Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Gewetensvraag :) :)
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Jul 31, 2021 12:04    Onderwerp: Gewetensvraag :) :) Reageer met quote

Ik begin er langzaam over na te denken een 6x6 systeemcamera aan te schaffen.

De vraag is echter welke?? en in het antwoord ook waarom? Twisted Evil Twisted Evil

Tevens de vraag, wie heeft een leuke beginnersset????

Brand maar los Very Happy Very Happy

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Za Jul 31, 2021 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Mamiya C 220/330 onverwoestbaar, aardige serie objectieven van 55 t/m 250mm, tweeoog.
Anders Mamiya 645. Prima, maar door spleetsluiter wat minder onverwoestbaar dan de tweeogen.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Za Jul 31, 2021 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Frank,

Bedankt voor je reactie.
Ik wacht nog even met mijn reactie tot dat er meerdere reactie komen, zodat ik mogelijke meerdere keuzes heb met de voor een tegen onderbouwing.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Ma Aug 02, 2021 7:12    Onderwerp: Reageer met quote

Wil je een reflex, meetzoeker of dubbeloog?
Dat zou je eerste overweging moeten zijn.
De Mamiya 220/330 is inderdaad een goede keus voor een dubbeloog. Wel groot en zwaar. Als dat geen probleem is zou ik een RB67 ook meenemen in de overweging als je een reflex zou willen. Erg goede en mooie en mechanische camera. RZ67 is elektronisch en een stuk prijziger. En waarom geen Rolleiflex 6000 ???
Fuji maakt(e) mooie en goede meetzoeker camera's. Mamiya ook.
Het probleem met veel middenformaatcamera's is de voorraad van reserveonderdelen. Voor veel merken zijn die niet meer te krijgen en dat kan problematisch zijn of worden.
Tenslotte Hasselblad. Veel aanbod, prijzen stijgen wel flink. Voor de 500 serie is alles qua onderdelen ruim voorradig. De 200 serie moet je mijden. Geen onderdelen meer voor.

En ga er altijd van uit dat elke mechanische camera die je koopt een CLA nodig heeft, of hij moet er, AANTOONBAAR, kort geleden een gehad hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Aug 02, 2021 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

@hermank
Mijn idee gaat naar een reflex zoals bv sl66 slx 2000 enz.
En de niet-Rollei broertjes of zusjes.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Ma Aug 02, 2021 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

hoi Theo,

SL66 lijkt me een prachtige camera, maar ik heb er nooit mee gewerkt. De SL 2000 is een kleinbeeldcamera.
De Mamiya RB67 is mij altijd erg goed bevallen. 6x7 dus 10 opnamen op een rolfilm. Iets duurder dan op 6x6 werken qua materiaal. Erg mooie optieken en zeker betaalbaar.
De M645 heeft mij nooit bekoord. 4,5x6 formaat zijn 16 opnamen op 120 film.
Hasselblad 500 CM, 501CM of 503 CM zijn goede degelijke werkpaarden waar een mooie serie optieken bij te koop is. Een mooi setje zou 50mm + 80 mm + 150 mm zijn. + extra A12 cassette om film te wisselen. Ikzelf heb een 501 met een 50, 100 en 180. ( en een SWC met Biogon 38 mm. en een 120 Makro om met de Phase One mijn diafilms te digitaliseren) Maar het standaard werk doe ik met een Rolleiflex 2.8 f . Meestal kom ik gewoon uit met een 80 mm. Fotograferen is toch vooral een stapje naar voren of een stapje naar achteren doen. Maar dat geldt voor het werk dat ik er mee doe hoor.
Pentax 6x7 is een keuze. Vroeger veel opdrachtwerk mee gedaan. Ziet er uit als een grote KB slr en dat is het ook. Twee jaar geleden kon je ze aan de straatstenen niet kwijt, nu zijn ze zeer gewild en best prijzig. Nadeel als je inflitst overdag...gordijnsluiter met lage flash sync, Maar goede camera en goede optieken. De Rolleiflex 6000 serie ( ik heb een 6003 en 6008 gehad) zijn erg fraaie camera's, maar ik ben niet zo van al die electronica en 1000+1 opties en knoppen op een camera. Ik hou van basic. SLX heb ik nooit gehad, maar daar kunnen mensen van dit forum je ongetwijfeld over vertellen.
Wat is er nog meer,....... Bronica. Heb ik heel veel defecten bij gezien ...veel studenten van mij kochten voor weinig geld een Bronica ( mooie dingen hoor) maar veel problemen en geen onderdelen.
Graag aanvullingen/ervaringen van anderen!!
Met elke camera kun je foto's maken, over het algemeen maakt een fotograaf met een Bronica ETR geen betere foto's dan met een Rolleiflex 6008, maar een camera ligt je of niet. Dat vind ik erg persoonlijk. En als een camera je goed ligt, heb je plezier om er mee te werken, vind je alle knoppen snel, ben/word je er handig mee.... en heb je wellicht meer aandacht voor je onderwerp. En dat levert wel betere foto's op. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Ma Aug 02, 2021 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Herman,

Hartelijk dank voor dit zeer uitgebreide antwoord.
Ik heb je antwoord even in stukken gehakt on het voor mij iets leesbaarder te maken.
Kom later terug op je antwoord.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Aug 03, 2021 12:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het beeld wordt duidelijker, je wilt een leuke eenoog beginnersset.
Ik zal mijn ervaringen met de verschillende merken en modellen voor me houden.
Kijkend naar de huidige prijzen, denk ik dat je bij Mamiya 645 uit gaat komen. Daar zijn er enorm veel van in omloop, ook van de objectieven. Veel verschillende modellen ook, over de verschillen is een hoop op internet te vinden. De meeste andere merken prijzen zichzelf de markt uit of bevatten teveel onbetrouwbare/niet te repareren electronica.

(Tenzij je een leuke deal met Paul kunt maken voor zijn sl66)
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Di Aug 03, 2021 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ik wat van de camera's die ik ooit heb gehad of nu bezit noem is geen 'showing off' of bedoeld als opschepperij, maar om Theo te laten weten dat ik daar ervaring mee heb en dat ik dus weet waar ik het over heb. Het is bedoeld om te helpen.
Hij vraagt tenslotte om advies en ervaringen met de verschillende merken en / of type camera's.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Di Aug 03, 2021 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Frank,
Bedankt voor je inbreng. Wel jammer dat je jouw ervaringen met diversen merken niet met mij/ons wil delen. Want daar gaat het mij nu precies om dat ik mogelijk goede afwegingen kan maken.

Herman,
Zo is het bij mij ook niet overgekomen.

Wel leuk dat de meningen over de 645 nu al uit een lopen.

Ik zelf vind de 645 zeker geen onprettig beeld, zeker niet tov k.b.

betreffende de 67 heb ik nog geen mening. Dus wat dit betreft staat dat nog open.

Ben benieuwd naar de ervaringen van de SL66 en de SLX waarvan ik zeker weet dat er enkele bezitters hier zijn.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Di Aug 03, 2021 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, ik wilde het simpel houden en alleen laten weten wat ik je zou adviseren. Bovendien is het simpeler om te vertellen met welke camera’s ik geen ervaring he :-)
Maar ok, dan toch maar wat ervaringen.
Sl66, zeer storingsgevoelig, mijn in nieuwstaat verkerend exemplaar was op weg naar de reparateur, of net terug, geweldige camera trouwens, zeker het geluid van de spiegel/sluitercombinatie.
De latere eenoog Rolleiflexen, geen directe ervaring mee, maar het idee van oude electronika spreekt me niet aan.
Hasselblad, zeer goede camera en objectieven, de prijzen stijgen en de camera’s worden er niet nieuwer op. kan blokkeren als je verkeerde volgorde hanteert bij sluiter spannen, magazijn\lens wisselen (geldt ook voor sl66)
Persoonlijk vind ik het wat omslachtig in het gebruik. Verkocht mdat ik ontdekte dat de Rolleiflex met standaardlens dezelfde kwaliteit biedt en veel handiger is in het gebruik. De Hasselblad swc heb gehouden (de beste lens waar ooit een camera omheen gebouwd is) en omdat hij een mooie combinatie vormt met de Rolleiflex.
Pentax 645. Goed en prettig werkende camera. Weggedaan omdat ik op de langere termijn weinig vertrouwen had in de jaren 80 electronica.
Mamiya 645. Mijn 645 afd begaf het na een paar maanden, was niets meer mee te beginnen. Omdat ik een aantal objectieven en magazijnen had heb ik toen een afd II aangeschaft. Hele goede camera, alles automatisch, alles electronisch. Toen ook een objectief niet te herstellen problemen begon te vertonen, heb ik er afscheif van genomen.
Mijn huidige middenformaat uitrusting bestaat nu uit een Rolleiflex 3.5F, een Hasselblad SWC en een Mamiya 330S voor de telelenzen (180mm en 250mm)
Ik ben geen voorstander van objectieven wisselen op locatie, dat is vaak niet handig en je mist er plaatjes door, vandaar mijn voorkeur voor een camera per brandpunt :-)
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Theo Bartelings
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-9-2006
Berichten: 1276

BerichtGeplaatst: Wo Aug 04, 2021 11:45    Onderwerp: Reageer met quote

Frank,

Bedankt voor je de meer uitgebreide versie. Smile

Wat voor storingen gaf de SL66? Ernstige reparaties/storingen c.q dure reparaties?

Het probleem van de electronica spreekt mij zeker niet.

Dus ik denk dat mijn belangstelling vooral uitgaat naar een SL66 of een Hasselblad.

De 645 tak van sport parkeer ik even. Heb er wel belangstelling voor, maar voor er naast.

Hopelijk dat Paul nog reageert of Tum.

groet,

Theo
_________________
Mister.....T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hermank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 29-12-2018
Berichten: 56
Woonplaats: zuidholland

BerichtGeplaatst: Wo Aug 04, 2021 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hier nog wat te lezen Very Happy zo horen jullie niets van me, zo schrijft hij hele epistels......

Hasselblad is een basic camera waarbij weinig of niets fout kan gaan.
Het enige is dat je nooit de optieken moet wisselen als je de sluiter niet hebt gespannen. Dus aanwennen na elke opname: met de hendel doortransporteren, dan gaat- film naar volgend beeld-spiegel komt terug - en sluiter wordt gespannen.
Het is voor mij een tweede natuur geworden om voordat ik van optiek wissel , eerst even voel of de camera is doorgedraaid.
De 500C uit 1957 is praktisch dezelfde camera als de laatste , de 503CW die tot 2013 werd gemaakt. Dat zegt wel iets over het concept.
Verbeteringen zijn vnl verwisselbare ( en standaard al betere) matglazen, grotere spiegel ( voordeel bij sommige optieken-geen vignettering en wat andere zaken als een gemakkelijker te bedienen opklapzoeker ed.
Dat er weinig mis kan gaan bij het fotograferen wil niet zeggen dat er niets mis kan zijn met een tweedehands die je koopt. Elke mechanische camera heeft zo nu en dan onderhoud nodig. Vaak is dat achterstallig en je moet er van uit gaan dat een net gekochte oca weg moet voor een CLA. Alles is te repareren . Meest voorkomend zijn lichtlekken in de cassettes door verbrokkelende seals, sluiters van objectieven lopen slecht op lange tijden en hulpsluiters kunnen lui zijn.
Ik zou niet willen zeggen dat de H'blad voor mij de ideale camera is, maar wel de meest praktische voor wat ik er mee (moet/wil ) doen.
De meest ideale is voor nog steeds de Rolleiflex 2.8f
Als ik al mijn camera's weg moest doen en er maar een mocht houden zou het deze zijn. Geen twijfel.

Ik moet zeggen dat ik wel altijd verliefd ben geweest op een SLX, als model. Maar een motor ipv een transporthendel....... Zo jammer dat ze dat niet gemaakt hebben. En misschien iets minder electronica.[/img]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 23-8-2006
Berichten: 1771
Woonplaats: Reuver

BerichtGeplaatst: Wo Aug 04, 2021 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Theo Bartelings schreef:
Frank,

Bedankt voor je de meer uitgebreide versie. Smile

Wat voor storingen gaf de SL66? Ernstige reparaties/storingen c.q dure reparaties?

Het probleem van de electronica spreekt mij zeker niet.

Dus ik denk dat mijn belangstelling vooral uitgaat naar een SL66 of een Hasselblad.

De 645 tak van sport parkeer ik even. Heb er wel belangstelling voor, maar voor er naast.

Hopelijk dat Paul nog reageert of Tum.

groet,

Theo


Reparaties aan de sl66, magazijn, ontspanknop, lichtmeter (model sl66e)
Bijelkaar een keer of 5 weggeweest naar Klinkhamer, Van Manen en Paepka plus na verkoop op verzoek van de koper naar een reparateur in Soest.

De Hasselblad was een ander verhaal. Relatief complete set, 500c/m met 50, 80 en 150mm voor 750 euro.
De 150mm moest vrij snel gerepareerd worden, ik meen 350 euro bij Wilco Jansen, al tientallen jaren DE Hasselbladreparateur van Nederland. Daarna een cla van camera, magazijn en 80mm bij Van Manen. Kosten gelijk aan de aankoopprijs van de hele set. We kunnen dus stellen dat de reparatiekosten van Hasselblads behoorlijk kunnen oplopen.

Als gaat tussen sl66 en Hasselblad, zou ik denk ik een lichte voorkeur van Hasselblad hebben, maar zoals eerder gezegd, is de sl66 een prima camera.
Zolang er maar niet gerepareerd hoeft te worden.
_________________
https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tum
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-3-2007
Berichten: 2116
Woonplaats: Wouw

BerichtGeplaatst: Wo Aug 04, 2021 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb slechte ervaringen met de elektronica van de 6008i en de bijbehorende lenzen (printplaten vernaggeld vermoedelijk door te hoge batterijspanning).
Ik heb slechte ervaringen met de SL66, blokkerende achterwanden en lichtlek.
Ik heb een Mamyia 645 1000S met 80 mm, maar nog niet gebruikt.

Je mag ze allemaal een jaartje van me lenen als je er even mee wil spelen.
_________________
http://www.richardtummers.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> De koffietafel Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group