Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Even voorstellen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ...
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fred P. Smith
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 5-10-2007
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Za Okt 06, 2007 18:20    Onderwerp: Even voorstellen Reageer met quote

Beste Rolleiflex clubleden.
Ik ben Fred Smith, 57,5 jaar oud en vrijetijdsfotograaf.
Ik heb de analoge wereld meegemaakt (eigen doka) en ben nu in het bezit van een digitale Canon EOS 5 D en twee digitale compacts van Canon.

Maar de analoge fotografie kan ik toch niet loslaten. Ik vind het vierkante formaat vaak heel mooi en zeker met zwart-wit beelden schept het toch een aparte sfeer. Vandaar mijn bezit sinds gisteren: een Rolleiflex met een 3.5 Tessar van Zeiss (geen idee of ik hem zo goed typeer).

Ik heb wat ervaring met middenformaat; Yashica, Mamiya.
De laatste tijd even geen middenformaat en nu dus een Rolleiflex; middenformaat blijft 'trekken'.

Ik heb helaas beperkte tijd voor de fotografie, maar ik hoop toch wat later ook foto's in de gallery te tonen.
Ik hoop op een prettig en leerzaam lidmaatschap en als iemand vragen heeft, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Fred P. Smith
_________________
Fred P. Smith
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Zo Okt 07, 2007 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Fred op dit forum. Ja Zeis maakt ook de Planer en de Xenotar.
Wellicht dat een Rolleiflex freak hier eens kan komen uitleggen wat de verschillen tussen de lens typeringen doen in de praktijk.

Het is ook leuk om te horen dat er, ondanks de digitale revolutie, er Mohikanen overblijven die analoog de moeite waard vinden. Hopen dat wij niet de laatste zijn.

Wellicht kunnen wij flink wat opsteken van jou kennis maar jij kan ook gerust er flink op los vragen Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 8-3-2007
Berichten: 668

BerichtGeplaatst: Ma Okt 08, 2007 7:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb begrepen dat het verschil niet met het menselijk oog is waar te nemen en er zou alleen een verschil zijn qua constructie. Wel zijn er veel meer Planars gemaakt zijn voor de Rolleiflex.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Okt 08, 2007 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hanfo schreef:
Ja Zeis maakt ook de Planer en de Xenotar.

De Xenotar van Schneider is de tegenhanger van de Zeiss Planar. Zoals de Xenar de tegenhanger is van de Tessar.

http://foto.no/rolleiflex/Kapittel_1.html#Optics

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Okt 08, 2007 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

Alien schreef:
Hanfo schreef:
Ja Zeis maakt ook de Planer en de Xenotar.

De Xenotar van Schneider is de tegenhanger van de Zeiss Planar. Zoals de Xenar de tegenhanger is van de Tessar.

http://foto.no/rolleiflex/Kapittel_1.html#Optics

,xtG
.tsooJ


Ik vroeg mij af wat de verschillen zijn mbt scherpte, contrastoverdracht e.d. in de praktijk tussen de lenzen onderling. Want volgens mij zijn het alle drie top objectieven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Okt 08, 2007 14:01    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom Fred !

Ik ga er van uit dat de Planar de mooiste lens van het stel is. Waarmee niet gezegd is dat Schneider lenzen niet goed zijn, dat zijn ze namelijk wel.

Voorts is het zo dat de "Planar" Flexen het beste in de voorzieningen zitten en mechanisch ook het mooiste zijn afgewerkt.

Maar foto's maken doen ze allemaal, en goed ook !


Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Alien
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 15-4-2007
Berichten: 186
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Okt 08, 2007 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

Planars gaan over het algemeen voor een tikkie meer dan Xenotars, maar mij bekruipt weleens het gevoel dat dat meer te maken heeft met de reputatie van Zeiss t.o.v. die van Schneider, dan met enig objectief (ha!) kwaliteitsverschil.

,xtG
.tsooJ
_________________
Take only photographs, leave only footsteps.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Paul Jenner
Site Admin


Geregistreerd op: 19-8-2006
Berichten: 3252
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Ma Okt 08, 2007 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Zou zomaar kunnen Joost.

Ik heb ooit eens een test gelezen in e.o.a. fototijdschrift. Daar kwam de Planar er als beste uit, maar de anderen deden er niet veel voor onder.

Het grote verschil zit hem denk ik toch in de mechanische opbouw van de camera en de voorzieningen.

Paul.
_________________
www.rolleiflexclub.nl

We've got everything you need - satisfaction guaranteed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Han
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 30-8-2006
Berichten: 1505
Woonplaats: Gelderland

BerichtGeplaatst: Ma Okt 08, 2007 21:57    Onderwerp: Reageer met quote

De vraag is natuurlijk ook ben jij als fotograaf in staat om het kwaliteits verschil uit de lens te halen. Dat is voor veel toch niet weggelegd. Ook wordt natuurlijk veel bepaald door verschil in smaak.
Zo hoor ik bijvoorbeeld dat een Planer mooier is omdat deze romiger tekent dan een Xenotar wat vooral in portretten tot uitdrukking komt.
Ik zou die verschillen toch wel eens willen zien met eigen ogen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Soef
Geregistreerde gebruiker


Geregistreerd op: 21-8-2006
Berichten: 737

BerichtGeplaatst: Wo Okt 10, 2007 18:09    Onderwerp: Reageer met quote

Fred, welkom en laat je niet gek maken door de Tessar vs. Planar vs. Xenotar vs. Xenar vs. Triotar discussie. De Tessar wordt niet voor niks de Arendsoog genoemd Laughing

Deze benaming beschrijft ook gelijk wat de consensus voor de verschillen. De Tessar is extreem scherp in het centrum maar de Planar overtreft deze in de randen. Dit geldt zeker bij open diafragma.

In de praktijk zijn de verschillen in de scherpte nauwelijks merkbaar omdat er veel meer andere zaken de maximaal haalbare scherpte beperken. Zodoende vind ik zelf de verschillen nauwelijks interresant maar omdat de Planars en Xenotars in de wat nieuwere en luxere camera modellen zitten heb ik daar ook zo mijn voorkeur voor Smile
_________________
Een Seagull en een Lubitel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Even voorstellen ... Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group