Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Paul Jenner Site Admin

Geregistreerd op: 19-8-2006 Berichten: 3265 Woonplaats: Zoetermeer
|
Geplaatst: Vr Okt 03, 2008 19:21 Onderwerp: |
|
|
Super 8 ?
Wow, dat is een Audi, toch ?
Paul  _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |
Han Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 30-8-2006 Berichten: 1562 Woonplaats: Gelderland
|
Geplaatst: Vr Okt 03, 2008 19:34 Onderwerp: |
|
|
Geert schreef: | Hanfo schreef: | De tijd zal het leren, nu zijn er al DSLR met 25 miljoen pixels en wanneer het dynamisch vermogen op gelijk niveau komt als analoog dan vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde van analoog nog is t.o.v. digitaal. |
Ik noem er nu maar eentje:
De prijs, in omgekeerde zin dan wel.
Weet je wel wat zo'n Canon D5 Mark II wel gaat kosten?
Niet voor ieders portemonnee!
|
Daarom zal de tijd het leren. Geert. Op een vroeg of laat moment zit dezelfde sensor in een voor de doorsnee consument te betalen camera. |
|
Naar boven |
|
 |
Soef Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 21-8-2006 Berichten: 781
|
Geplaatst: Zo Okt 05, 2008 21:11 Onderwerp: |
|
|
Niet geheel toevallig heb ik een aantal Rollei diaprojectoren en heb daarnaast een volkleinbeeld digitaaltje die 10+ Mpixels maakt. Film en digitaal is echt appels met peren vergelijken. Als ik de bestanden uit de DSLR en m'n 4000 dpi scanner vergelijk dan is de DSLR zeker scherper. Aantal stops die de digitaaltje vangt is echt veel meer dan op Provia, laat staan de harde Velvia. Een projector geeft alleen veel meer licht dan een TFT-tje en daarom beleef je het bij projectie de beelden veel intenser  _________________ Een Seagull en een Lubitel. |
|
Naar boven |
|
 |
Manuel Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 8-3-2007 Berichten: 668
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 6:26 Onderwerp: |
|
|
waarom vind ik bijvoorbeeld zwartwit portetten uit een digitale camera dan zo slecht in vergelijking met analoge zw foto's? of zit dat nou gewoon alleen in mijn kop? er zit totaal geen sfeer in, het is veel te hard, te precies. dat idee heb ik eigenlijk bij alle digitale foto's, het is voor mij idee geen goede representatie van de werkelijkheid. |
|
Naar boven |
|
 |
Han Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 30-8-2006 Berichten: 1562 Woonplaats: Gelderland
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 8:32 Onderwerp: |
|
|
Soef schreef: | Niet geheel toevallig heb ik een aantal Rollei diaprojectoren en heb daarnaast een volkleinbeeld digitaaltje die 10+ Mpixels maakt. Film en digitaal is echt appels met peren vergelijken. Als ik de bestanden uit de DSLR en m'n 4000 dpi scanner vergelijk dan is de DSLR zeker scherper. Aantal stops die de digitaaltje vangt is echt veel meer dan op Provia, laat staan de harde Velvia. Een projector geeft alleen veel meer licht dan een TFT-tje en daarom beleef je het bij projectie de beelden veel intenser  |
Je kunt natuurlijk niet een ingescande dia vergelijken met een product uit een DSLR. Tweede generatie kopie en daarmee verlies je zo wie zo details e.d. Verder heb ik vorig jaar nog eens een test gelezen waarin een vergelijking werd gemaakt tussen de Canon EOS-1Ds Mark 3 en een film.
Daarbij bleek dat de film hoger scoorde m.b.t. de weergave van details in schaduw en lichten. Nou weet ik niet meer of dit een diafilm betrof maar ik weet wel dat kleurenfilm een vrij hoog dynamisch vermogen heeft hoger dan Diafilm.
Overigens is het zo dat de scherpte indruk voornamelijk bepaald wordt door briljantie. Vandaar dat geprojecteerde foto's of doorzicht een mooier beeld geven dan op papier.
Te denken valt aan z/w/ fotografen die het liefst op bariet afdrukken, deze geeft het hoogste wit en het diepste zwart.
Dat de zwart-wit beelden uit een DSLR minder mooi zijn dan analoge film is deels te verklaren door het gebrek aan korrel. Korrel geeft een suggestie van diepte en maakt de foto voor het oog wat vriendelijker. Ook m.b.t nabewerking in PS is een hoop te bereiken, wellicht zelfs meer dan dat analoog het geval is. Een korrel filter er over heen bijvoorbeeld en je bent een heel eind.
O,ja hoeveel dynamisch vermogen heeft ons Poloshirt, Paul? Om even weer een beetje on-topic te komen. |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 23-8-2006 Berichten: 1845 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 10:31 Onderwerp: |
|
|
Het blijven appels, peren, citroenen, maar gelukkig wel allemaal fruit.
Wellicht een keer een "nattte" analoge afdruk op papier vergelijken met digitale afdruk op hetzelfde formaat? Flink groot natuurlijk, dan kunnen we tenminste zien waar het eventueel mis gaat.
Frank |
|
Naar boven |
|
 |
Geert Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 7-6-2007 Berichten: 91
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 12:05 Onderwerp: |
|
|
Hanfo schreef: | Dat de zwart-wit beelden uit een DSLR minder mooi zijn dan analoge film is deels te verklaren door het gebrek aan korrel. Korrel geeft een suggestie van diepte en maakt de foto voor het oog wat vriendelijker. Ook m.b.t nabewerking in PS is een hoop te bereiken, wellicht zelfs meer dan dat analoog het geval is. Een korrel filter er over heen bijvoorbeeld en je bent een heel eind. |
Er is nog een andere, zeker niet te onderschatten reden:
Veel mensen die digitaal Z/W printen (als ze al printen...) hebben een DOKA voorgeschiedenis. Je kan echter niet verwachten dat ze op een jaartje (of meer) tijd dezelfde resultaten zal halen als wat ze daarvoor langs de DOKA bereikten.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat de kwaliteit van digitaal Z/W nog zal stijgen, zeker wanneer de dedicated Z/W printers betaalbaarder worden.
Aan de prijs van Z/W printen twijfel ik wel nog steeds. Moest ik deze digitaal printen, dan ben ik een fortuin aan inkt kwijt. :-)
Hanfo schreef: | O,ja hoeveel dynamisch vermogen heeft ons Poloshirt, Paul? Om even weer een beetje on-topic te komen. |
Zone VII meten en je bent er ;-) |
|
Naar boven |
|
 |
Theo Bartelings Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 5-9-2006 Berichten: 1283
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 16:58 Onderwerp: |
|
|
Ik denk zone "oogverblindend"
groet,
Theo _________________ Mister.....T |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

Geregistreerd op: 19-8-2006 Berichten: 3265 Woonplaats: Zoetermeer
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 18:24 Onderwerp: |
|
|
Eens met Theo en eens met Geert:
Dit oogverblindende kleinood komt in solid white met een borduursel in near black. Ik schat het geheel dus op een contrastomvang van zes stops.
Ik geloof Soef direct dat zijn fullframe veel MP Canon een zeer goede scherpte heeft die kleinbeeld film inmiddels is voorbijgestreefd. Soef heeft zo'n ding daadwerkelijk in zijn bezit, heeft inmiddels bewezen dat hij niet blind is en kan vergelijkingen uit de eerste hand geven.
Maar Hanfo zij iets dat zeer mijn aandacht trok: "korrel geeft de suggestie van diepte en maakt de foto voor het oog wat vriendelijker "
Het is eigenlijk wat ik in mijn eerdere post wilde zeggen: Digitaal mag inmiddels even gedetailleerd zijn of beter dan analoog, maar ik heb alle recht in de wereld om het karakter van film te prefereren boven klinisch digitaal. Op mij komt film natuurlijker en ruimtelijker over. Vriendelijker, zo je wilt.
Uiteraard komt er dan een leukerd die een PS plugin ontwerpt om korrel te creeren en dan hebben we pas echt het paard achter de wagen gespannen
Dat wordt dan net zo stupide als de foto's die ik met regelmaat op de bushokjes zie: kunstmatig gefotosjopte onscherpte. Laat me niet lachen zeg, het ziet er niet uit en laat de fotograaf in kwestie alsjeblieft eerst eens iets gaan leren over compositie !
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 23-8-2006 Berichten: 1845 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 18:40 Onderwerp: |
|
|
Toch denk ik, dat je uit een vergelijking tussen een digitaal opgenomen beeld en een gescand negatief niet kunt concluderen, dat digitaal analoog voorbij is.
Frank |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

Geregistreerd op: 19-8-2006 Berichten: 3265 Woonplaats: Zoetermeer
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 18:43 Onderwerp: |
|
|
Ik vergeet nog te zeggen dat die indruk van diepte, mogelijkerwijze door de korrel, mij bij kleur evengoed opvalt als bij zwart wit.
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |
Soef Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 21-8-2006 Berichten: 781
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 19:56 Onderwerp: |
|
|
Bij Z/W film heb je nog iets wat heet in het engels acutance. Dat is randscherpte. Daar heb je met name bij wat grover korrels film en het beeld lijkt scherper dan dat het werkelijk is. Zeer laag gevoelig en fijn korrellig film als de oude APX25 en Tech Pan hebben dit vrijwel niet en deze lijken dan ook minder scherp dan bij een Plus-X in Rodinal terwijl deze veel minder details bevat.
Dergelijks heb je ook met digitaal. Het is heel fijn gedetaileerd en lijkt het minder scherp. Je hebt daar ook geen korrels maar vakjes in een vierkant grid en als je daar de acutance verhoogt met unsharp mask filter dan wordt dit heel snel heel lelijk  _________________ Een Seagull en een Lubitel. |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

Geregistreerd op: 19-8-2006 Berichten: 3265 Woonplaats: Zoetermeer
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 20:27 Onderwerp: |
|
|
Mijn klacht was juist niet dat digitaal minder scherp lijkt ...
Zou je overigens denken, dat wanneer je zo'n laaggevoelige film inscant en met beleid wat USM toepast, dat de scherptebeleving dan juist enorm toeneemt ?
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |
Theo Bartelings Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 5-9-2006 Berichten: 1283
|
Geplaatst: Ma Okt 06, 2008 21:31 Onderwerp: |
|
|
Ik volgde op een ander forum een discussie betreffende het gebruik van filters op een drsl, filters ervoor of er na. Iedere nabewerking heeft invloed op het totaalbeeld.
Hoewel een USM een omgekeerde filter is, is het geen wondermiddel. Als een beeld niet scherp van zich zelf is krijg je het ook niet scherp.
Digi kan maar één stap een 0 of een 1. Analoog kan oneindig klein zijn. Maar dat is voor de film ook maar beperkt.
Ik weet niet hoeveel lijnen een ISO 25 film heeft. Maar dat betekent wel, zoals Paul al aangaf, dat de USM zeer delicaat uitgevoerd moet worden. Maar dat geldt net zo zeer voor de scan.
Wordt het dan toch hybride???
Maar ongeacht of het nu appels zijn en/of citroenen weet je wat ik nou echt mis aan digitaal?
Het moment dat de film na het spoelen uit de ontwikkeltank komt.
groet,
Theo _________________ Mister.....T |
|
Naar boven |
|
 |
tootles Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 28-11-2006 Berichten: 126 Woonplaats: Veluwe
|
Geplaatst: Di Okt 07, 2008 8:30 Onderwerp: |
|
|
..........
Laatst aangepast door tootles op Vr Okt 10, 2008 8:05, in totaal 5 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
|