Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
SophiaK Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Ma Jun 23, 2008 15:51 Onderwerp: Agefix fixeer |
|
|
Ik heb voor het eerst een fles Agfa Agefix fixeer gekocht. Er staat wel de verhouding van de verdunning op maar helemaal geen aanwijzing hoe lang ik moet fixeren. Is er ergens iets op internet te vinden of is er iemand bij jullie die hier ervaring mee heeft?
Ik heb dus een paar vragen.
Is deze fixeer voor éénmalig gebruik of kan ik hem meerdere malen gebruiken? En hoelang fixeer ik dan? Nu heb ik 8 minuten gefixeerd met een verdunning van 1:6 (snelfixeer). De film was een Ilford Delta 400. Dat lijkt redelijk gelukt.
Sophia _________________ www.sophiakoopman.com |
|
Naar boven |
|
 |
Theo Bartelings Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Ma Jun 23, 2008 19:15 Onderwerp: |
|
|
Sophia,
Volgens Amaloco is Amaloco X 89 Extrafix compatible met Agfa Agefix.
Gegevens uit de Doka-infokrant van Amaloco:
verdunning films
1+4 , 1-2 min
1+7 , 3-5 min
Voor Kodak100, 400 en P3200 T-max, Fuji neopan 400 en 1600 en Ilford Delta 100 Prof, Delta 400 Prof en Delta 3200 verdunning 1+4, fixeertijd 4 min. bij 20°C.
per ltr. concentraat max 100 135 - 36 films of max 60 films zoals boven omschreven.
houdbaarheid aangebroken 12 - 24 maanden.
verdund of gebruikt 6 - 8 weken.
groet,
Theo
edit:
Ik gebruik de X89 voor de Fuji Acors 1+7, 8 min. (is vergelijkbaar met de boven omschreven films. _________________ Mister.....T |
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Ma Jun 23, 2008 20:23 Onderwerp: |
|
|
Bedankt Theo, voor de informatie. Vanavond ga ik een Kodak TMX100 ontwikkelen en ik zal jouw gegevens erbij nemen. Kijken wat daar van komt.
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Di Jun 24, 2008 22:44 Onderwerp: |
|
|
Als de Agefix het omgelabelde product van Amaloco is, dan kun je gewoon op de site van Amaloco alle details voor het ontwikkelen ophalen: www.amaloco.nl
Handig is om bij je volgende bezoek aan de fotovakhandel de DoKa krant van Amaloco mee te nemen. Daar staat alles in, een heel handig naslagwerk, dat ik nog regelmatig gebruik.
Amaloco geeft voor T-grain films inderdaad op om het fixeren naar 4 minuten te brengen i.p.v. 2 minuten.
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Do Jun 26, 2008 22:58 Onderwerp: |
|
|
Paul en Theo ik heb 's avonds de film ontwikkeld en gefixeerd. Mijn ervaring was dat na 3 minuten de film nog behoorlijk roze was en dus niet uitgefixeerd. Ik had ook al gespoeld maar heb hem toch nog eens 3 minuten gefixeerd en toen was hij goed. Het lijkt dus iets langer te moeten.
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Do Jun 26, 2008 23:04 Onderwerp: |
|
|
vier minuten dus.
Mijn ervaring met Amaloco is, dat als je EXACT de aanwijzingen in de handleiding opvolgt, er niets mis kan gaan met het ontwikkelen. Daarom gebruik ik graag Amaloco, ik hoef zelf het wiel niet opnieuw uit te vinden.
|
Naar boven |
|
 |
Soef Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Ma Jul 14, 2008 14:26 Onderwerp: |
|
|
Ik doe altijd voor de zekerheid een voortestje met het aanloop strookje (klenbeeld) of het stukje wat onder het plakband zit. Deze dus in het fixeer en kijken hoe lang het duurt voordat deze helder is. Voor de film neem ik dan 2x deze tijd en dan kom ik bijna altijd goed uit. _________________ Een Seagull en een Lubitel. |
|
Naar boven |
|
 |
Fred Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Ma Jul 14, 2008 16:25 Onderwerp: |
|
|
Soef schreef: | Ik doe altijd voor de zekerheid een voortestje met het aanloop strookje (klenbeeld) of het stukje wat onder het plakband zit. Deze dus in het fixeer en kijken hoe lang het duurt voordat deze helder is. Voor de film neem ik dan 2x deze tijd en dan kom ik bijna altijd goed uit. |
In Hasselt werd er onderwezen: deze 'klaringstijd' maal twee plus 1 minuut
dus klaringstijd 1':fixeren 3'
klaringstijd 2': fixeren 5' |
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Di Jul 15, 2008 19:48 Onderwerp: |
|
|
Soef en Fred bedankt voor de aanwijzing. Binnenkort is er wel weer een film vol en dan kan ik uitproberen welke methode de beste resultaten geeft.
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Za Jul 19, 2008 15:44 Onderwerp: |
|
|
Sophia,
Alles goed gegaan?
groet,
Theo _________________ Mister.....T |
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Zo Jul 20, 2008 14:00 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nu twee filmjes vol dus ik ga vanavond beginnen. Omdat het zolang licht is kan ik pas rond elf uur het filmpje in de tank stoppen omdat ik geen doka heb.
Jullie horen van me.
|
Naar boven |
|
 |
Fred Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Zo Jul 20, 2008 15:25 Onderwerp: |
|
|
SophiaK schreef: | Ik heb nu twee filmjes vol dus ik ga vanavond beginnen. Omdat het zolang licht is kan ik pas rond elf uur het filmpje in de tank stoppen omdat ik geen doka heb.
Jullie horen van me.
Sophia |
Bestaan er zo geen kleine lichtdichte "tentjes", zodat je de nachtraaf niet moet uithangen...
 |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Zo Jul 20, 2008 21:34 Onderwerp: |
|
|
Sommigen zijn een voorstander van een wisselzak, ikzelf heb een trapkast lichtdicht gemaakt m.b.v. tochstrip en een paar goede grendels aan de binnenkant.
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Zo Jul 20, 2008 22:17 Onderwerp: |
|
|
Sophia, succes.
Ik heb laatst de badkamer "omgetoverd" tot kleine doka voor het oprollen van de film.
Mijn hobbykamer was wel omgebouwd maar niet uitgelegd als doka.
Onder het werktafel staan div. elektr. apparaten met controlelichtjes welke funest zijn voor de filmfase, voor het papier heeft het geen invloed. Dus moesten alle apparaten uit wanneer ik film moest opspoelen.
Het enige wat ik nu moet doen is een latje met een oude binnenband van een fiets in de drempel van de badkamer te leggen en de badkamer is geheel lichtdicht.
Werkt perfect.
Paul, grendels aan de buitenkant is veel veiliger.
groet,
Theo _________________ Mister.....T |
|
Naar boven |
|
 |
Han Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Ma Jul 21, 2008 9:54 Onderwerp: |
|
|
Je kunt ook gewoon een tochtstrip kopen met zo'n rubber flapje eraan in de doe het zelf zaak. Bevestig je tegen de deur aan de onderkant. Ziet er een stuk netter uit en zeker als de deur naar buiten opendraait. |
|
Naar boven |
|
 |
|