 |
Forum Rolleiflexclub
|
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Clemens Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 27-2-2014 Berichten: 824 Woonplaats: Groningen
|
Geplaatst: Zo Feb 15, 2015 10:19 Onderwerp: |
|
|
Er is denk wel een eenvoudig antwoord op het opvallende verschil in helderheid van de drager. De Tmax film emulsie is aangebracht op een acetaat kunststoffolie, en de Rollei op een polyester (estar) folie. Vroeger had je de film Technical pan, die was de eerste film die ik tegen kwam op polyester drager, en de interpretatie van je negatieven was even van slag af, want het ziet er heel anders uit. En voor de duidelijkheid Polyester is super helder en andere dragers hebben als basis een perfect egale sluier waar de emulsie op zit.
Zou mij er niet te druk over maken. Als de negatieven goed afdrukbaar zijn op gradatie Normaal dan zit je goed. |
|
Naar boven |
|
 |
Han Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 30-8-2006 Berichten: 1572 Woonplaats: Gelderland
|
Geplaatst: Do Feb 19, 2015 10:54 Onderwerp: |
|
|
Over het algemeen is de drager van klb films altijd gekleurd. Dit ivm de zgn anti-halolaag. Deze zorgt ervoor dat inwendige licht reflecties op de korrel zich niet verspreiden.
Het staat mij bij dat Technical Pan films zeer dun waren, het probleem was ook dat deze licht kon 'krullen' op de achterwand van de camera. Hierdoor kon je onscherpte krijgen bij grote diafragma's. Dit laatst geldt zeker nog steeds voor middenformaat films. Middenformaat films (12) opnamen hebben geen 'grey' basis als antihalolaag. Hier geldt de schutstrook als Anti-Halolaag. Daarom zijn MF films altijd helder. |
|
Naar boven |
|
 |
Tum Geregistreerde gebruiker

Geregistreerd op: 21-3-2007 Berichten: 2222 Woonplaats: Wouw
|
Geplaatst: Vr Sep 22, 2017 19:55 Onderwerp: |
|
|
Ik heb gisteravond een Kodak Tmax 100 (was al oud en zat al een paar maanden in de Rolleiflex tele) en een Rollei RPX25 (vers uit de koelkast, twee dagen in de Rolleiflex 3.5F) ontwikkeld. Hieronder de beide films op de lichtbak (let niet op de scherpte, met f2.8 moet de sensor precies parallel aan het vlak van de glasplaat/film liggen, de Rollei RPX25 ligt wat bol, maar is haarscherp):
Ik heb het paars van de Kodak Tmax iets aangezet in Lightroom voor de duidelijkheid.
Ik heb de Kodak Tmax als eerste gefixeerd (15 minuten, 1 op 9) en daarna de fixeer in de andere trommel gegoten en ook weer 15 minuten gefixeerd. In die tijd lag de Kodak Tmax 5 minuten te spoelen onder de (lauwwarme) kraan.
De Rollei RPX25 heb ik ook 5 minuten gespoeld.
De Kodak Tmax had misschien iets langer gefixeerd kunnen worden, of iets meer gekanteld, het paars zit aan één kant.
Ik zal eens even gaan scannen.
Grt Tum. _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
Geregistreerd op: 23-8-2006 Berichten: 1847 Woonplaats: Reuver
|
Geplaatst: Wo Sep 27, 2017 12:14 Onderwerp: |
|
|
Dit is, zoals op whatsapp al voorbijkwam een kwestie van langer fixeren. Dat is bekend bij tmax. Tmax heeft 2x zo lang nodig als andere films. Ik zou de fixeer minder verdunnen, dan kan het veel korter.
Frank _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|