Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Analoogski Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Wo Jan 15, 2025 20:18 Onderwerp: Rick Oleson vs Magicflex |
|
|
Beste,
Wanneer ik mijn matglaasje wil gaan vervangen vanwege krasjes en dat deze ietswat donker is, kun je bij 2 adresjes terecht. Matglazen uit de VS zijn bijna de helft van de prijs in vergelijking met die uit Duitsland. Maar.... zijn er kwalitatieve verschillen? En wat zou hier de beste keuze zijn? Of is het glas=glas? |
|
Naar boven |
|
 |
Clemens Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Jan 17, 2025 18:37 Onderwerp: |
|
|
De keuze van een matglas is heel persoonlijk.Het hangt ook af in welke situaties je fotografeerd. Het kan beste zijn dat peperduur matglas net even beter is bij zwak licht, maar als jij mooi weer fotograaf bent, zo'n duur matglas slechter werkt bij normaal (meer) licht dan je standaard matglas.
Heb je echt oude Rollei met matglas zonder fresnell lens dan is elk matglas met fresnell lens heel goedkoop of heel duur altijd beter.
Indeling is ook heel persoonlijk, de een zweert bij instelwig ander wil die juist niet. Net als de ⅓ regel hulplijntjes. Wil je juist wel lijntjes of juist niet ? _________________ Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast. |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Wo Feb 05, 2025 20:21 Onderwerp: |
|
|
Ik zit toch te denken aan een Oleson matglaasje. De Maxwell is half zo duur als de camera zelf.... dus die valt af.
Maar... hoe zit het met invoerrechten en kosten die hiermee gemoeid gaan? Iemand recente ervaring? |
|
Naar boven |
|
 |

|
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Wo Feb 05, 2025 20:45 Onderwerp: |
|
|
Dank! Er is dys geen verschil tussen invoeren uit een ander niet Europees land. Ik dacht dat zaken ui de vs nog extra kosten met zich meebrengen. |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Wo Feb 05, 2025 22:16 Onderwerp: |
|
|
Analoogski schreef: | Dank! Er is dys geen verschil tussen invoeren uit een ander niet Europees land. Ik dacht dat zaken ui de vs nog extra kosten met zich meebrengen. |
Ik zou niet te lang wachten met bestellen.
Voor je het weet komt er 50% bij😂 _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Do Feb 06, 2025 8:49 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat wordt opschieten idd... Voordat de voorgenomen "handelsoorlog" gaat starten...  |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Vr Feb 07, 2025 19:22 Onderwerp: |
|
|
Heeft iemand op het forum de Rick Oleson met zowel de split screen, als microprisma? Ik denk dat het beste van beide werelden is, of is louter met microprisma beter in een tlr? Ik weet het, het is een persoonlijke keuze, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen.
Ik merk dat ik met mijn slr camera's vrij veel op de splitscreen leun. |
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Vr Feb 07, 2025 19:47 Onderwerp: |
|
|
Dit kun je beter niet vragen om te verwoorden. Beter is een keer bij een meeting van Rollei gebruikers te vragen, wie heeft een niet standaard matglas?, mag ik even kijken door je TLR?
Het is zo'n subjectief iets 'een fijn matglas' . Eerst wat ik bijvoorbeeld echt niet wil is een splitscreen. Jij juist wel. Beide is prima keuze. _________________ Beter 1 Rolleiflex in de hand, dan 10 op de Ebay/Marktplaats/Vitrinekast. |
|
Naar boven |
|
 |
Ferdi Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Di Feb 18, 2025 13:46 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een Oleson-glas met alleen micro-prisma's.
Ferdi _________________ Ferdi Stutterheim |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Di Feb 18, 2025 15:53 Onderwerp: |
|
|
Nou... stoute schoenen aangetrokken en de splitscreen/microprisma variant genomen. Ik ben heel benieuwd...
Reden voor die keuze is dat ik ook graag architectuur fotografeer en met portretten ook in mijn SLR camera's fijn vind om op 1 punt de scherpte perfect proberen te krijgen. |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Do Apr 03, 2025 20:46 Onderwerp: |
|
|
Sinds een paar weken is m'n Rick Oleson brightscreen eindelijk binnengekomen.
Ik heb nog geen tijd gehad om ermee aan de slag te gaan, maar er lijkt wel een gebruiksaanwijzing bij te zitten. Er is dus een boven en onderkant. De splitscreen moet onderop. Maar zonder met m'n vingers eraan gaan zitten voelen.... hoe zie ik wanneer ik het matglas met de verkeerde kant naar boven heb geïnstalleerd? Misschien een domme vraag, maar als er een 'juiste' manier van installeren is, hoe zie ik dan of ik dit goed heb gedaan? |
|
Naar boven |
|
 |
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Do Apr 03, 2025 22:58 Onderwerp: |
|
|
Analoogski schreef: | Maar zonder met m'n vingers eraan gaan zitten voelen.... hoe zie ik wanneer ik het matglas met de verkeerde kant naar boven heb geïnstalleerd? Misschien een domme vraag, maar als er een 'juiste' manier van installeren is, hoe zie ik dan of ik dit goed heb gedaan? |
De onderkant zal wat matter zijn - dat kan je denk ik wel zien. Verder als je aan de rand even voelt zal het denk ik wel meevallen met vingerafdrukken.
Je kan eerst het oude matglas even bekijken - dat zal ook aan de onderkant matter zijn. Dan weet je waar je naar moet zoeken.
Het kan ook best zijn dat de wig een heel klein beetje uitsteekt - dat kan je misschien ook zien.
Jon |
|
Naar boven |
|
 |
|