Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Scannen met de digitale camera

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Zo Feb 21, 2021 19:12    Onderwerp: Scannen met de digitale camera Reageer met quote

Ik heb het altijd een beetje onzin gevonden, negatief fotograferen met je digitale camera, doe het dan meteen digitaal, waarom dan die analoge tussenstap?
Maar goed, dat was toen.
Ik heb dan ook altijd beschikt over kwalitatief goede scanners, Minolta 5400, Imacon Flextight. Maar ook dat was toen.
Inmiddels heb ik flink huisgehouden in mijn apparatuurverzameling. Veel verkocht, ook de genoemde scanners en ik moet het nu doen met een Epson flatbed (en een doka uiteraard).

Mijn bedoeling was nog een keer een nieuwe analoge spiegelreflex te kopen en dat was dan de enige, die tot voor kort nog gemaakt werd (inmiddels met de nadruk op werd), een Nikon F6. Door de vele verkopen, lag het geld er (+ genoeg voor een paar mooie objectieven) En toen liep ik tegen een hele mooie 2e hands aan, niet zichtbaar gebruikt, relatief hoog serienummer.
Toen kwam het idee opzetten dat ik voor dezelfde prijs een hele mooie F6 + een digitaal broertje kon aanschaffen, ook 2e hands, een D800E met slechts 7500 clicks op de teller.
OK , toen zat ik dus ineens met een digitale camera, terwijl ik daar nooit echt een fan van was geweest, maar wel handig om gezellig mee te doen met de plaatselijke fotoclub.

Toen ben ik toch maar eens gaan uitzoeken of daar ook nog een beetje behoorlijk mee te scannen valt. En ik ben helemaal om.
Nikon heeft daar een prachtig hulpmiddeltje voor, de ES-2, beetje uitzoeken wat de beste methode is, maar als je dat eenmaal hebt, werkt het prima. De resultaten doen niet onder voor de beste scanners.
En voor 120 film gebruik ik een reproductiestandaard, met een lichtbakje, negatief met schilderstape op het lichtbakje, macro objectief op de camera en je hebt een perfecte scan, hoge resolutie, scherp tot op de laatste korrel.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Jonnie88
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 14-6-2008
Berichten: 1202

BerichtGeplaatst: Zo Feb 21, 2021 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Dat je met een digi reflex mooie "scan" resultaten kon behalen had ik al eerder gezien.

Ik denk dat als mijn scanners het opgeven ik hier ook wel naar ga kijken - maar voor zowel kleinbeeld als middenformaat heb ik nog wel wat reserve staan dus dat gaat hopelijk nog even duren. Laatst heeft echter wel een Canon FS4000 de geest gegeven en de reserve maakt ook al meer herrie dan normaal.

Maar ik moet wel zeggen dat het scannen van negatieven minder belangrijk is geworden sinds ik weer een doka heb.

Jon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De digitale werkwijze Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group