Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Manuel Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Apr 06, 2007 14:20 Onderwerp: Zachter drukken? |
|
|
Hanfo gaf me deze tip in de gallerij. Het zou de toonschaal verbreden dmv contrast beheersing.
Heel benieuwd wat hij er mee bedoelt! |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Za Apr 07, 2007 8:50 Onderwerp: |
|
|
Misschien in zeer contrastrijke situaties beginnen met 1 of 2 stops overbelichten bij de opname, dan iets onderontwikkelen én daarna eventueel op een zachtere gradatie papier afdrukken ?
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |
Han Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Za Apr 07, 2007 22:49 Onderwerp: |
|
|
Je kunt eventueel een vuistregel hanteren, bij hogere contrasten 1 stop overbelichten en 20 tot 25% korter ontwikkelen. Bij zeer hoge contrasten 2 stops overbelichten en dan 40 tot 50% korter ontwikkelen. E.e.a. moet je proefondervindelijk vast stellen. waarschijnlijk hoef je dan niet zachter te drukken. Een z/w opname wordt het mooiste op gradatie 2 (toonschaal en scherpte). Druk je bijvoorbeeld de meeste goed af op gradatie 1 (zacht) dan geldt het eerste advies. Gradatie 0 dan het tweede advies.
Heb je nu altijd te zachte negatieven (op hard papier moeten drukken bv gradatie 3 of 4) dan geldt het omgekeerde, bij lage contrasten 1 stop onderbelichten en dan 25% langer ontwikkelen.
Experimenteer er op los zou'k zeggen.
Edit: Ik heb dit bericht even verbeterd, ik werd vannacht zwetend wakker toen ik bemerkte dat ik in dit bericht e.e.a. precies omgedraaid had. |
|
Naar boven |
|
 |
Manuel Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Ma Apr 09, 2007 19:20 Onderwerp: |
|
|
bedankt! Maar geloof me... dit is echt geen reden om zwetend wakker te worden hoor! |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Ma Apr 09, 2007 20:23 Onderwerp: |
|
|
Nou ......
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |