Rolleicord net wat moeilijker uit elkaar te halen. Heeft inderdaad te maken met dat span-ontspan pennetje, maar ook de twee-delig voorkantje. De rest van het werk maakt niet zo veel uit. Maar een Rolleicord is wel wat goedkoper mocht je later toch lesgeld moeten betalen Rolling Eyes

De Contaflex II heeft inderdaad vrijwel dezelfde sluiter als de moderne Rolleis. Eigenlijk alle compact Compur sluiters na ca '55 werken op dezelfde manier. Deze zijn ontwikkeld zodat je vanuit de binnenkant kan spannen. De Contaflex is een goeie donor voor de 3.5 Rolleis. De 2.8 heeft een grotere sluiter en daarom kan dat niet. Maar daar kan je weer je Hasselblad lens als donor voor gebruiken Wink
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Za Jul 11, 2020 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

Tuurlijk,
Wat moet je tenslotte met een Hasselblad lens Smile


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Clemens
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 27-2-2014
Berichten: 727
Woonplaats: Groningen

BerichtGeplaatst: Ma Aug 10, 2020 23:25    Onderwerp: Reageer met quote

Nog wat leuke inwendige foto's op een Franse website, van een oude Rolleiflex-automaat
http://www.suaudeau.eu/memo/rep/Rolleiflex_Automat..html
Of deze een T
http://www.suaudeau.eu/memo/rep/Rolleiflex_T.html
_________________
Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group