Startpagina Rolleiflexclub.nl Forum Rolleiflexclub

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
Gallery ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 
Omgedraaide wereld?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Analoogski
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2025 20:05    Onderwerp: Omgedraaide wereld? Reageer met quote

Beste,

Een ding wat mij verwonderd en volgens Klinkhamer zo hoort, is het kijkglaasje onder de sportsfinder van mijn Rolleiflex 3.5f. Deze laat het beeld ondersteboven zien. Ik blijf het toch wel gek vinden, ondanks de reactie van Klinkhamer dat dit zo hoort. Volgens hem dient het glaasje puur om het beeld scherp te stellen en vanwege de spiegels is heb beeld ondersteboven. Maar ik denk bij mezelf.... daar hadden die Duitsers toch iets op kunnen verzinnen? Een extra spiegel oid?

Is dit nu eenmaal zo? Of kan het issue van de wereld ondersteboven worden verholpen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tum
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2025 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ze iets verzonnen hebben op de links-rechts omdraaiing van het beeld op het matglas: de sportzoeker.
Helaas kan je dan niet meer door de lens scherpstellen en daar hebben ze ook iets op verzonnen: het extra spiegeltje en het lensje onder de sportzoeker.

Het volgen van bewegende sporters op het matglas zal lastig zijn gevonden.

Gelukkig kan je de kamera ook op zijn kop houden bij het fotograferen vanaf ooghoogte door het lensje via het extra spiegeltje tijdens sportwedstrijden Wink
Analoogski
Geregistreerde gebruiker

BerichtGeplaatst: Wo Jan 15, 2025 7:12    Onderwerp: Reageer met quote

Tum schreef:
Ik denk dat ze iets verzonnen hebben op de links-rechts omdraaiing van het beeld op het matglas: de sportzoeker.
Helaas kan je dan niet meer door de lens scherpstellen en daar hebben ze ook iets op verzonnen: het extra spiegeltje en het lensje onder de sportzoeker.

Het volgen van bewegende sporters op het matglas zal lastig zijn gevonden.

Gelukkig kan je de kamera ook op zijn kop houden bij het fotograferen vanaf ooghoogte door het lensje via het extra spiegeltje tijdens sportwedstrijden Wink

Leuk omschreven Wink

Echter blijft het beeld op de kop, ongeacht hoe ik de camera houd. Dus op de kop of schuin, het beeld blijft op de kop. Nu ben ik toch niet van plan om dit echt te gaan gebruiken, maar ik vind het toch een gekkigheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Rolleiflexclub -> Apparatuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: