Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Soef Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Zo Aug 29, 2010 21:48 Onderwerp: |
|
|
Laatste tijd fotografeer ik de dia met de 5D en macro lens. Dia op de lichtbak en camera op een repro zuil. Als het echt scherp moet dan schiet ik het in delen en stitch het daarna aan elkaar. _________________ Een Seagull en een Lubitel. |
|
Naar boven |
|
 |
Frank Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Ma Sep 25, 2017 11:41 Onderwerp: |
|
|
Even een 7 jaar oud draadje laten herleven
Net terug van een (foto) tripje naar Engeland met 15 hp5 rollen.
Omdat ik iedere rol met de Epson V700 op 1200dpi scan voor mijn digitale archief, moest dat ook nu gebeuren.
En met 15 rollen loopt de ergernis over de kwaliteit van de Epson negatiefhouders dan behoorlijk op. Met name de vlakligging is zelfs bij mooi vlak opgedroogde films irritant slecht, mede doordat tijdens het gebruik de boel opwarmt en dus nog meer bol gaat staan.
Terwijl ik zo aan het klooien was, herinnerde ik mij de “better scanning” houder, die dus al 7 jaar op de plank ligt. Nog maar eens geprobeerd. Geen succes, omdat het niet met de Epson software, die m.i. prettiger werkt dan software van derden, werkt.
Toen kwam ik op het idee om eens te proberen of het bijgeleverde anr glas ook op de Epson houder past. Dat past dus.
Mijn werkwijze is nu:
-negatief omgekeerd (in verband met de bolling) in de houder
-anr glas erop
-in de software de scan spiegelen
-scannen
Het resultaat is een verademing t.o.v. zonder glas, voor een flatbed echt een heel behoorlijke scan, waar eigenlijk niets op aan te merken valt.
En deze oplossing heeft dus 7 jaar in de kast gelegen!
Omdat ik maar 1 anr glas heb, kan ik geen 6 negatieven per batch scannen, maar slechts 3. Maar ik ben inmiddels een extra glaasje (en 2 voor kleinbeeld) aan het bestellen.
Frank _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Ma Sep 25, 2017 13:37 Onderwerp: |
|
|
Bestel voor mij dan ook maar een glaasje  _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |
Tum Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Ma Sep 25, 2017 21:58 Onderwerp: |
|
|
Wat is het adres van die kroeg, ik wil ook twee glaasjes. Ik zie het niet meer zo scherp.
Maar even serieus, is de scherpte goed? Ik heb recent een Rollei RPX25 gescand en ben over het scanresultaat (vergeleken met de negatieven) een beetje teleurgesteld.
Grt Tum. _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Di Sep 26, 2017 8:11 Onderwerp: |
|
|
@Paul
Dit rondje is voor mij
@Tum
Het ziet er in ieder geval beter uit en de film ligt nu vlak, wat gewoon makkelijker werkt.
Ik had de eerste 6 rollen zonder dat glaasje gescand en nu 6 met.
Ik ga die eerste 6 rollen nu ook met glaasje scannen, dan kan ik het vergelijken. Als het klaar is, zal ik je 2 bestanden sturen, dan kun je het zelf beoordelen.
Ik heb bij vergroten overigens hetzelfde gemerkt. Bij glasloos was ik niet altijd helemaal tevreden over de scherpte en ben ik overgestapt naar negatiefhouders met glas en de scherpte is nu wel altijd optimaal.
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Vr Sep 29, 2017 10:15 Onderwerp: |
|
|
Ik heb wat vergelijkende scans gemaakt en kom niet tot een duidelijke conclusie.
Ik heb van hetzelfde negatief de volgende scans gemaakt:
Alles 3200dpi tiff
Met en zonder anr glas
Met de hoogteverstelling van de negatiefhouder in de hoge en in de lage stand.
Dus totaal 4 scans.
Als vergelijking nog een 5e scan met de Imacon.
Als ik de 4 Epson scans vergelijk, kom ik geen duidelijk verschil tegen. Dat zou dus betekenen, dat noch de hoogteverstelling, noch een betere vlakligging door het anr glas enige invloed op de scan hebben. Dat vind ik op z’n zachtst gezegd vreemd. Betekent dat, dat het objectief in de Epson niet in staat is die verschillen te laten zien?
Vergelijk ik dan met de Imacon scan, dan komt de Epson er niet eens zo slecht af, met als verschillen een wat dieper zwart en een duidelijk zichtbare korrel, die bij de Epson ontbreekt. Er zit wel iets, dat je voor korrel zou kunnen aanzien, maar naast de Imacon blijft daar niets van over.
Het ontbreken van verschillen tussen de Epson scans vind ik erg vreemd. Ik ga daar nog wat meer mee expirimenteren, wellicht met wat andere negatieven.
|
Naar boven |
|
 |
Paul Jenner Site Admin

|
Geplaatst: Vr Sep 29, 2017 11:00 Onderwerp: |
|
|
Het is toch alleen maar voor het archief ?
Met weinig moeite veel negatieven scannen.
Voor het serieuze werk pak je dan de Imacon.
Paul. _________________ www.rolleiflexclub.nl
We've got everything you need - satisfaction guaranteed |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Vr Sep 29, 2017 13:48 Onderwerp: |
|
|
Dat is helemaal waar.
Het zou mooi zijn als ik dat archief ook zou kunnen gebruiken voor de gallery (heb ik nu trouwens gedaan) of Instagram. Vandaar de eeuwige zoektocht naar het beste resultaat bij de minste moeite :-)
|
Naar boven |
|
 |
Jonnie88 Geregistreerde gebruiker
|
Geplaatst: Zo Okt 01, 2017 10:10 Onderwerp: |
|
|
Frank schreef: | Ik heb wat vergelijkende scans gemaakt en kom niet tot
Als ik de 4 Epson scans vergelijk, kom ik geen duidelijk verschil tegen. Dat zou dus betekenen, dat noch de hoogteverstelling, noch een betere vlakligging door het anr glas enige invloed op de scan hebben. Dat vind ik op z’n zachtst gezegd vreemd. Betekent dat, dat het objectief in de Epson niet in staat is die verschillen te laten zien?
|
Ik heb het wel eens getest met alleen de hoogste verstellingen van de Epson houders zelf en kon erg weinig verschil zien tussen de 2 en 3 mm. De rest heb ik toen niet meer geprobeerd. Misschien is het allemaal erg overdreven wat er over geschreven wordt - of er zit heel veel variatie tussen de verschillende exemplaren. De V700 had ik toen geleend dus ik kan het ook niet meer verder testen
Gisteren heb ik toevallig wat 8x10 scans gezien van diezelfde scanner waarbij de dia gewoon op de plaat lag - dus 0 mm. Het was het beste wat ik er ooit mee gezien had...
Ik gebruik momenteel een oudere Epson 4870 en daar lijk ik toch wel verschil te kunnen zien als bijv. een negatief te ver doorbuigt richting plaat. Maar dat is natuurlijk weer een andere scanner.
Het kan trouwens zijn dat de optiek gewoon best wel veel scherptediepte heeft. Mijn Canon flatbeds hadden dat ook.
Maar als je tevreden bent met de scans zou ik er gewoon niet meer verder aan sleutelen. Natuurlijk zal de Imacon iets beter zijn maar ik meende ook dat die heel erg traag zijn. Heb jij die aan je gewone computer?
Jon |
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Zo Okt 01, 2017 12:01 Onderwerp: |
|
|
@Jon
Ik ben idd best tevreden met de resultaten, zeker voor de manier waar ik de scans gebruik. Het punt was eigenlijk, dat het doorbuigen van de negatieven en de lastige inleg mij irriteerden. Het gebruik van anr glas stelt mij gerust en maakt het inleggen in de houder veel eenvoudiger. Dat er nauwelijks verschil is blijft me verbazen, maar goed.....
Er kan ook veel verschil tussen de houders van Epson zitten. De ene is zo wankel, dat het anr glas er niet eens vlak in kan liggen, de andere is in dat opzicht prima.
De (ouder model) Imacon is traag en doet zo’n 20 minuten over een scan op maximale resolutie. Ik gebruik ‘m alleen als ik iets wil printen.
Het aansluiten is nog een heel gedoe geweest. Ik heb zo ongeveer alle mogelijkheden geprobeerd, die er zijn, met de bijbehorende kosten. Uiteindelijk hangt hij nu via een Ratoc scsi naar firewire converter (dat dingetje kost tweedehands een vermogen, omdat het de enige echt werkende oplossing lijkt te zijn) aan een oude iMac g5 en zolang je de juiste volgorde van aan- en uitzetten aanhoudt loopt het als een trein. Doe je dat niet, dan moet je de hele boel opnieuw configureren.
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Zo Mrt 09, 2025 16:17 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een paar negatieven direct op de glasplaat gescand. Dat geeft Newton ringen
Terug naar de houder (dat geeft reflecties van de zijkanten van de houder)  _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Theo Bartelings Geregistreerde gebruiker

|
Geplaatst: Zo Mrt 09, 2025 19:42 Onderwerp: |
|
|
Pas een discussie op het AFF gehad. Er is AN-glas.... maar het oude glas een een fotolijst voldoet prima.
Op het formaat van 3 negatieven bij de glasboer op maat laten snijden.
Vervolgens een mal gemaakt van foto-lijst-karton.
Werkt perfect.
groet,
Theo _________________ Mister.....T |
|
Naar boven |
|
 |

|
|
Naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: Ma Mrt 10, 2025 15:43 Onderwerp: |
|
|
Als je geen newtonringen wilt, kun ook “nat” scannen. Epson heeft daar een handig accessoire voor. Blijft een gedoe, maar geeft wel het beste resultaat.
Je kunt ook de filmhouders van de v850 gebruiken, met glas, die houden de film beter vlak dan de oude. Er wordt op internet wel geroepen, dat ze risico op newtonringen geven, maar ik heb daar in een aantal jaren gebruik nooit iets van gemerkt. _________________ https://www.instagram.com/film_is_not_quite_dead_yet/ |
|
Naar boven |
|
 |

|
Geplaatst: Ma Mrt 10, 2025 19:24 Onderwerp: |
|
|
Heb jij met die filmhouder dat de zijranden van de scan hoger belicht zijn? Of zou dat aan de spoel van de ontwikkeltank liggen?
Ik heb mijn negatieven daar nog nooit op nagekeken. En misschien is het daar ook te subtiel voor. _________________ http://www.richardtummers.nl |
|
Naar boven |
|
 |
|