Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Stephan Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 3-10-2009 Berichten: 203 Woonplaats: Brabants Centrum
|
Geplaatst: Wo Feb 17, 2010 15:02 Onderwerp: Correcties: tijdens scannen, shoppen of beide? |
|
|
Ik heb een mooie CanoScan 8800F met Silverfast erbij geleverd gekregen en sta te popelen om jullie te kunnen verblijden met mijn kiekjes
... maar: nu vraag ik me af waarom ik al bij het scannen eventuele correcties zou moeten uitvoeren in contrast, kleur en belichting. Maakt het wat uit wanneer ik die correcties pas achteraf in een fotobewerkingsprogramma uitvoer? Er van uitgaande dat het scannen verder op de best mogelijke wijze (juiste resolutie en bestandsformaat, geen stofjes e.d.) is uitgevoerd. |
|
Naar boven |
|
 |
Tum Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Wo Feb 17, 2010 19:17 Onderwerp: |
|
|
Ik hou de correcties liever zelf in de hand, in lightroom of photoshop, en zet alle opties uit, behalve stofverwijderen.
Tum. _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Wo Feb 17, 2010 22:57 Onderwerp: |
|
|
Ik zou alle correcties achteraf doen. Als je in de scansoftware ook wat doet, loop je snel het risico dat je "heen en weer" zit te corrigeren en daar wordt vooral je toonschaal niet beter van.
Met SilverFast heb ik overigens geen goede ervaringen. Levert bij mij steeds een te hard beeld met te weinig grijsgradaties ...
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Do Feb 18, 2010 0:57 Onderwerp: |
|
|
De scansoftware van mijn Canon 8600f is vaak te grof met de instellingen dus ik zet daarin alles op "off". Ook scan ik naar TIFF omdat de JPEG compressie te sterk kan zijn. De TIFF gaat in Photoshop en daar doe ik de aanpassingen en sla ik hem op als JPEG.
Jon |
|
Naar boven |
|
 |
Ferdi Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Vr Feb 19, 2010 0:48 Onderwerp: |
|
|
Ik gebruik wel de automatische belichting en ook stof verwijderen. De rest staat normaal gesproken uit. Multi-sample en multi-pass gebruik ik wel. Ik heb overigens geen Canon. _________________ Ferdi Stutterheim |
|
Naar boven |
|
 |
Stephan Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 3-10-2009 Berichten: 203 Woonplaats: Brabants Centrum
|
Geplaatst: Vr Feb 19, 2010 6:44 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de duidelijke antwoorden! Ik ga Silverfast eens vergelijken met mijn andere scanprogramma's, waarbij ik bij alle zoveel mogelijk opties dus uitschakel. |
|
Naar boven |
|
 |
Ferdi Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Zo Feb 21, 2010 0:45 Onderwerp: |
|
|
Let er ook op dat je maar één keer verscherpt. Ik bewaar het oorspronkelijke bestand onverscherpt. Uiteindelijk maak ik soms meerdere werkbestanden, qua grootte toegesneden op het gebruiksdoel. Pas na verkleinen tot de gewenste grootte pas ik z.n. unsharp mask toe. Het heeft geen zin eerder te verscherpen omdat het na verkleinen vaak weer opnieuw nodig blijkt te zijn. Te veel of te vaak verscherpen geeft een lelijk resultaat. Dit is dus ook de reden om unsharp mask tijdens het scannen uit te zetten. _________________ Ferdi Stutterheim |
|
Naar boven |
|
 |
|