Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Herman Roes Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Wo Jul 03, 2013 21:41 Onderwerp: Even voorstellen |
|
|
Hallo,
in even voorstellen Herman, nieuw lid sinds 1 juli.
Sedert enige maanden ben ik in het bezit van een Rolleicord, fotografeer ermee en ben daardoor in de ban geraakt van het 6x6 gebeuren. Fotograferen doe ik al geruime tijd, eerst analoog en later uiteraard zou ik bijna zeggen digitaal. Fotograferen met film leert de mens weer geduld. Geen instant beeldbevrediging, maar eerst film volmaken, ontwikkelen en dan pas weten wat het geworden is. Wat ik vooral moet leren is om me te herinneren of ik wel doorgespoeld heb. Tot mijn ietwat mindere vreugde heb ik wel eens dubbele opnamen. Wellicht zijn daar goede tips en trucs voor. Ik ontwikkel mijn films zelf gebruik of kodak 100 Tmax of Ilford Fp4. Kodak heeft mijn lichte voorkeur.
Negatieven scan ik met de Epson V500. Recent fotowerk van mij kun je zien op Flickr onder de naam hermanroes. |
|
Naar boven |
|
 |
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Wo Jul 03, 2013 22:15 Onderwerp: |
|
|
Hallo Herman,
Welkom!
Een Rolleicord heeft mij een aantal jaren geleden ook weer teruggebracht bij de analoge fotografie en ik gebruik ze (heb er inmiddels al meerdere) nog steeds met veel plezier. Ik scan mijn negativen of dia's ook trouwens.
Dubbelopnames voorkomen met een Rolleicord heb ik me vooral aangeleerd door me aan te leren meteen na het maken van de opname door te draaien en als ik vergeet of ik het wel of niet heb gedaan dan draai ik nog een keer door. Beter een leeg negatief of dia dan een onbedoelde dubbelopname (alhoewel die af en toe best mooi kunnen zijn).
Nou heb ik sinds kort een Rolleicord Vb en die heeft een preventie tegen dubbelopnames. Ik moet wel zeggen dat ik dat erg fijn vind.
Welk model Rolleicord heb je?
Jon |
|
Naar boven |
|
 |
Hein Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Do Jul 04, 2013 11:12 Onderwerp: |
|
|
Hallo Herman,
Welkom tot de club Rollei eigenaren!!!!!!!
Ik wens jou een goed rollei jaar toe met vele foto's laat zien dat deze camera nog leeft bij de fotograven die het merk trouw zijn gebleven!!
Met vriendelijke groet,
Hein Kop |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Do Jul 04, 2013 15:10 Onderwerp: |
|
|
Welkom Herman !
Dubbel opnames kunnen -mist goed gepland- overigens tot hele leuke resultaten leiden hoor
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |
Jos Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Do Jul 04, 2013 19:06 Onderwerp: |
|
|
Hallo Herman,
welkom hier!
Mijn eerste kennismaking met een Rolleicord 2 jaar geleden leverde ook wat onbedoelde dubbelopnames op. Je moet echt weer gaan nadenken, of liever gezegd méér gaan nadenken bij het fotograferen.
En 6x6 is een heel mooi formaat!
Groeten, Jos. |
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Za Jul 13, 2013 19:10 Onderwerp: Herman |
|
|
Aan allen die op mijn 'even voorstellen' hebben gereageerd. Dank jullie wel voor jullie vriendelijke reacties. Gelukkig voor mij te horen dat iedereen meer of minder heeft geworsteld met onbedoeld dubbelopnamen. Inderdaad beter 1 gemiste opname dan twee mislukte. Ter informatie mijn camera is een Rolleicord Va.
Hartelijke groet,
Herman |
|
Naar boven |
|
 |
Tum Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Ma Sep 02, 2013 22:18 Onderwerp: |
|
|
Hallo Herman,
ook namens mij een hartelijk welkom .
Ik bladerde even door je portfolio op photo.net, en de voordeuren vielen me op, ik vind dat ook altijd boeiende foto's. Ik heb wel eens een poster met allemaal Engelstalige voordeuren gezien. Ben je een Nederlandstalige versie aan het samenstellen?
Misschien een leuk idee voor onze volgende Rollei-stedentrip .
groeten,
Tum. _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Di Sep 03, 2013 19:21 Onderwerp: Re: Herman |
|
|
Herman Roes schreef: | Ter informatie mijn camera is een Rolleicord Va.
|
Een Rolleicord Va heeft in principe een voorziening die onbedoelde dubbelopnames voorkomt.
Er zit voorop aan de linkerkant (kant waar de sluitertijd en diafragma af te lezen zijn) een hendeltje wat je zodanig moet zetten dat je de rode stip niet ziet. In principe kan je dan geen dubbelopnames meer maken.
Als je ook in die stand nog steeds dubbelopnames kan maken is het hendeltje helaas kapot.
Jon |
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Za Sep 07, 2013 19:49 Onderwerp: Voordeuren |
|
|
Tum,
Tot nu toe alleen franse en een enkele Maastrichtse voordeur. Maar wellicht ga ik er mee verder, wie weet. Allereerst maar weer helemaal thuis raken in het analoge.
Hartelijke groet,
Herman |
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Zo Sep 08, 2013 5:29 Onderwerp: Voorkomen dubbel opnamen |
|
|
Jonnie 88
Dank voor je tip, ik ga het uitproberen!
Hartelijke groet,
Herman |
|
Naar boven |
|
 |
Tum Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Ma Feb 03, 2014 23:13 Onderwerp: Re: Herman |
|
|
Jonnie88 schreef: | Als je ook in die stand nog steeds dubbelopnames kan maken is het hendeltje helaas kapot.
Jon |
Ik denk dat het hendeltje kapot is. Er is een dubbelopname geconstateerd in de Gallery  _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
 |
|