Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Ferdi Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Do Okt 14, 2021 14:15 Onderwerp: Rick Oleson's matglazen |
|
|
Tijdens het uitstapje naar Gorinchem bleek dat zowel Frank als ik een matglas voor de Rolleiflex hadden besteld bij Rick Oleson. Kosten US$ 80 = € 70, inclusief verzendkosten. Inklaringskosten €18,35.
De mijne is inmiddels binnen. Duurde wel ruim 3 weken. Ik koos voor 'alleen microprisma's". Ik had het matglas bedoeld voor de Tele-Rolleiflex, maar het scherpstellen viel hier niet echt mee. Je draait heel makkelijk door de scherpte heen. De grote scherpstelcirkel is ook niet altijd een voordeel. Bij het scherpstellen op vrij kleine objecten, kleiner afgebeeld dan de cirkel, is dit met name het geval. Ik heb vroeger een KB-reflex gehad met micro-prisma's en in mijn herinnering ging dat veel gemakkelijker. Mijn ogen waren toen wel een stuk beter.
Het matglas zit nu in de Groothoek-Rolleiflex, dat bevalt beter.
Frank koos voor de combinatie "micro-prisma's en instelwig". Ik heb nu een dergelijk glaasje (uit de groothoek) in de Tele gezet, waarschijnlijk een Beatty Intenscreen, dat mij daar beter bevalt.
Ferdi _________________ Ferdi Stutterheim |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Vr Okt 15, 2021 20:31 Onderwerp: |
|
|
Die van mij is voor de Mamiya 330 bedoeld. Daar zit nu een matglas met heldere middencirkel in. Ik was op zoek naar eentje met een scherpstelhulpmiddel, maar kon niets op Ebay vinden. Toen kwam dit voorbij. _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
Clemens Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Dec 23, 2022 22:05 Onderwerp: |
|
|
Heb nu ook een ‘Rick Oleson’ matglas. Is netjes en heb met fijne lijnen (5) gekozen. Toch geen super groot verschil met mijn vorige de bijgesneden mamiya 6x7 matglas.
Onlangs ontdekte ik ander type matglas. De verkoper zet het in de markt als FLAWED" - Plain ultra bright screen. Geen flauw idee wat hij met FLAWED bedoelt. Iemand dit merk matglas al eens getest?
http://magicflexcamera.com/screens/tproduct/53244572-964733327491-flawed-plain-ultra-bright-screen-for-rol _________________ Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast. |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Za Dec 24, 2022 9:59 Onderwerp: |
|
|
Ik ken de verkoper van Instagram. Hij reviseert met name 2.8 flexen van het eerste tot het laatste schroefje. Iets zei me dat de matglazen, die hij verkoopt hetzelfde zijn als in de 6000 serie zitten en die door meer verkopers worden aangeboden. Zelf hou ik het bij de Maxwel in mijn 3.5F. _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |
Ferdi Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Wo Jan 25, 2023 10:44 Onderwerp: |
|
|
'Flawed' betekent vermoedelijk dat het lichte mankementen vertoont. Denk aan krasjes en zo. _________________ Ferdi Stutterheim |
|
Naar boven |
|
 |
Clemens Geregistreerde gebruiker

|
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Di Jun 20, 2023 7:22 Onderwerp: |
|
|
Dat is zeker waar, echter het draadje in deze link gaat niet over beter, maar over het ontbreken van scherpstel- en andere hulpmiddelen.
Er zijn hele volksstammen, die een "schoon" matglas prefereren.
De Oleson in mijn Mamiya voldeed prima, de 4x duurdere Maxwel in mijn 3.5F ook, is misschien iets mooier, maar maakt dat het prijsverschil goed? Niet alles is in geld uit te drukken :-) _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Naar boven |
|
 |
|